ASTON MARTIN DBR9 ... part 2 - rok 2006

 

SEDM OPRAVDU VÝBORNÝCH LET VOZU ASTON MARTIN DBR9
část druhá - rok 2006

Mil Milhas

Jak rok 2005 pro vůz Aston Martin DBR9 skončil, tak nový začal - tedy vítězstvím. Na brazilském okruhu Interlagos vítězí v závodě Mil Milhas (Mil Milhas Brasileiras - 1000 Miles of Brazil) jasně modrý "fešák" britského týmu Cirtek Motorsport s téměř kompletní domácí posádkou, kterou tvořili - Nelson PIQUET (World Champion F1 - 1981, 1983 & 1987), Nelsinho PIQUET (Nelson PIQUET, jr. - Champion F3 South America 2002 & Great Britain 2004), Helio CASTRONEVES (Winner 500 Miles Indianopolis 2001 & 2002) a - vele zkušený francouzský pilot GT vozů - Christophe BOUCHUT (Winner 24 Hours of Le Mans 1993, Champion FIA GT 2001 & 2002). V samotném závodě za sebou nechali jak  kompletní pole vozů GT1 (Saleen S7-R, Corvette C5-R, Ferrari 550 GTS, Ferrari 575 GTC), tak i speciál Mercedes-Benz CLK DTM.

24 Hours of Le Mans

První červnový víkend jsou při Test Day ve třídě GT1 oba tovární Astony nejrychlejší. Na konci testovacího dne vévodí výsledkům čas vozu "007", tedy posádky Tomáš ENGE - Darren TURNER - Andrea PICCINI. Trojice Pedro LAMY - Stéphane SARRAZIN - Stéphane ORTELLI v "009" zaostává na pomyslném druhém místě o více jak vteřinu. O necelých čtrnáct dní později v kvalifikaci na "závod závodů" potvrzuje Tomáš ENGE, že La Sarthé je "jeho okruhem" a zajíždí další Pole Position (druhé pro Aston Martin DBR9 a své páté celkově) ve třídě nejsilnějších G´T´ček. Má tak opravdu "nevídanou" bilanci - 5 startů v 24 Hours of Le Mans ve třídě nejsilnějších G´T´ček - 5 Pole Position. V závodě samotném dojíždí "007" na vynikajícím šestém místě absolutně, ale "až" na druhém ve třídě GT1 - za vítěznou Corvettou.


 

Le Mans Series

V Evropě "přezbrojují" na vozy Aston Martin DBR9 G´T´čkoví šampióni Le Mans Series 2004 - Larbré Competition a Le Mans Endurance Series 2005 - BMS Scuderia Italia. Zatímco italský tým se přesouvá do šampionátu FIA GT, tak francouzský se vrací po roce stráveném ve FIA GT do Le Mans Series. Úspěchy francouzského týmu s novým vozem přicházejí prakticky okamžitě a posádka vozu "50" ve složení Pedro LAMY - Gabriele GARDEL (vítěz 5-ti závodů FIA GT z let 2004-2005 /mimo jiné v Brně 2005/) - Vincent VOSSE (vítěz Spa 24 Hours 2002) vítězí ve třídě GT1 hned v úvodním závodě šampionátu Le Mans Series v Istanbulu. Druhé vítězství přidávají v polovině července na Nürburgringu a na konci sezóny mohou slavit titul týmových i jezdeckých šampiónů ve třídě GT1. I když jen velmi těsně (o čtyři body) před "pražským" týmem Convers MenX Team.

V době "mezi tím" přidává další vítězství pro DBR9 v Le Mans Series tým Cirtek Motorsport, závodící již pod novým názvem Team Modena, když posádka ve složení Antonio GARCIA - Peter HARDMAN vítězí ve třídě GT1 v "domácím" závodě na okruhu v Doningtonu. První start v Le Mans Series pod novým názvem a hned vítězství ve třídě a vynikající šesté místo absolutně v závodě tohoto prestižního vytrvalostního seriálu - zkrátka "paráda" pro privátní tým.

American Le Mans Series

Co nevyšlo posádce vozu "007" ve "velkém" Le Mans, tak vyjde o pár měsíců později při tom "malém". Mezi tím však ale svedou tovární posádky ve složení Darren TURNER - Tomáš ENGE (007) a Pedro LAMY - Stéphane SARRAZIN (009) ještě nejednu lítou bitvu s vozy Chevrolet Corvette C6.R na "jejich domácím hřišti", tedy v šampionátu American Le Mans Series. Dvojice LAMY - SARRAZIN vítězí ve třídě GT1 na okruzích Lime Rock, Mosport a Laguna Seca. TURNER - ENGE pak na v závodech Utah Grand Prix při premiérovém závodu na okruhu Miller Motorsport Park a  - především - Petit Le Mans, který se jezdí na jednom z nejkrásnějších okruhů v Severní Americe (ne-li na tom vůbec nejnádhernějším), tedy na Road Atlanta. Na trati jižně od Braseltonu vítězí Tomáš ENGE ve třídě nejsilnějších G´T´ček již podruhé, když prvně to bylo v roce 2003, kdy vyhrál s Ferrari 550 GTS Maranello "88" týmu Prodrive jak "VELKÝ", tak i "MALÝ" Le Mans.


 

FIA GT Championship

V plně G´T´čkovém vytrvalostním šampionátu FIA GT můžeme vidět pravidelně vozy Aston Martin v "barvách" tří závodních stájí - Aston Martin Racing BMS (23 a 24 - dříve BMS Scuderia Italia) a nových týmu Phoenix Racing (5) a Race Allinace Motorsport (33). V první polovině sezóny (do 6. závodu v Dijonu) mají vozy DBR9 "solidní" průměr "jedné bedny" na závod (včetně 2. místa týmu Phoenix Racing v Spa 24 Hours). Poté vítězí jeden z "nováčků" šampionátu, rakouský tým Race Alliance Motorsport, respektive jeho dvojice Karl WENDLINGER (vítěz 24 Hours of Le Mans 1999 & 2000) - Philipp PETER (vítěz 12 Hours of Sebring 2003 s Audi R8) v italském Mugellu...

... a druhý nový tým v seriálu FIA GT - Phoenix Racing s posádkou Jean-Denis DELÉTRAZ (vítěz 24 Hours of Le Mans - class LMP675 - 2001 & 2002) - Andrea PICCINI (vítěz 4 závodů FIA GT 2002 v týmu BMS Scuderia Italia s J.-D. Delétrazem) pět týdnů před Vánocemi 2006 na "pouštním" okuhu v Dubaji. V celkovém hodnocení seriálu obsadil  tým Aston Martin Racing BMS druhé a Phoenix Racing třetí místo.

Čeští jezdci v DBR "devítkách" soukromých týmů

Pro závod Spa 24 Hours posílila stabilní dvojici jezdců týmu Aston Martin Racing BMS - Fabio BABINI (Winner 24 Hours of Le Mans 2001 - class GT) - Christian PESCATORI (2-th 24 Hours of Le Mans 2001 & 2002) ve voze "23" (i když každý z nich jezdil v šampionátu FIA GT 2006 s jiným spolujezdcem) dvojice továrních jezdců AMR Tomáš ENGE - Peter KOX. Výsledkem této spolupráce bylo 4. místo, které je doposud nejlepším výsledkem českého jezdce ve "24" na okruhu Spa-Francorchamps v absolutním pořadí.

V posledním závodě sezóny seriálu FIA GT Championship 2006 v Dubaji usedl Jarek JANIŠ - po rozporech v týmu Zakspeed a předčasném ukončení smlouvy - do vozu "33" týmu Race Alliance a doplnil tak "standardní" dvojici jezdců Karl WENDLINER - Philipp PETER ve voze "33".  Páté místo v závodě mu zajistilo celkové 3. místo v šampionátu a "přispělo" k jeho vyhlášení nejlepším jezdcem seriálu FIA GT Championship 2006.

Vozy Aston Martin DBR9 v Brně

Koncem května se rychlé vozy Aston Martin DBR9 poprvé představily v Brně. Jako nejlepší z nich dojel v závodě FIA GT BRNO 500 km na 2.místě vůz "5" týmu Phoenix Racing (Jean-Denis DELÉTRAZ - Andrea PICCINI).

Na třetím místě dojel první z vozů týmu Aston Martin Racing BMS s číslem 23 ve kterém se střídali zkušení italští jezdci Fabrizio GOLLIN (vítěz Spa 24 Hours 2004 a vítěz seriálu FIA GT Championship 2004) a Fabio BABINI.

Jako pátý dojel druhý vůz italského týmu Aston Martin Racing BMS "24" jehož posádku tvořili Christian PESCATORI a Miguel RAMOS, celkový vítěz Španělského (2002) a Italského (2005) G´T´čkového šampionátu.

Na Masarykově okruhu měli smůlu jezdci Karl WENDLINGER a Philipp PETER, kteří s temně modrým Astonem Martin DBR9 "33" rakouského týmu Race Alliance cíl nespatřili, když museli odstoupit v první polovině závodu.

... a modely vozu pro sběratele v měřítku 1:43...

Firma IXO vyrábí krásné speciální edice modelů továrních Astonů Martin DBR9 jak z American Le Mans Series,

tak ze závodu 24 Hours of Le Mans 2006.

 

V sérii IXO LE MANS najdeme i vozy týmů BMS Scuderia Italia a Russian Age Racing - Team Modena.

 

Modely stejných vozů ze "24" na La Sarthé - ale za vyšší" cenu - má ve své nabídce i firma Spark, jak tovární...

...tak soukromých týmů BMS Scuderia Italia a Russian Age Racing/Team Modena.

Firma Spark nabízí i oba Astony ze závodu Mil Milhas. Jak vítězný, tak ten, který nakonec v závodě nestartoval.

Firma IXO má v nabídce i úspěšné vozy z vytrvalostních závodů

 Mil Milhas Brasileiras (Cirtek Motorsport "1" - winner), Spa 24 Hours (Phoenix Racing "5" - 2-nd place)

 

a 1000 km Spa (Cirtek Motorsport/Team Modena "61"- 2-nd place class GT1 & "62" - 3-rd place class GT1)

 

Příznivci týmu Race Alliance si mohou koupit modely ze závodů FIA GT v Silverstone (IXO) a v Dijonu (Altaya).

 

Každý "opravdový" sběratel chce mít doma nějaký ten model, který "jen tak každý nemá". Těmto lidem "vychází vstříc" - již mnou zmiňovaný - německý výrobce obtisků, který "sběratelům - modelářům" umožňuje přestavby na verze DBR "devítek" ze šampionátů FIA GT - Phoenix Racing "5" (Brno, Mugelo, Adria, Hungaroring nebo winner Dubai) nebo netradičně zbarvený, bílý vůz Race Alliance Motorsport "32" (Silverstone) -

 

a Le Mans Series. Můžeme si tak postavit vítězný vůz celého šampionátu 2006 ve třídě GT1 - "50" týmu Aston Martin Racing Larbre nebo "61" týmu Cirtek Motorsport ze závodu v Istabulu.

Souhrn pódiových umístění vozu ASTON MARTIN DBR9 v roce 2006

  3 vítězství

 4 druhá místa

 5 třetích míst

 8 vítězství ve třídě

3 vítězství v kvalifikaci

*******
* Karl WENDLINGER - Philipp PETER *
Winner Mugello * FIA GT Championship 2006
*******
* Jean-Denis DELÉTRAZ - Andrea PICCINI *
Winner Dubai * FIA GT Championship 2006
*******
* Pedro LAMY - Stéphane SARRAZIN *
Winner class GT1 Lime Rock * American Le Mans Series 2006  
*******
* Pedro LAMY - Stéphane SARRAZIN *
Winner class GT1 Mosport * American Le Mans Series 2006 
*******
* Pedro LAMY - Stéphane SARRAZIN *
Winner class GT1 Laguna Seca * American Le Mans Series 2006
*******
* Darren TURNER - Tomáš ENGE *
Winner class GT1 Utah Grand Prix * American Le Mans Series 2006  
*******
* Darren TURNER - Tomáš ENGE *
Winner class GT1 Petit Le Mans * American Le Mans Series 2006 
 *******
* Pedro LAMY - Gabriele GARDEL - Vincent VOSSE *
Winner class GT1 Istanbul 1000 Kilometres * Le Mans Series 2006 
*******
* Pedro LAMY - Gabriele GARDEL - Vincent VOSSE *
Winner class GT1 Nürburgring 1000 Kilometres * Le Mans Series 2006
*******
* Antonio GARCIA - Peter HARDMAN *
Winner class GT1 Donington 1000 Kilometres * Le Mans Series 2006
*******
Největší počet odjetých závodů s vozem Aston Martin DBR 9 v roce 2006
Pedro LAMY - 17
Tomáš ENGE - 14
Andrea PICCINI, Fabio BABINI - 13
*******
Jarek JANIŠ - 1
TOPlist