ASTON MARTIN DBR9 ... part 3 - rok 2007

 

SEDM OPRAVDU VÝBORNÝCH LET VOZU ASTON MARTIN DBR9
Část třetí - rok 2007

 

24 Hours of Le Mans

Ve třetím závodním roce přichází první vítězství vozu Aston Martin DBR9 až téměř v polovině roku, ale zato v tom opravdu NEJvětším a NEJdůležitějším závodě. V polovině června dosahuje Aston Martin DBR9 na La Sarthé svého třetího Pole Position. Tím nejrychlejším však nebyla  poprvé "007" s Tomášem ENGEM za volantem, ani  druhý tovární vůz "009", ale "008" satelitního týmu AMR Larbre Competition s jezdeckou sestavou Christophe BOUCHUT - Casper ELGAARD (druhý v 24 Hours of Le Mans 2003 ve třídě LMP675 a trojnásobný dánský šampión cestovních vozů z let 2004 - 2006) - Fabrizio GOLLIN.  V závodě samotném dojíždí tři  vozy Aston Martin DBR9 v první desítce absolutně. Jako devátí Tomáš ENGE - Johnny HERBERT (vítěz 24 Hours of Le Mans 1991 a 3 x druhý z La Sarthé z let 2002 - 2004) - Peter KOX v "007", jako sedmá - a třetí ve třídě GT1 - posádka vozu "008" (tedy držitelé Pole Position mezi nejsilnějšími G´T´čky) a na vynikajícím pátém místě absolutně a - především - jako první ve třídě GT1 Darren TURNER - David BRABHAM - Rickard RYDELL(třetí ve třídě GTS v 24 Hours of Le Mans ve Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive a šampión britských cestovních vozů z roku 1998) v tovární "009". 


FIA GT Championship

Začátkem roku kralují vozy Aston Martin DBR9 při Test Day FIA GT Championship na superrychlé Monze, když obsazují první tři místa v pořadí: Aston Martin Racing BMS "23" (Fabio BABINI - Jamie DAVIES), Race Alliance Motorsport "33" (Karl WENDLINGER - Ryan SHARP) a Phoenix Racing "3" (Giorgio MONDINI - Emmanuel COLLARD - Matteo MALUCELLI). V samotných závodech se však nedaří dosáhnout ani na "bednu", až přichází - týden po vítězství vozu Aston Martin DBR9 na La Sarthé - prvenství týmu Race Alliance Motorsport přejmenovaného na Jetallianace. V Monze - kde se již jim vedlo při testech - vítězí posádka vozu "33" v sestavě Karl WENDLINGER - Ryan SHARP (vítěz šampionátu European Touring Car Cup z roku 2006). Rakouský tým a jeho rakousko-britská posádka WENDLENGER - SHAR přidává do konce roku ještě další dvě vítězství v seriálu FIA GT Championship (Adria 2 Hours a Zolder 2 Hours), která "prokládají" druhým místem v zářiovém závodě Brně 2 Hours. Rakouský tým Jetalliance se tak stává nejúspěšnějším privátním týmem jezdícím v roce 2007 s vozy Aston Martin DBR9 - a to nejen v šampionátu FIA GT, ale i celkově. 


Le Mans Series

V Le Mans Series nasazuje dva vozy ("50" a "51") tým Aston Martin Racing Larbre a jeden ("59") Team Modena, který si před startem sezóny "odskočil" za moře do Sebringu, kde sestava Antonio GARCIA - Darren TURNER - Liz HALLIDAY (vítězka Petit Le Mans 2005 - class LMP2, vítězka 12 Hours of Sebring 2006 - class LMP2) obsadila v závodě 12 Hours of Sebring třetí místo ve třídě GT1. Na evropských kolbištích však přibyl vozu Aston Martin DBR9 další soupeř. A tím nebyl nikdo jiný než jejich "velký rival" - vůz Corvette C6.R, který vyhrává hned první závod LMS 2007. V dalších evropských podnicích pak kraluje dvoji Ortelli - Ayari s vozem Saleen S7-R a na Astony tak zbývají "jen" druhá místa ve třídě GT1 (Monza a Valencia  - "50", Nürburgring - "59", Spa-Francorchamp - "50"  a Silverstone - "59"). Až v posledním závodě seriálu - kterým je ten rok brazilský Mil Milhas "přeložený" na první polovinu listopadu - vítězí Aston Martin DBR9 "51" týmu Aston Martin Racing Larbre s posádkou Gregor FISKEN (vítěz závodu ALMS 2006 v Portlandu  ve třídě LMP2) - Steve Zacchia (vítěz všech čtyř závodů LMES 2004 ve třídě GTS) - Roland BERVILLÉ (devátý absolutně a druhý ve třídě GTS v závodě 12 Hours of Sebring 2004) - Fernando REES (první start v G´T´čku ve "velkém" závodě) ve třídě GT1 a navíc dojíždí na velmi dobrém šestém místě absolutně.

Volné šestihodinové závody

Na podzim 2007 se objevuje s vozy Aston Martin DBR9 na závodních tratích nový tým - britský EDM Motorsport. A hned si jeho dva jezdci - Peter HARDMAN a Nick LEVENTIS (první start v G´T´čku ve "velkém" vytrvalostním závodě, předtím závodil s historickými auty ve Ferrari Historic Challenge a Le Mans Classic - mimochodem i s vozem Aston Martin DBR1 z roku 1957) - připisují první společné úspěchy. Nejprve dojíždějí celkově třetí v brněnském Epilogu (když jsou před nimi jen dva "nedostižné" speciály DTM) a o tři neděle později druzí absolutně - a první ve třídě GT1 - v další šestihodinovce na italském okruhu Vallelunga nedaleko Říma.

Vozy Aston Martin DBR9 v Brně

Koncem měsíce září jsem mohli vidět vozy Aston Martin DBR9 v Brně podruhé. Nejlepší z nich byl na 2. místě vůz "33" týmu Jetalliance Racing (Karl WENDLINGER - Ryan SHARP), který kromě názvu změnil i barvu vozu.

Na desátém místě dojel druhý vůz rakouského týmu Jettalliance Racing "36" ve kterém střídali majitel a zakladatel týmu Lukas LICHTNER - HOYER a Robert LECHNER (vítěz 24 Stunden vom Nürburgring 2002).

Zklamáním bylo až jedenácté místo "první" posádky týmu Aston Martin Racing BMS "23" ve složení Fabio BABINI - Jamie DAVIES (vítěz závodů 24 Hours of Le Mans 2003 a Le Mans 1000 km 2003 ve třídě GTS).

Na patnáctém místě dojela se ztrátou dvou kol "druhá" posádka týmu AMR BMS "22", ve které se střídali Ernico TOCCACELLO (vítěz závodu A1 GP v Číně 2006) - Ferdinando MONFARDINI  (jezdec GP2 2005 - 2006).

... a modely vozu pro sběratele v měřítku 1:43...

Aston Martin Racing "009" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

Aston Martin Racing Larbre Competition "008" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

Aston Martin Racing "007" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

Aston Martin Racing BMS "100" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

Team Modela "59" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

Aston Martin Racing Larbre Competition "006" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

U sběratelů - specialistů na modely vozů Aston Martin můžeme vidět mezi jejich "miláčky" také - v textu zmíněný - vůz DBR9 britského týmu EDM Motorsport ze závodů v Brně (Epilog) a ve Vallelunze.

A pokud chceme mít doma něco jiného než co nám nabízení obchody, tak "stačí" kouknout do nabídky firmy decal43.de a upravit si některý ze standardně prodávaných modelů. Poměrně "jednoduše" lze přestavět vozy Aston Martin Racing Larbre Competition z Le Mans Series. K dispozici jsou kvalitní obtisky na dvě verze "51" ...   z evropských závodů (vlevo) a z jihoamerického Mil Milhas (vpravo).

Katalog německého výrobce nám nabízí i tři verze vozů DBR9 ze šampionátu FIA GT 2007 - "23" týmu Aston Martin Racing BMS. Tuto předělávku zvládne s trochou zručnosti a trpělivosti opravdu většina "začátečníků".

Kdo by chtěl mít ve své sbírce vozy týmů Phoenix Racing (Zolder) nebo Barwell Motorsport (Zhuhai), které v šampionátu startovaly jen sporadicky, tak se již neobejde bez "odbarvením" původního modelu, jeho odmaštění a přestříkání základovkou (nebo super jemným tmelem) a poté černou, respektive šedavě-stříbrnou barvou.

Souhrn pódiových umístění vozu ASTON MARTIN DBR9 v roce 2007

 5 vítězství

2 druhá místa

4 třetí místa

3 vítězství ve třídě

2 vítězství v kvalifikaci

*******
* Darren TURNER - David BRABHAM - Rickard RYDELL *
Winner class GT1 24 Hours of Le Mans 2007
*******
* Karl WENDLINGER - Ryan SHARP *
Winner Monza * FIA GT Championship 2007
*******
* Karl WENDLINGER - Ryan SHARP *
Winner Adria * FIA GT Championship 2007
*******
* Karl WENDLINGER - Ryan SHARP *
Winner Zolder * FIA GT Championship 2007
*******
* Gregor FISKEN - Steve ZACCHIA- Roland BERVILLÉ - Fernando REES *
Winner class GT1 Mil Milhas Brasileiras * Le Mans Series 2007  
*******
Největší počet odjetých závodů s vozem Aston Martin DBR 9 v roce 2007
Jamie DAVIES, Fabio BABINI - 15
Ferdinando MONFARDINI, Karl WENDLINGER - 13
Ryan SHARP, Lukas LICHTNER-HOYER - 12
*******
Tomáš ENGE - 2 
TOPlist