ASTON MARTIN DBR9 ... part 6 - rok 2010

 

SEDM OPRAVDU VÝBORNÝCH LET VOZU ASTON MARTIN DBR9
Část šestá - rok 2010

Novou šancí pro vozy třídy GT1, které původně již nesplňovaly předpisy pro start ve FIA GT1 World Championship 2010 byl fakt, že vozy GT1 podle nových technických předpisů postavily pouze společnosti Matech Competition (Ford GT GT1) a JR Motorsport (Nissan GT-R GT1). Daní za novou šanci pro D´B´éR devítky byla „zhoršená“ aerodynamika v čele s „drasticky“ zmenšeným zadním přítlačným křídlem a zvýšená hmotnost. S vozy Aston Martin DBR9 do světového šampionátu vstupovaly týmy Young Driver AMR (ve FIA GT3 a ADAC GT Masters startoval tým v roce 2009 s vozy Ford GT GT3 ještě pod „původním“ názvem Fisher Racing) a Hexis AMR, který měl na svém kontě mnoho úspěšných startů s G´T´trojkovou DBRS devítkou ve stejných sprintérských šampionátech. Francouzský tým HEXIS Aston Martin Racing navíc vstupoval do nově vytvořeného světového šampionátu vozů GT1 s titulem Team Champion FIA GT3 European Championship.

 

FIA GT1 World Championship

Německý tým Young Driver AMR vstoupil do světového šampionátu vozů GT1 s vozy výrobních čísel #3 (veleúspěšná "007" dvojice Turner-Enge z American Le Mans Series 2006 / "7" - Darren TURNER - Tomáš ENGE) a #109 (nově postavený vůz / "8" - Stefan MÜCKE - Christoffer NYGAARD). Francouzský Hexis AMR pak s vozy seriál number #2 (původně "58" Tomáše Engeho z Le Mans 2005, později úspěšná "009" dvojice Lamy-Sarrazin z American Le Mans Series 2006 a nakonec vůz "50" týmu Larbre Competition z Le Mans Series 2007 / "9" - Frédéric MAKOWIECKI - Jean-Denis DELÉTRAZ /některé servery jako Wikipedia a GT-eins uvádějí jak druhého jezdce šéfa týmu Philippa DUMASE/) a #1 (vítězný vůz ze závodů 12 Hours of Sebring 2005, Tourist Trophy 2005, Istanbul 1000 km 2006, Nürburgring 1000 km 2006 a Mil Milhas 2007. Navíc si vůz vybojoval titul Team Champion Le Mans Series 2006 ve třídě GT1 / "10" - Clivio PICCIONE - Jonathan HIRSCHI).

vítězství

Vozy Aston Martin DBR9 "zažily" v roce 2010 dva "víkendy snů", když zvítězily v kvalifikaci, v kvalifikačním závodě i ve vlastním mistrovském závodě. Na německém Nürburgringu se to - za chladných dnů - povedlo posádce Darren TURNER – Tomáš ENGE se „sedmičkou“ domácího týmu Young Driver AMR. V posledním závodě na argentinském okruhu San Luis zvítězil v kvalifikaci domácí jezdec José Mária LÓPEZ, který nahradil ve voze "8“ týmu Young Driver AMR Christoffera Nyggarda. V obou závodech na okruhu San Luis pak dokázala zvítězit posádka Frédéric MAKOWIECKI (vítěz několika závodu šampionátu FFSA GT z let 2001 - 2008, mimo jiné i dvou z roku 2007 (Nogaro, Magny-Cours) s vozem Aston Martin DBR9 týmu Larbre Competition) – Yann CLAIRAY (vítěz závodů Le Mans Series 2009 - Spa 1000 km a Algarve 1000 km - ve třídě GT1) s "9“ týmu Hexis AMR. "Stejné" vozy DBR9 pak ještě přidaly po jednom vítězství v kvalifikačních závodech na okruzích Silverstone ("9“ – Hexis AMR - Frédéric MAKOWICKI - Thomas ACCARY (vítěz závodů FIA GT3 Nogaro 2008, Oschersleben a Paul Ricard 2009)) a Interlagos ("7“ – Young Driver AMR - Darren TURNER - Tomáš ENGE). Cenné je i vítězství v kvalifikaci na okruhu v Silverstone dvojice ENGE – TURNER se „sedmičkou“, která však o tomto závodním víkendu rozhodně nebyla šťastným číslem. Dvojice ENGE – TURNER „zvítězila“ v hlavním závodě na Silverstone a „pozvedla“ nad své hlavy velice prestižní a - především britskými jezdci - velmi ceněnou trofej za vítězství v RAC Tourist Trophy, ale… za pár desítek minut přišlo vyloučení z mistrovského závodu z důvodů „nežádoucího“ zbroušení (bylo to o méně než 1 mm) dřevěné desky umístěné pod podlahou vozu...

pódiová umístění

Ke kompletnímu výčtu úspěchů D´B´éR devítky zbývá ještě zmínit čtyři druhá místa (Silverstone - "9" - Fred MAKO - Thomas ACCARY, Brno - "7" - Darren TURNER - Tomáš ENGE, Navarra - "9" - Frédéric MAKOWIECKI - Yann CLAIRAY, Interlagos - "7" - Darren TURNER - Tomáš ENGE) a jedno třetí místo (San Luis - "10" - Clivio PICCIONE (vítěz jednoho ze závodů GP2 Series 2005 na německém Nürburgringu) - Jonathan HIRSCHI (celkově druhý v Renault Megane Eurocup 2009)) v Championship Race, tedy v hlavních mistrovských závodech.  V takzvaných kvalifikačních závodech (Qualifying Race) se o pódiové umístění vozů Aston Martin DBR9 zasloužily postupně posádky "9" Hexis AMR (Frédéric MAKOWIECKI - Thomas ACCARY - 2-nd Silverstone), "10" Hexis AMR (Clivio PICCIONE - Jonathan HIRSCHI - 3-rd Silverstone), "7" Young Driver AMR (Darren TURNER - Tomáš ENGE- 2-nd Brno), "8" Young Driver (Steffan MÜCKE - Christoffer NYGAARD - 3-rd Spa-Francorchamps) a "10" Hexis AMR (Clivio PICCIONE - Jonathan HIRSCHI - 3-rd Interlagos).  

celkové pořadí šampionátu

V celkovém hodnocení jezdců FIA GT1 World Championship 2010 obsadil Frédéric MAKOWIECKI (Hexis AMR) třetí místo o jediný bod před dvojicí Darren TURNER - Tomáš ENGE. Mezi týmy skončil francouzský Hexis AMR  celkově jako druhý a německý Young Driver AMR čtvrtý. Vůz Aston Martin DBR9 získal SRO Trophy for Manufactures za vítězství mezi značkami (výrobci vozů), když měl náskok 35 bodů na druhého v pořadí. V žádné jiné kategorii (jezdci, týmy) FIA GT1 World Championship 2010 nebyl rozdíl mezi prvním a druhým větší…

 

Le Mans Series

Květnový závod šampionátu Le Mans Series - 1000 km of Spa - na belgickém okruhu Spa-Francorchamp sloužil pro „52“ týmu Young Driver AMR jako generálka před závodem 24 Hours of Le Mans 2010. Při prvních jízdách ve Spa-Francorchamps nebylo na „52“ ještě ani jméno Tomáše ENGEHO – jen dvojice Stefan MÜCKE – Christoffer NYGAARD, která s „osmičkou“ (ostatně toto číslo bylo stále vlevo na čelním skle vozu) jezdila v FIA GT1 World Championship. Při vlastním závodě bylo – v důsledku havárie z předchozích dnů – na autě nezvykle mnoho bílých míst. Osmička sice zmizela z čelního skla a přibylo jméno Tomáše Engeho (který závod rozjížděl), ale nebylo příliš čitelné. Bylo totiž "vyvedeno"  jinou (černou) barvou než bílá jména "původních" jezdců tohoto vozu. Při závodě samém neplatilo „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“ protože i závod skončil pro tým havárií.


 

24 Hours of Le Mans

 Během šestihodinových kvalifikací zajel Tomáš ENGE na La Sarthé s vozem Aston Martin DBR9 „52“ své šesté (ze sedmi startů s vozy nesilnější G´T´čkové specifikace /GTS - GT1/) a celkově čtvrté Pole Position pro Aston Martin DBR9. Ani v samotném závodě 24 Hours of Le Mans se však „52“ nevyhýbaly problémy. Tým musel dvakrát měnit zlomenou zadní poloosu - když druhou závadu "zavinili" mechanici, kteří při první výměně namontovali již použitou poloosu, která se předtím však na voze "točila" obráceně - což tým Young Driver AMR a posádku Tomáš ENGE - Christoffer NYGAARD (vítěz závodu FIA GT3 European Championship 2009 v Oscherslebenu v "barvách" týmu Fisher Racing) - Peter KOX připravilo o lepší než 3. místo ve třídě LM GT1.

 
... a modely vozu pro sběratele v měřítku 1:43...

Vyráběny jsou pouze vozy Aston Martin DBR9 "52" týmu Young Driver AMR z 24 Hours of Le Mans 2010

Za pomocí kvalitních obtisků vyráběných Thomasem Morperem lze postavit modely D´BéR devítek týmů

Young Driver AMR (FIA GT1 WC & 1000 km of Spa) nebo Hexis AMR ("10" - FIA GT1 WC - San Luis)...

... a takto pak vypadá vítězný vůz #7 z veleúspěšného víkendu na Nürburgringu (FIA GT1 WC)

... a takto pak "opravovaný" vůz #52 před startem šestihodinovky ve Spa (Le Mans Series)

 

Souhrn pódiových umístění vozu ASTON MARTIN DBR9 v roce 2010

 6 vítězství

6 druhých míst

3 třetí místa

4 vítězství v kvalifikaci

*******
* Tomáš ENGE - Darren TURNER *
Winner Championship Race Nürburgring * FIA GT1 WorldChampionship 2010
*******
* Yann CLAIRAY - Fréderic MAKOWIECKI *
Winner Championship Race San Luis * FIA GT1 World Championship 2010
*******
* Thomas ACCARY - Fréderic MAKOWIECKI *
Winner Qualifying Race Silverstone * FIA GT1 World Championship 2010
*******
* Tomáš ENGE - Darren TURNER *
Winner Qualifying Race Nürburgring * FIA GT1 World Championship 2010
*******
* Tomáš ENGE - Darren TURNER *
Winner Qualifying Race Interlagos * FIA GT1 World Championship 2010  
*******
* Yann CLAIRAY - Fréderic MAKOWIECKI *
Winner Qualifying Race San Luis * FIA GT1 World Championship 2010
*******
Největší počet odjetých závodů s vozem Aston Martin DBR 9 v roce 2010
Tomáš ENGE - 12
Stefan MÜCKE - 11
Darren TURNER, Clivio PICCIONE, Fréderic MAKOWIECKI, Jonathan HIRSCHI - 10
TOPlist