ASTON MARTIN VANTAGE GT3: ADAC/VLN/24H

image

V12 Vantage GT3 je nástupcem modelu DBRS9, který vznikl ve 24 kusech a privátní týmy s ním získaly několik titulů. Vůz je poháněn lehkým vidlicovým dvanáctiválcem objemu 6 litru. Pohonnou jednotku u prototypu technici naladili na zhruba 442 kW (600 k). Přenos točivého momentu s maximální hodnotou 700 Nm zajišťuje přes závodní spojku šestistupňová sekvenční převodovka Xtrac, která je s agregátem spojena karbonovým kloubovým hřídelem. Podvozek je z hliníku a má karbonové výztuhy. Oproti seriovému modelu je změněna geometrie obou náprav s nižší světlostí, zkrácen byl i rozvor a výrazně byla upravena aerodynamika vozu. Ochranná klec je navržená podle současných předpisů FIA pro kategorii vozů GT3. Prázdný Aston Martin V12 Vantage GT3 váží 1250 kilogramů.

ASTON MARTIN VANTAGE GT3 part four

German Championships and twenty-four race

 

ADAC GT Masters - VLN Langstrecken Meisterschaft - ADAC 24H-Rennen Nürburgring

Tým Young Driver AMR, který závodil v letech 2010 a 2011 s vozy Aston Martin DBR9 GT1 úspěšně ve FIA GT1 World Championship, dostal jako jeden z prvních týmů vůbec nové vozy Aston Martin V12 Vantage GT3 (chassis #002 & #004). Nutno však podotknout, že na tom měl opravdu "lví podíl" fakt, že německý ADAC GT Masters startoval vůbec jako první z těch největších g´t´čkových šampionátů určených primárně pro vozy kategorie GT3.

SEASON 2012

ADAC GT Masters

Young Driver AMR

Do prvního závodu ADAC GT Masters na Oscherslebenu vstoupil tým Young Driver AMR s dvojicí vozů Aston Martin V12 Vantage GT3 a jezdeckými sestavami ve složení Ferdinand STUCK (A - 2-nd ADAC GT Masters season 2011 [Lamborghini Gallardo LP600plus - team Reiter Engineering], 19-th Porsche Carrera Cup Germany season 2010 [team Farnbacher Racing]) - Johannes STUCK (A - 2-nd ADAC GT Masters season 2011 [Lamborghini Gallardo LP600plus - team Reiter Engineering], 3-rd class SP9 GT3 ADAC 24 Hour Race Nürburgring 2010 [Audi R8 LMS - team Black Falcon]) - car No.32 a Kristian POULSEN (DK - Winner class LMP2 24 Hours of Le Mans 2009 [Porsche RS Spyder - Team Essex], 2-nd Yokohama Trophy FIA World Touring Car Championship season 2011 [BMW 320 TC - Liqui Moly Team Engstler]) - Christoffer NYGAARD (DK - 3-rd class GT1 24 Hours of Le Mans 2010 [Aston Martin DBR9 - team Young Driver AMR - with Tomáš Enge], 6-th FIA GT3 European Championship 2009 [Ford GT GT3 - Fischer Racing]) - car No.33. Livreje vozů posádek Ferdinand STUCK - Johannes STUCK a Kristian POULSEN - Christoffer NYGAARD lze rozdělit na dvě etapy - před závodem ADAC 24 Hour Race Nürburgring, kdy sice jezdci týmu Young Driver AMR zaznamenali s vozy Aston Martin V12 Vantage GT3 tři umístění v Top Ten (8-th place Oschersleben, race 1 - POULSEN/NYGGARD, 6-th place Zandvoort, race 1 - STUCK/STUCK, 5-th place Zandvoort, race 2 - POULSEN/NYGAARD), ale také pět závodů bez bodového zisku - zahnující tři nedokončené závody a dvě umístění v polovine druhé desítky...

Poté to "chvíli" vypadalo, že došlo na Sachsenringu (round 3) ke kýženému "zlomu" u posádky Kristian POULSEN - Christoffer NYGAARD, která dojíží se svým vozem Aston Martin V12 Vantage GT3 "33" vyvedeným v livreji ze závodu ADAC ZURICH 24 Hour Race Nürburgring v prvním sprintu na čtvrtém místě a v tom druhém pak dokonce vítězí. Bohužel ale ve zbývajících pěti podnicích (deseti hodinových sprintech) si jezdci týmu Young Driver AMR dojíždějí pro body za umístění v Top Ten jen třikrát (9-th place Nürburgring I., race 2 & 9-th place Nürburgring II., race 1 - POULSEN/NYGAARD, 4-th place Nürburgring II., race 2 - STUCK/STUCK, ) a  dvojice Ferdinand STUCK - Johannes STUCK dokonce před posledním podnikem na Hockenheimringu předčasně ukončuje sezónu. V celkovém hodnocení ADAC GT Masters 2012 končí dvojice Kristian POULSEN - Christoffer NYGAARD na třinástém místě a Kristian POULSEN na druhém v kategorii Gentleman Driver.

VLN Langstrecken Meisterschaft Nürburgring

Young Driver AMR

Německo-dánský tým Young Driver AMR závodící s německou licencí vstoupil do vytrvalostních závodů na Nürburgring - Nordscheife s myšlenkou na vítězství ve slavné "24" v horizontu pěti let. To vše navíc (nebo především) za výrazné tovární podpory Aston Martin Racing . Jako přípravu před svým prvním startem v závodě ADAC 24h-Rennen Nürburgring zvolili závody VLN Langstrecke Meisterschaft Nürburgring. Do druhého podniku sezóny nazvaného 37. DMV 4-Stunden Rennen nastoupila ve voze Aston Martin V12 Vantage GT3 "32" posádka ve složení Ferdinad STUCK - Johannes STUCK - Dennis ROSTEK (D - Winner class SP9 GT3 ADAC 24 Hour Race Nürburgring 2010 [Audi R8 LMS - team Phoenix Racing]), která dokončila závod na 18. místě (- 1 kolo).

Na startu třetího závodu VLN, 54. ADAC ACAS H&R Cupu již byly oba dva vozy týmu Young Driver AMR. Posádku "dvaatřicítky" ve složení Ferdinand STUCK - Johannes STUCK - Dennis ROSTEK doplnil Fredy BARTH (CH - 9-th Yokohama Trophy - FIA World Touring Car Championship season 2011 [Seat Leon - SEAT Swiss Racing by Sunred], 4-th class GT4 Cup Blancpain Endurence Series season 2011 [Aston Martin Vantage GT4 - team Gentle Swiss Racing], 3-rd place SEAT Leon Eurocup season 2009 [team Gentle Swiss racing]) a hvězdnou trojici "sedmatřicítky" ve složení Darren TURNER (GB - Winner class GT1 24 Hours of Le Mans 2007 & 2008 [Aston Martin DBR9 - Aston Martin Racing], winner class GT1 12 Hours of Sebring 2005 [Aston Martin DBR9 - Aston Martin Racing], Winner class GT1 Petit Le Mans 2006 [Aston Martin DBR9 - Aston Martin Racing], [], Vice Champion [2-nd] FIA GT1 World Champonship season 2011 [Aston Martin DBR9 - team Young Driver AMR]) - Stefan MÜCKE (D - Vice Champion [2-nd] FIA GT1 World Champonship season 2011 [Aston Martin DBR9 - team Young Driver AMR], Champion Le Mans Series season 2009 [Lola B09/60-Aston Martin - Aston Martin Racing], 4-th place 24 Hours of le mans 2009 [Lola B09/60-Aston Martin - team Aston Martin Racing Eastern Europe]) - Tomáš ENGE (CZ - B - Winner class GTS 24 Hours of Le Mans 2003 [Ferrari 550 GTS Maranello - team Prodrive], winner class GT1 Petit Le Mans 2003 & 2006 [Ferrari 550 GTS Maranello - team Prodrive/Aston Martin DBR9 - Aston Martin Racing], 4-th FIA GT1 World Champonship season 2010 & 2011 [Aston Martin DBR9 - team Young Driver AMR], Champion Le Mans Series season 2009 [Lola B09/60-Aston Martin - Aston Martin Racing], 4-th place 24 Hours of Le Mans 2009 [Lola B09/60-Aston Martin - team Aston Martin Racing Eastern Europe]) doplnil specialista na vozy Aston Martin v závodech na Severní smyčce Oliver MATHAI (D - winner class SP8 ADAC 24 Hour Race Nürburgring 2008 & 2009 [Aston Martin V8 Vantage N24/Aston Martin V12 Vantage - team Oliver Mathai/Aston Martin Racing]). Zatímco "dvaatřicítka" končí v závodě ve třiadvacátém kole, tak "sedmatřicítka" dojíždí na velice solidním desátém místě se ztrátou dvou kol na vítěze.

ADAC 24 Hour Race Nürburgring

Young Driver AMR

Do "24" na Nordschleife nakonec vstoupil tým Yound Driver AMR s posádkami vozů Aston Martin V12 Vantage GT3 "006" a "007" ve složení Stefan MÜCKE - Tomáš ENGE - Fredy BARTH - Oliver MATHAI, respektive Ferdinand STUCK - Johannes STUCK - Darren TURNER - Dennis ROSTEK. Oba vozy trpí v průběhu 24-ti hodinového závodu technickými problémy a když popraská "šestce" za volantem se Stefanem Mückem v plné rychlosti ráfek kola, tak  tým oba vozy raději stahuje ze závodu a vysílá je symbolicky až do posledního kola, aby mohly být Astony Martin V12 Vantage GT3 "006" a "007" v závodě ADAC 24h-Rennen Nürburgring klasifikovány.

SEASON 2013

ADAC GT Masters

Fischer Racing

Do prvního závodu ADAC GT Masters jehož dějištěm byla Motosport Arena Oschersleben vstoupil německý tým Fischer Racing s vozem Aston Martin V12 Vantage GT3  "23" (chassis #002 - se kterým jezdili v ADAC GT Masters 2012 bratři STUCKOVÉ) a dvojicí jezdců Lorenz FREY (CH -  Winner class GT4 Navara 3 Hours 2011 [Lotus Evora Cup GT4 - team Lotus Driving Academy], 7-th Division I. ADAC Procar season 2011 [Toyota Auris S2000 - Yaco Racing]) - Gabriele GARDEL (CH - Champion class GT1 FIA GT Championship season 2005 [Ferrari 550 GTS Maranello - team Larbre Competition], Champion class GT1 Le Mans Series season 2006 [Aston Martin DBR9 - team Larbre Competition] & 2010 [Saleen S7-R - team Larbre Competition], Winner class GT1 24 Hours of Le Mans 2010 [Saleen S7-R - Larbre Competition], Winner class GTE-Am 24 Hours of Le Mans 2011 [Chevrolet Corvette C6.R - Larbre Competition]), kteří se s tímto vozem - ale v poněkud jiném livreji - představili již před dvěma týdny v tříhodinovém závodě Blancpain Endurance Series na okruhu v Královském parku Monza. Ani na německém Oscherslebenu se jim však příliš nedařilo (sedmnácté a dvacátédruhé místo) a poté se již Aston Martin V12 Vantage GT3 na startu žádného ze závodů ADAC GT Mastes neobjevil.

VLN Langstrecken Meisterschaft Nürburgring

Aston Martin Racing

Na startu druhého podniku vytrvalostní šampionátu VLN Langstrecken Meisterschaft Nürburgring odehrávajícího výhradně na Severní smyčce (Nordschleife) - čtyřhodinovky 55. ADAC ACAS H&R Cupu se objevil pod "hlavičkou" Aston Martin Racing vůz Aston Martin V12 Vantage GT3 "32" (chassis #006) s dvojicí továrních jezdců Stefan MÜCKE - Darren TURNER. Páté místo v závodě, který byl pro všechny týmy generálkou na legendární "24" (41. ADAC Zurich 24h-Rennen) bylo pro tovární tým Aston Martin Racing opravdu velmi slibné.

ADAC 24 Hour Race Nürburgring

Aston Martin Racing

Třetí květnový víkend se  v posádkce vozu Aston Martin V12 Vantage GT3 "007" sešli Pedro LAMY (P - Winner ADAC 24 Hour Race Nürburgring  2001, 2002, 2004, 2005 & 2010, Champion class GTS Le Mans Endurance Series season 2004 [Ferrari 550 GTS Maranello - team Larbre Competition], Champion class GT1 Le Mans Series season 2006 [Aston Martin DBR9 - Larbre Competition], Winner class GTE-Am 24 Hours of Le Mans 2012 [Chevrolet Corvette C6.R - Larbre Competition]) - Stefan MÜCKE - Darren TURNER - Allan SIMONSEN (DK - Champion Australian GT Championship season 2007 [Ferrari 360 GTC/Ferrari F430 GT3 - Consolidated Chemical/Mark Coffey Racing], Winner Australian Tourist Trophy 2007 & 2008 [Ferrari F430 GT3 - Sirena Racing/Maranello Motorsport], Champion class LMGT2 Asian Le Mans Series season 2009 [Ferrari F430GT - Hankook Team Farnbacher], 2-nd class LMGT2 24 Hours of Le Mans 2010 [Ferrari F430 GT - Hankook Team Farnbacher], Winner class SP7 ADAC 24 Hour Race Nürburgring 2010 [Ferrari F430 GTC - Hankook Team Farnbacher], Winner class SP8 ADAC 24 Hour Race Nürburgring 2011 [Ferrari 458 Italia GT3 - Hankook Team Farnbacher], WInner class GTE-Am FIA WEC Silverstone 6 Hours [Aston Martin Vantage GTE - Aston Martin Racing]). Desáté místo ve "24" na legendární Severní smyčce bylo sice "dobré", ale všichni v týmu mířili výše...

SEASON 2014

VLN Langstrecken Meisterschaft Nürburgring

Aston Martin Test Centre

V prvních třech závodech - a pak ještě v tom předposledním - se představil Aston Martin V12 Vantage GT3 "32" (chassis #027) týmu Leonard Motorsport. Na Nordschleife však jeho jezdci Paul WILSON (GB - 4-th Caterham Superlight Championship R300 season 2009) a Stuart LEONARD (GB - 3-rd Caterham Superlight Championship R300 season 2013startovali pod "hlavičkou" týmu Aston Martin Test Centre. Hned při svém první startu (60. ADAC Westfalenfahrt) na Nordschleife dojíždějí na výborném devátém místě. Následující závody 39. DMV 4-Stunden-Rennen a 56. ADAC ACAS H&R Cup nedokončují, když jejich Aston Martin V12 Vantage GT3 odjede v těchto čtyřhodinovkách vždy jen sedmnáct kol. Dvojice Paul WILSON - Stuart LEONARD se pak vrací na Nordschleife na devátý závod (ROWE DMV 250-Meilen-Rennen) a dojíždí v něm na výborném šestém místě.

Tovární tým Aston Martin Racing "vyrazil" na Nordschleife opět až na poslední závod před 42. ADAC Zurich 24h-Rennen 2014. V závodě pojmenovaném 45. Adenauer ADAC Simfy Trophy se ve voze Aston Martin V12 Vantage GT3 "31" sešla za jeho volantem dvojice továrních jezdců Aston Martin Racing Stefan MÜCKE - Darren TURNER, která dokončila čtyřhodinovku v Zeleném pekle na jedenáctém místě se ztrátou 3:15,770 na vítěze.

ADAC 24 Hour Race Nürburgring

Aston Martin Racing

Ve "24" odehrávající se ve dnech 19. - 22. června 2014 startuje - jako jediná z uchazečů o vítězství - posádka vozu Aston Martin V12 Vantage GT3 "007" pouze ve třech. Po startu z devátého místa dojíždí posádka ve složení Stefan MÜCKE - Darren TURNER - Pedro LAMY do cíle - nejtěžšího čtyřiadvacetihodinového závodu - na pátém místě se ztrátou dvou kol na vítěze, respektive čtyř a půl minuty (4:36,227) na "bednu" (třetí místo).

SEASON 2015

VLN Langstrecken Meisterschaft Nürburgring

Aston Martin Racing

V roce 2015 se  42. ADAC Zurich 24h-Rennen konal již v polovině května a tak i tým Aston Martin Racing vyrazil s vozem Aston Martin V12 Vantage GT3 "27" na Nordschleife již na první podnik pojmenovaný 61. ADAC Westafalenfahr. Osvědčená dvojice továrních jezdců Stefan MÜCKE - Darren TURNER dojela poslední březnovou sobotu na desátém místě, když byl závod po šesti kolech přerušen (a poté již nebyl restartován) z důvodů smrtelné nehody v úseku Flugplazt, kde se vznesl Nissan GT-R Nismo GT3 a vlétl přes ochranný plot mezi diváky. Vůz Aston Martin V12 Vantage GT3 "27" se poté představil na Severní smyčce ješte v závodě nazvaném 40. DMV 4-Stunden-Rennen, ve kterém doplnil posádku na tříčlennou portugalský jezdec Pedro LAMY. Pro modro-žlutý vůz však závod vypsaný na čtyři hodiny končí po odjetí patnácti kol (v čase 2:31:06,959).

Na start závodu 40. DMV 4 -Stunden-Rennen se postavil i druhý tovární vůz Aston Martin V12 vantage GT3 "29" za jehož volantem se střídali Jonny ADAM (GB - Champion Blaupunkt SEAT Cupra Championship season 2001, Champion SEAT Cupra Great Britain season 2008 [team Total Control Racing], Winner of six races (Rockingham & Silverstone 2011, Nürburgring 2012, Brands Hatch 2013, Snetterton 2014 & Oulton Park 2015) at British GT Championship [Aston Martin DBRS9 GT3/Aston Martin V12 Vantage GT3 - Beechdean], Winner Britcar 24h Silverstone 2015 [Ason Martin V8 Vantage GT4 - Beechdean AMR]) - Mathias LAUDA (A - 12-th Porsche Mobil1 Supercup season 2011 [team Konrad Motorsport Austria], 12-th FIA GT1 World Championship season 2012 [BMW Z4 - Vita4One Racing Team]) - Richie STANAWAY (NZ - Champion ATS Formel 3 Cup season 2011 [Dallara F307 - Van Amersfoort Racing], 10-th FIA Endurance Trophy for GTE-Am Drivers 2014 [Aston Martin Vantage GTE - Aston Martin Racing]). Výsledek byl však téměř totožný jako u sesterského vozu - odjeto 15 kol.

ADAC 24 Hour Race Nürburgring

Aston Martin Racing

Šestnáctého května 2015 stály na startovním roštu závodu 42. ADAC Zurich 24h-Rennen dva vozy Aston Martin V12 Vantage GT3. Ve voze s číslem "006" (chassis #027 - 13-th place Top 30 Gualifying) byla zapsaná posádka ve složení Stefan MÜCKE - Jonny ADAM - Mathias LAUDA - Richie STANAWAY, v "007" (chassis #032 - 12-th place Top 30 Qualifying) pak čtveřice Stefan MÜCKE - Darren TURNER - Pedro LAMY - Richie STANAWAY.

Pro "šestku" končí "24" na Nürburgring-Nordschleife v čase 15:09:35,263, kdy měla odjeto čtyřiadevadesát kol. "Sedmička" pak - při svém třetím startu v livreji Bilstein - dojíždí do cíle na šestnáctém místě, tedy poprvé mimo Top Ten v modrožlutých "barvách" se ztrátou 10-ti kol na vítězný vůz Audi R8 LMS týmu Audi Sport Team WRT.

SEASON 2016

VLN Langstrecken Meisterschaft Nürburgring

Aston Martin Racing

V roce 2016 jsou na startu závodu 41. DMV 4-Stunden-Rennen dva vozy Aston Martin V12 Vantage GT3. Ve voze s číslem "27" (chassis #027) se střídají Daren TURNER - Nicki THIIM (DK - Champion Porsche Mobil1 Supercup season 2013 [team Attempto Racing], Winner clas GTE-Am 24 Hours of Le Mans 2014 [Aston Martin Vantage GT3 - Aston Martin Racing], Winner of fifth races (Bahrain 2012, Silverstone, 24 Hours of Le Mans, Fuji & Bahrain 2013) at FIA World Endurance Championship class GTE-Am [Aston Martin Vantage GTE - Aston Martin Racing]), ve voze s "děvětadvacítkou"" na kapotě se pak střídají Matheus LAUDA Richie STANAWAY

Dvojice Darren TURNER - Nicki THIIM dojíždí do cíle čtyřhodinovky na čtvrtém místě se ztrátou 1:15,679 na "bednu" - což je nejlepší umístění vozu Aston Martin V12 Vantage v závodech na Nordschleife vůbec a navíc v závodě, který je jednou ze dvou generálek na "24" a konkurence je něm jedna z nejvyšších v šampionátu VLN Langstreckem Meisterschaft Nürburgring vůbec. Dvojice Mathias LAUDA - Richie STANAWAY pak dojíždí na osmém místě se stejným počtem kole jako vítězný vůz Audi R8 LMS týmu Phoenix Racing. Výsledky tak byly pro tým Aston Martin Racing před závodem 44. ADAC Zurich 24h-Rennen opravdu více než povzbudivé...

ADAC 24 Hour Race Nürburgring

Aston Martin Racing

... bohužel však ani jeden z dvojice vozů Aston Martin V12 Vantage GT3 do cíle závodu 44. ADAC Zurich 24h-Rennen nedojíždí. Vůz s číslem "007" posádky "nabité" čtveřicí špičkových jezdců Darren TURNER - Marco SORENSEN (DK - 2-nd ATS Formel 3 Cup season 2011 [Dallara F307 - Team Brand Racing], Winner of three races (Spa 2012, 2x Red Bull Ring 2013) at Formula 3,5 Renault [team Lotus]) - Nicki THIIM - Pedro LAMY odjede v "čtyřiadvacítce" na Norschleife jen 32. kol, tedy paradoxně stejný počet jako je jeho výrobní číslo šasí.

"Sedmadvacítka" ve které se střídají Jonny ADAM - Mathias LAUDA - Fernando REES (BR - winner class GTE-Am FIA WEC Spa-Francorchamps 6 Hours 2015 [Aston Martin Vantage GTE - Aston Martin Racing], 2-nd class GT1 Le Mans Series season 2010 [Saleen S7-R - team Larbre Competition]) - Richie STANAWAY dopadne v závodě ještě hůře, když odjede na Nordschleife pouhých 17. kol a končí v čase 6:22:29,052.

Souhrn pódiových umístění vozu ASTON MARTIN VANTAGE GT3 v ADAC GT/VLN/ADAC 24H Race

1 ​vítězství (ADAC GT Masters)

​* * * * * * *

Největší počet odjetých závodů s vozem Aston Martin Vantage GT3 v ADAC GT/VLN/ADAC 24 Race

Stefan MUCKE, Darren TURNER - 12 (0/6/6)

Ferdinad STUCK, Johannes STUCK - 9 (7/1/1)

Kristian POULSEN, Christoffer NYGAARD - 8 (8/0/0)

Perdo LAMY - 7 (0/2/5)

Richie STANAWAY - 5 (0/2/3)

Mathias LAUDA - 4 (0/2/2)

Stuart LEONARD, Paul WILSON - 4 (0/4/0) 

*******

Tomáš ENGE - 2 (0/1/1)

*******

PS: part one (British GT Championship a part two (Blancpain GT Series) nejsou ještě ukončené protože vůz Aston Martin V12 Vantage GT3 čeká ještě jedna sezóna na závodních okruzích než "přijde" jeho nástupce...

TOPlist