ASTON MARTIN DBR9 ... part 4 - rok 2008

 

SEDM OPRAVDU VÝBORNÝCH LET VOZU ASTON MARTIN DBR9
Část čtvrtá - rok 2008

 
24 Hours of Le Mans

Ve čtvrtém roce  na závodních okruzích vítězí tito „ušlechtilí plnokrevníci“ ve všech třech  - pro "továrničku" Aston Martin – nejdůležitějších závodech: 24 Hours of Le Mans, Silverstone Supercar Showdown  featuring The Royal Automobile Club Tourist Trophy (FIA GT Championship) a Silverstone 1000 Kilometres (Le Mans Series).
Při červnovém Test Day na La Sathé se vozy Aston Martin DBR9 představují v novém livreji. Tovární vozy "opouštějí" po třech letech zbarvení v "klasické" britské závodní zelené (British Racing Green) a jsou "přebarveny" do legendárního livreje Gulf. Posádka vozu „009“ (Darren TURNER – David BRABHAM – Antonio GARCIA) zajíždí při testech čas 3:53,531 a nechává za sebou druhý Saleen a třetí Corvettu téměř o dvě vteřiny. O necelých čtrnáct dní později D´B´eR "devítky" tentokrát nevítězí v kvalifikaci na "závod závodů", když podléhají poprvé ve vzájemných soubojích o Pole Position ve třídě GT1 vozu Chevrolet Corvette C6.R.  V závodě samotném dojíždí Aston Martin DBR9 „009“ tentokrát „až“ na 13. místě absolutně, ale - což je především daleko nejdůležitější - posádka ve složení Darren TURNER – David BRABHAM – Antonio GARCIA vítězí ve třídě GT1. Aston Martin DBR9 "009" tak obhajuje na La Sarthé svůj loňský triumf. Tentokrát to však bylo ještě o něco "těsnější". Druhý vůz "007" (Karl WENDLINGER - Heinz-Harald FRENTZEN - Andrea PICCINI) dojíždí ve třídě na čtvrtém místě za oběma továrními vozy Chevrolett Corvette C6.R a k "bedně" jim chybí něco  přes jedno kolo.


 
FIA GT Championship

Již o dva měsíce dříve vítězí Aston Martin DBR9 „33“ rakouského týmu Jetalliance Racing, respektive dvojice jeho jezdců Karl WENDLINGER – Ryan SHARP na – pro vůz - domácí RAC Tourist Trophy, která má pro „hrdý Albion“ opravdu „velkou cenu“. V Británii zkrátka v automobilových závodech žádná "větší" trofej neexistuje. A zvláště pro britského jezdce znamená  zvítězit v Tourist Trophy - a mít možnost "pyšnit" se touhle cenou - opravdu moc. Navíc na třetím místě dojíždí další Aston, tentokráte nováčka seriálu – britského týmu Gigawave Motorsport. Za volantem stříbřitě-šedého vozu „10“ se střídají Philipp PETER (rok 2006 strávil po boku Karla WENDLINGERA v "33") a Allan SIMONSEN (vítěz Australského GT šampionátu a Australské Tourist Trophy 2007). Rakouský tým přidává do konce sezóny ještě další dvě vítězství v seriálu FIA GT - v severoněmeckém Oschersleben a na Masarykově okruhu v Brně. V Oscherslebenu si navíc rakouský tým Jetalliance „připisuje" velmi cenný DOUBLE, když na druhém místě dojíždí dvojice Lukas LICHTNER-HOYER – Alexander MÜLLER v „36“, když skvělý výkon předvedl zejména Alex MÜLLER (2. místo v Italské F3 2005 - vítěz šesti závodů).


 

Le Mans Series

Ve vytrvalostním šampionátu Le Mans Series 2008 nasazuje jediný vůz Aston Martin DBR9v nepříliš rozsáhlém startovním poli vozů GT1 Team Modena. Dvojice velmi rychlých jezdců Antonio GARCIA – Tomáš ENGE vítězí ve voze „59“ v závodech na itaské Monze, německém Nürburgringu a – v domácím závodě – na Silverstone. Jako třetí dojíždějí ve třídě GT1 na belgickém okruhu Spa-Francorchamps, ale bodový výpadek hned v prvním závodě sezóny v Barceloně, kdy nedojeli pro technickou závadu, je však stál titul šampionů ve třídě GT1, který získává francouzský tým Luc Alphand Aventures jezdící s vozy největšího rivala - tedy Chevrolet Corvette C6.R.

V závodech ve Spa-Francorchamps a v Silverstone pak startuje i - další britský tým - Strakka Racing (Peter HARDMAN – Nick LEVENTIS), který se „přetransformoval“ z týmu EDM Motorsport.  V domácím závodě posiluje dvojici HARDMAN - LEVENTIS tovární jezdec Darren TURNER, ale na "bednu" jim stejně jedno kolo chybí.

 

American Le Mans Series

V roce 2008 vstoupil do zámořského vytrvalostního seriálu soukromý tým Bell Motorsport, který to měl v konkurenci továrních vozů Chevrolet Corvette C6.R opravdu velmi těžké. Na druhou stranu však pokud tým s vozem "008" dojel do cíle, tak mohl slavit umístění na "bedně", protože v té době měla třída GT1 v American Le Mans Series ještě chuději obsazené startovní pole než její "evropská sestřička". Dvojice Chapman DUCOTE (úspěšný podnikatel, president a generální ředitel společnosti  Merchant Services Ltd.) - Terry BORCHELLER (vítěz 12 Hours of Sebring 2001 ve třídě GTS), tak mohla svalit třetí místa v závodech 12 Hours of Sebring (zde jel  jako třetí jezdec Antonio GARCIA), St. Petersburgu, Mosportu a Detroitu. Na okruhu Road America pak mohla tato dvojice slavit své nejlepší umístění - druhé místo ve třídě GT1. V prvních dvou závodech startoval tým Bell Motorsport v klasické britské závodní zelené, od závodu na okruhu Lime Rock pak změnil livrej (viz foto).

 

Čeští jezdci v DBR "devítkách" soukromých týmů

V předposledním evropském závodu v Nogaru "usedl" k Alexi MÜLLEROVI do vozu "36" týmu Jetalliance Racing Jiří JANÁK, pro kterého to byla velká výzva. Start na neznámé trati ve "vysněném" voze. Bohužel však v tréninku najel v jedné zatáčce na obrubník, což mělo za následek ztrátu kontroly nad vozidlem a vzápětí se jeho stroj nekontrolovaně řítil na ochrannou bariéru. Následoval čelní náraz do svodidel a ... neopravitelné následky.

Vozy Aston Martin DBR9 v Brně

Potřetí v Brně, podruhé na podzim a poprvé vítězně. Ano tak by se dalo ve zkratce popsat představení vozů Aston Martin DBR9 týmu Jatalliance na Masarykově okruhu. V polovině září vítězí na Masarykově okruhu v závodě FIA GT Brno 2 Hours dvojice Karl WENDLINGER - Ryan SHARP ve světlemodrém voze číslo "třiatřicet".

Na pátém místě dojel druhý vůz rakouského týmu Jettalliance Racing "36", ve kterém střídali šéf týmu Lukas LICHTNER - HOYER a Alexander MÜLLER, pro které to byl druhý nejlepší výsledek v sezóně 2008.

Smůlu měli Philipp PETER a Allan SIMONSEN, kteří museli svůj stříbřitě-šedý Aston Martin DBR9 "10" odstavit po jediném odjetém kole dvouhodinového závodu. Pro rakouského jezdce to tak bylo již jeho druhé (po roce 2006) "smolné vystoupení s D´B´eR devítkou na Masarykově okruhu při závodech seriálu FIA GT Championship.

O týden později se - ve sprint závodě Podzimní ceny Brna představil s vozem Aston Martin DBR9 v klasickém zbarvení British Racing Green - livreji z "Le Mans 2007" vozu "007" - německý "rychlík" Stefan MÜCKE, který se s tímto neméně rychlým vozem, startujícím v barvách týmu Charouz Racing Systém, dokázal "vklímit" na "bednu" mezi vítězného Tomáše ENGEHO a třetího Jarka JANIŠE, kteří pilotovali speciály Mercedes - Benz DTM.

... a modely vozu pro sběratele v měřítku 1:43...

Firma IXO vyrábí speciální edice modelů továrních Astonů Martin DBR9 z 24 Hours of Le Mans.

 

Aston Martin Racing "009" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

 

Aston Martin Racing "009" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

 

Team Modena "59" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

 

Vitaphone Racing Team & Strakka Racing "53" -  vlevo model firmy IXO ... vpravo  model SPARK

 

V nabídce firmy IXO jsou i modely vozy ze závodů seriálu FIA GT Championship -

RAC Tourist Trophy at Silverstone (Jettalliance Racing "33") a Spa 24 Hours (Gigawave Motorsport "10")

 

Kdo by chtěl mít ve své sbírce vůz týmu Strakka Racing ze závodu Le Mans Series na okruhu Silverstone může použít více než solidní obtisky vyráběné Thomasem Morperem. Neobejde se však "odbarvením" původního modelu, jeho odmaštění a přestříkání základovkou (nebo super jemným tmelem) a poté černou barvou.

 

Ve sbírkách "vyznavačů vozů Aston Martin můžeme "najít" třeba také takovýto "skvost" z Podzimní ceny Brna.

Souhrn pódiových umístění vozu ASTON MARTIN DBR9 v roce 2008

 3 vítězství

1 druhé místo

4 třetí místa

4 vítězství ve třídě

4 vítězství v kvalifikaci

*******
* Antonio GARCIA - David BRABHAM - Darren TURNER *
Winner class GT1 24 Hours of Le Mans 2008
*******
* Karl WENDLINGER - Ryan SHARP *
Winner Tourist Trophy at Silverstone * FIA GT Championship 2008
*******
* Karl WENDLINGER - Ryan SHARP *
Winner Oschersleben * FIA GT Championship 2008
*******
* Karl WENDLINGER - Ryan SHARP *
Winner Brno * FIA GT Championship 2008
*******
* Antonio GARCIA - Tomáš ENGE *
Winner class GT1 Monza 1000 Kilometres * Le Mans Series 2008  
*******
* Antonio GARCIA - Tomáš ENGE *
Winner class GT1 Nürburgring 1000 Kilometres * Le Mans Series 2008  
*******
* Antonio GARCIA - Tomáš ENGE *
Winner class GT1 Silverstone 1000 Kilometres * Le Mans Series 2008 
 *******
Největší počet odjetých závodů s vozem Aston Martin DBR 9 v roce 2008
Karl WENDLINGER - 12
Philipp PETER - 11
Allan SIMONSEN, Ryan SHARP - 10
*******
Tomáš ENGE - 6
Jiří JANÁK - 1 (Did Not Start)
TOPlist