ASTON MARTIN DBRS9: ADAC GT/VLN/ADAC 24H

image

 

Jeden z dvojice testovacích vozů Aston Martin DBRS9 se představil i při presentaci před prvním ročníkem nového německého šampionátu vozů GT3 - ADAC GT Masters. V první sezóně druhého šampionátu "zaměřeného" pouze na vozy nové specifikace GT3 se však britský "polokrevník" představil až ve druhé polovině sezóny (Zolder, Hockenheim). V té době již měl vůz za sebou dva jarní úspěšné starty (dvojice vítězství ve třídě SP8) na Nordschleife ve vytrvalostním šampionátu VLN Langstreckenmaisterschaft Nürburgring a nepříliš povedený start v 35. ADAC 24h Nürburgringrennen.

ASTON MARTIN DBRS9
part 4
              ADAC GT Masters                   VLN Langstreckenmeisterschaft & ADAC Zurich 24h-Rennen Nürburgring

 

SEASON 2007

Phoenix Racing

Německý tým Phoenix Racing, který jezdil od roku 2006 s vozem Aston Martin DBR9 ve FIA GT Championship, si "pořídil" jednoho jeho g´t´trojkového "bratříčka" speciálně pro závody na okruhu Nürburgring - Nordschleife (VLN, ADAC 24h-rennen). První start britské g´t´trojky se odehrál v "Zeleném pekle" koncem dubna, když s upraveným vozem (zcela nové zadní křídlo včetně jeho usazení) Aston Martin DBRS9 "101" do závodu nazvaného 49. ADAC ACAS H&R-Cup (VLN, round 3) odstartovala posádka ve složení Klaus LUDWIG (D - Winner 24 Hours of Le Mans 1979 [Porsche 935K] & 1985 [Porsche 956B], Champion FIA GT Championship 1998 [Mercedes-Benz CLK-GTR] Champion DTM 1988, 1992 & 1994) - Sascha BERT (D - 3-rd place 24h Nürburgring Nordschleife 2005 [Dodge Viper GTS-R], 6-th FIA GT Championship season 2006 [Saleen S7-R]). Vítězství ve třídě SP8 a třinácté v absolutním pořadí znamenalo pro celý tým Phoenix Racing velké povzbuzení do dalších závodů. Druhý závod na Nordschleife (VLN, round 5) byl pro tým Phoenix Racing ještě úspěšnější. Dvojice Marcel FÄSSLER (CH - 5-th class LMP1 Le Mans Series season 2006 [Courage LC70]) - Robert LECHNER (A - Winner 24h Nürburgring Nordschleife 2002 [Chrysler Viper GTS-R]) nejenže "obhájila" vítězství ve třídě SP8, ale navíc přidala - čtrnáctní dní před startem velice prestižní "24" na Nordschleife (35. ADAC 24h Nürburgringrennen) - druhé místo v absolutním pořadí závodu 47. ADAC Reinoldus-Langstreckenrennen. 

Phoenix Racing

Obě vítězné posádky, tedy Klaus LUDWIG - Sascha BERT a Marcel FÄSSLER - Robert LECHNER, ze závodů VLN se začátkem června "sešli" ve voze Aston Martin DBRS9 "7" a všichni v týmu Phoenix Racing věřili v úspěch ve "24" na "Severní smyčce". Krátce po zahájení první kvalifikace zajel Klaus LUDWIG čas 8:46,052, který udržel Aston Martin DBRS9 "007" nakonec na čtvrtém místě. Večer v 19:30 začala - po odjetí jednoho z dvojice závodů ADAC GT Masters - druhá část kvalifikace. I ve druhé kvalifikaci je opět nejrychlejší Porsche 997 GT3 RSR (8:39,560) týmu Manthey. Aston Martin DBRS9 "007" týmu Phoenix Racing nakonec udržel čtvrté místo, a to právě díky času zajetému hned na začátku první kvaldy. Do "24" se startovalo na stále ještě mokré trati a Klaus LUDWIG se postupně probíjel vpřed, aby cílem prvního kola projel jako první. Na osychající trati většina jezdců z čela závodu mění brzy mokré gumy za suché. Na mokrých nejdéle vydrží Klaus LUDWIG, což tým stojí vedení v závodě. Po šesti hodinách je v čele Manthey Porsche "1" s jednokolovým náskokem na pětici vozů, mezi kterými nechybí Aston Martin DBRS9 týmu Phoenix Racing. Ještě v polovině závodu je "007" na pátém místě se ztrátou jediného kona na vedoucí Manthay Porsche. Kolem jedenácté hodiny (v 75. kole) v úseku Hatzenbach vůz výrazně zpomalí a "krátce" poté pro Aston Martin DBRS9 "007" končí závod z důvodu závady na olejovém čerpadle. V závodě 35. ADAC 24h Nürburgringrennen vítězí Porsche "1" týmu Manthey. 

Reportáž z 35. ADAC 24h Nürburgringrennen si můžete přečíst (v němčině) ZDE:

http://www.gt-eins.de/Berichte2007/24h/nring/index1.html

Phoenix Racing

Na podzim se německý tým Phoenix Racing ještě třikrát vrátil na Severní smyčku do závodů seriálu VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring, ale na úspěch z jarních závodů se žádné jezdecké sestavě nepodařilo dosáhnout. Ba naopak, černý Aston Martin DBRS9 s číslem "101", ani v jednom ze tří závodů nedojel do cíle. Trojice Klaus LUDWIG - Robert LECHNER - Christian ABT (D - 3-rd 24 Hours of Le Mans 2000 [Audi R8], Champion German Supertouring Championship season 1999) odjela z závodě 6h ADAC Ruhr-Pokal-Rennen šetatřicet kol, dvojice Sascha BERT - Marcel FÄSSLER v závodě  39. ADAC Barbarossapreis šestnáct kol a posádka Christian "Toto" WOLFF (A - 6-th class GT2 FIA GT Championship season 2002 [Porsche 996 GT3-RS], winner class Cat.2 Mil Milhas Brasileiras 2004 [BMW M3], winner Italian GT, round 8 Vallelunga 2004 [Ferrari 550 Maranello GTS]) - Robert LECHNER v závodě nazvaném 32. DMV Münsterlandpokal ani jediné. 

Racing for Belgium

Domácí podnik šampionátu ADAC GT Masters  na okruhu Zolder si "nenechal utéct" tým Racing for Belgium, který se objevil již v několika závodech FIA GT3 European Championship. Ve voze Aston Martin DBRS9 "55" se na klasickém belgickém okruhu střídali šéf týmu Ron MARCHAL(NL - Champion Formula Arcobaleno Netherlands season 2001 & 2002) a David STERCKX (B - 2-nd place Spa 24 Hours 2002 [Lister Storm]). Do prvního závodu odstartoval David STERCKX z druhé řady, ale celý závodní víkend skončil pro tým Racing for Belgium v devátém kole a na start druhého závodu si již ani se svým vozem Aston Martin DBRS9 nepostavil.

Phoenix Racing

Čtrnáct dní před posledním závodem na Nordschleife se tým Phoenix Racing představil se dvěma vozy Aston Martin DBRS9 v posledním závodě prvního ročníku šampionátu ADAC GT Masters. Na Hockenheimringu se ve vozech s čísly "59" a "60" střídali Altfrid HEGER (D - Winner 24h Nürburgring Nordschleife 2000 [Porsche 911 GT3-R], Champion Porsche Supercup season 1993) - Harald BECKER (D - 11-th class GT2 FIA GT Championship seson 1997[Marcos LM 600]), respektive Sascha BERT - Stéphane LÉMERET (B - 20-th FIA GT Championship season 2006 [Aston Martin DBR9/Phoenix Racing]. Sascha BERT i Stéphane LÉMERET byli úspěšnější v kvalifikaci (osmé, respektive sedmé místo na roštu) než jejich týmoví kolegové, ale na více bodů nakonec dosáhli Altfrid HEGER s Haraldem BECKER, když ve druhém závodě dojeli do cíle na devátém místě.

Aston Martin DBRS9 pro "dost šikovné" sběratele v měřítku 1:43

Tomu kdo chce mít ve své sbírce vozy Aston Martin DBRS9 týmu Phoenix Racing závodící na Nordschleife v roce 2007 nezbývá než si je "vyrobit" (vlastně "jen" předělat) sám za pomocí tradičně výborných obtisků (plus transkitu se zadním křídlem) z dílny Thomase Morpera (www.decal43.de). Na výběr máme ze dvou variant - vůz s číslem "101" ze závodu 49. ADAC ACAS H&R-Cup (seriál VLN) dvojice Klaus LUDWIG - Sascha BERT nebo vůz "007" ze závodu 35. ADAC 24h Nürburgringrennen posádky Klaus LUDWIG - Sascha BERT - Marcel FÄSSLER - Robert LECHNER. K přestavbě je vhodnější model firmy Norev, který jde daleko snadněji rozebrat. 

SEASON 2008

Hexis Racing

V roce 2008 bojoval tým Hexis Racing na třech kolbištích - evropském (FIA GT3 European Championship), domácím (FFSA GT Championship) a nově i německém (ADAC GT Masters). Na rozdíl od evropského šampionátu g´t´trojek se v těch německých g´t´čkách jezdecké složení dvou vozů Aston Martin DBRS9 "devětadvacet" a "třicet" prakticky neustále měnilo a žádná dvojice spolu neodjezdila více než dva závodní víkendy. Hned v prvním podniku sezóny na Oscherslebenu dojíždí v první jízdě dvojice Julien RODRIGUES (F - 2-nd class GT Cup French GT Championship season 2006 [Porsche 996 GT3 Cup, team Hexis Racing]) - Thomas ACCARY (F - 7-th Formula Renault Campus France season 2004, 10-th THP Spider Cup season 2007) s "devětadvacítkoui" na třetím místě a francouzský tým může slavit úspěšný vstup do německého šampionátu. V první polovině sezóny (Oschersleben, Nürburgring, Norisring, Assen) platí, že pokud Aston Martin DBRS9 týmu Hexis Racing dojede do cíle, což se stalo 15x (jen jednou stříbřitě-kovový vůz nedojel), tak zásadně v Top Ten. V ADAC GT Masters se v týmu Hexis Racing "objevovala nová jména" - tedy jezdci jako Philippe DUMAS (F - 7-th Formula Renault 2.0 France season 2001 & 2002), Michel FREY (CH - 12-th Formula 3 Germany season 2003, 18-th Porsche Carrera Cup Germany 2007) či Christian HOHENADEL (D - 16-th ADAC GT Masters 2007 [Porsche 997 GT3 Cup], 2-nd Formula Palmer Audi Junior season 2000).

V polovině srpna se g´t´čkový seriál vrací na Nürburgring, odkud tým Hexis Racing odjíždí poprvé bez bodů. V následujícím podniku, kterým je Lausitzring vyjíždí Christian HOHENADEL Pole Position pro první závod. Ve druhé části prvního sprintu ztratil Philippe DUMAS 18-ti vteřinový náskok, když se v jedné ze zatáček přetočil. Přesto však bylo druhé místo posádky Christian HOHENADEL - Philippe DUMAS zatím nejlepším umístěním v německém šampionátu. Stejná dvojice pak zopakovala totožný výsledek i druhý den. Zatímco první den je drobná chyba připravila o vítězství, tak druhý den jim chyba jiných (poškození spliteru před nimi jedoucího "lamba") ke stejnému umístění dopomohla. Do závěrečném podniku na Sachsenringu nasadil tým Hexis Racing do "devětadvacítky" dvojici Christian HOHENADEL - Frédéric MAKOWIECKI (F - Champion class GT Cup French GT Championship season 2004 [Porsche 996 GT3 Cup], 2-nd Porsche Carrera Cup France season 2006). Nejprve v kvalifikaci pro druhý závod vyjel Fred MAKO Pole Position, aby pak v prvním závodě vítězně projel cíle, když Christian HOHENADEL startoval až z páté řady (9. místo na roštu). Druhý den pak domácí jezdec dováží britskou g´t´trojku ve službách francouzského týmu na výtečném druhém místě. 

Aston Martin Racing

V roce 2008 se Robert LECHNER vrací na Nürburgring - Nordschleife, tentokrát však startuje v seriálu VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring pod hlavičkou továrního týmu Aston Martin Racing a jeho parťákem je další rakouský jezdec Karl WENDLINGER (A - Champion FIA GT Championship season 1999 [Chrysler Viper GTS-R], 2-nd FIA GT Championship season 2007 [Aston Martin DBR9], winner class GTS 24 Hours of Le Mans 1999 & 2000 [Chrysler Viper GTS-R], winner class GTO Daytona 24 Hours 2000 [Dodge Viper GTS-R]). V závodě nazvaném 50. ADAC ACAS H&R Cup však jejich bílý Aston Martin DBRS9 "92" neodjede jediné kolo.

Aston Martin Racing

S několikatýdením předstihem je pro start v závodě 36. ADAC-24h Nürburgringrennen nahlášena sestava vozu Aston Martin DBRS 9 "6" ve složení Robert LECHNER - Karl WENDLINDER - Tomáš ENGE (CZ - Winner class GTS 24 Hours of Le Mans 2003 [Ferrari 550 Maranello GTS], winner class GTS Petit Le Mans 2003 [Ferrari 550 Maranello GTS], winner class GT1 Petit Le Mans 2006 [Aston Martin DBR9]) - Stefan MÜCKE (D - 10-th FIA GT Championship season 2007 [Lamborghini Murcielago], 8-th place 24 Hours of Le Mans 2007 [Lola B07/15, Charouz Racing], driver DTM season 2002-2006 [Mercedec CLK, AMG-Mercedes C-Klasse]). Robert LECHNER po prvním měřeném tréninku řekl, že je jejich Aston Martin DBRS9 na trati mnohem více neklidnější než "stejný" vůz v předchozím roce, který však byl vybavený speciálním zadním přítlačným křídlem a mohutnějším splitterem. I v roce 2008 patřil Aston Martin DBRS9 v kvalifikaci k těm nejrychlejším a do "24" startoval ze čtvrté řady (7. místo v kvalifikaci - čas 8:49,880). První dva stinty (LECHNER, WENDLINGER) se Aston Martin DBRS9 "6" drží v Top Ten. Zvrat v závodě nastává  na začátku čtvrté hodiny, když Stefan MÜCKE koliduje v zatáčce Ford a potom pomalu objíždí celou Nordschleife. Aston pak zajíždí do garáže a opravou ztrácí šest kol, což je Nordschleife skoro hodina a DéBéeReSdevítka tak vypadává z první stovky. Koncem osmé hodiny závodu je "šestka" na 85. místě, ale zhruba o dvě hodiny později koliduje Karl WENDLINGER při předjíždění pomalejšího vozu a následuje další oprava a pád na 158. místo. Na začátku poslední čtvrtiny závodu ztrácí Aston Martin DBRS9 s Karlem WENDLINGEREM za volantem v rychlé zatáčce Kesselchen přilnavost a "klouže" bokem do bariéry. Po další opravě pokračuje v závodě a dojíždí na 149. místě jako poslední klasifikovaný vůz. V závodě vítězí - stejně jako vloňském roce - Porsche 997 GT3 RSR týmu Manthey.

Reportáž z 36. ADAC 24h Nürburgringrennen si můžete přečíst (v němčině) ZDE:

http://www.gt-eins.de/Berichte%202008/24h/Nring/index1.html

Aston Martin Racing

Na podzim (11. října) se pak v závodě 32. DMV 250-Meilen-Rennen objevil Aston Martin DBRS9 v livreji Gulf a posádkou ve složení Robert LECHNER - Tomáš ENGE. Ve čtyřhodinovém závodě dojela  - po třetím místě v kvalifikaci (8:22,330) - rakousko-česká dvojice na výborném čtvrtém místě (ztráta na vítěze 5:15,641) a ve své třídě SP8 obsadila skvělé druhé místo. Čtvrté místo v celkovém pořadí je do dnešního dne nejlepším umístění českého jezdce v závodech stále více oblíbenějšího šampionátu VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring.

Aston Martin DBRS9 pro sběratele v měřítku 1:43

Oba vozy Aston Martin DBRS9 se kterými závodil Tomáš ENGE na Nordschleife vyrobila jen nedávno renomovaná firmna MINICHAMPS ve špičkovém provedení edice Paul's Model Art (PMA). Vlevo "šestka" ze závodu 36. ADAC 24h Nürburgringrennen posádky Robert LECHNER - Karl WENDLINGER - Tomáš ENGE - Stefan MÜCKE, vpravo pak daleko úspěšnější "dvaadevadesátka" dvojice Robert LECHNER - Tomáš ENGE.

Souhrn pódiových umístění vozu ASTON MARTIN DBRS9 v ADAC GT Masters, VLN Langstreskenmeisterschaft Nürburgring & ADAC Zurich 24h-Rennen Nürburgring
 1 vítězství (ADAC GT)
4 (3/1) druhá místa (ADAC GT/VLN)
1 třetí místo (ADAC GT)
2 vítězství ve třídě SP8 (VLN)
2 vítězství v kvalifikaci (ADAC GT)
*******
Největší počet odjetých závodů s vozem Aston Martin DBRS9 v ADAC GT Masters/VLN/ADAC 24H
Robert LECHNER - 7 (-/5/2)
Julien RODRIGUEZ, Manuel RODRIGUEZ, Christian HOHENADEL - 6 (6/-/-)
Sascha BERT - 4 (1/2/1)
Philippe DUMAS - 4 (4/-/-)
Marcel FÄSSLER, Klaus LUDWIG - 3 (-/2/1)
Michel FREY - 3 (3/-/-)
*******
Tomáš ENGE - 2 (-/1/1)

*******

pokračování >>>
... Spa 24 Hours & Blancpain Endurance Series
*******
TOPlist