JAGUAR XJ220

Výrobou silniční verze super sportu XJ220 byla pověřena dceřiná společnost automobilky Jaguar Cars, firma Jaguar Sport ve spolupráci se závodním týmem TWR (Tom Walkinshaw Racing). Útok na rekord nejrychlejšího sériového vozu započal Jaguar XJ220 v roce 1992 na italském okruhu Nardó. O rok později pak na stejném okruhu Martin Brundle dosáhnul rekordní rychlosti téměř 350 km/h. Daleko "lépe" však v tomto konkrétním případě vypadá rekordní zápis v mílích za hodinu, kdy se "ručička tachometru" zastavila na čísle "dvěstědvacet", což bylo opravdu "stylové". Cílem závodní verze označované XJ220C tak ani nemohlo být nic jiného, než červnový úspěch ve "24" na legendárním okruhu La Sarthé.

J A G U A R    X J 2 2 0

SEASON 1993
Italian GT Championship

Jako první vstoupily vozy Jaguar XJ220 na závodní okruhu v italském gétéčkovém šampionátu (Campeonato Italiano Supercar GT), ve kterém nasazoval dva vozy tým Top Run. První start a hned první pódium, tak tomu se říká parádní vstup do závodní kariéry. Kde jinde by měl super rychlý vůz dojet na svou první bednu než v "Chrámu rychlosti", tedy na italské Monze, kde se o to zasloužil druhým místem v první jízdě Vincenzo BIANCHI (vůz #11), který navíc přidal ve druhé jízdě třetí místo. Ve zbývajících závodech sezóny ho však zcela předčil týmový kolega Paolo CUTRERA (2-nd Vallelunga 6 Hours 1992 - Porsche 911 Carrera) s vozem Jaguar XJ220 #12. Paolo CUTRERA dojel v sezóně celkem čtrnáctkrát na stupně vítězů - včetně dvou vítězných závodů na okruzích Vallelunga a Varano - ale na titul ve druhém ročníku italského G´T´čkového šampionátu to bohužel nestačilo. Ten  totiž zcela naprosto přesvědčivě ovládnul Marco Brand s vozem Ferrari F40 týmu Jolly Club.

British GT Championship

Vůbec první vítězství pro vůz Jaguar XJ220 zaznamenal 9. května velezkušený Winston "Win" PERCY (WINNER Spa 24 Hours 1984 [Jaguar XJS HE] & 1989 [Ford Sierra RS 500], WINNER Tourist Trophy 1985 [Rover Vitesse], Champion BTCC 1980 - 1982), který zvítězil v závodě britského šampionátu BRDC National Sports GT Challenge na okruhu Silverstone. Závod na legendárním okruhu Silverstone byl zároveň jediným podnikem na britských ostrovech ve kterém kdy startoval vůz Jaguar XJ220 v "barvách" továrního týmu TWR Racing.

24 Hours of Le Mans

Šestnáctého května dubna se na Circuit de la Sarthé při Essais Préqualificatifs 24 Heures du Mans představila dvojice temně modrých vozů Jaguar XJ220. Zatímco ve voze #50 se střídala posádka Armin HAHNE (D - WINNER Spa 24 Hours 1983 [BMW 635 CSi]) - David BRABHAM (AUS - WINNER Spa 24 Hours 1991 [Nissan Skyline GT-R], WINNER ADAC Sportwagen - Weltmeisterschaft Nürburgring 1991 [Jaguar XJR-14], WINNER class GTP Daytona 24 Hours 1992 [Jaguar XJR-12]) - Andreas FUCHS (D - 9-th place Porsche Carrera Trophy Germany season 1992), tak vůz #51 měl sám pro sebe Jay COCHRAN (USA - 3-th place IMSA Championship at Lime Rock 1990 [Spice SE90P]). Nové vozy Jaguar XJ220 obsadily při testovacím dni v Le Mans na okruhu La Sarthé výborné třinácté ("51") a čtrnácté ("50") místo absolutně. Ve třídě GT pak skvělé druhé a třetí místo. 

Výsledky z Test Day potvrdily vozy Jaguar XJ200 a jejich posádky i ve vlastní kvalifikaci, když obsadily ve třídě GT druhé (#50), třetí (#52) a čtvrté (#51) místo. V celkové pořadí pak skončily vozy Jaguar XJR220 na začátku třetí desítky, když posádky ve složení John NIELSEN (DK - WINNER Daytona 24 Hours 1988 [Jaguar XJR-9], WINNER 24 Hours of Le Mans 1990 [Jaguar XJR-12]) - David BRABHAM - David COULTHARD (GB - test driver F1 team Benetton 1992) - vůz číslo "50", Jay COCHRAN - Andreas FUCHS - Paul BELMONDO (F - 6-th place Silverstone 1000 km 1985 [Porsche 956]) - vůz číslo "52", respektive Armin HAHNE - Win PERCY - David LESLIE (GB - 2-nd place class C2 24 Hours of Le Mans 1987 [Ecosse C286], Champion FIA Cup for Group C2 Teams - WSC 1986 [Ecurie Ecosse]) - vůz číslo "51" obsadily dvacáté druhé, dvacáté čtvrté a dvacáté páté místo. Otázkou však bylo, co udělá s vozy, které za sebou neměly žádný ostrý vytrvalostní závodní start nejslavnější čtyřiadvacetihodinovka. Přes "přijatelné ztráty", tedy odpadnutí vozů #51 v šestém, respektive #52 ve 176. kole vypadalo vše naprosto skvěle, když Jaguar XJ220 #50 s posádkou NIELSEN - BRABHAM - COULTHARD projel cílem jako vítěz ve třídě GT s luxusním náskokem dvou kol na Porsche 911 Carrera RSR. Po měsíci však byl z rozhodnutí technických komisařů diskvalifikován z důvodu nepovoleného výfukového potrubí. Závodní verze Jaguarů XJ220 totiž používaly katalycký konvertor, který v sériových vozech nebyl. Přestože Jaguar se svým odvoláním u Mezinárodní automobilové federace FIA (Federation Internationale de l´Automobile) uspěl, tak u pořadatelů z ACO (Automobile Club de l´Ouest) "měl zkrátka smůlu", neboť se prý odvolal pozdě... a tak ve třídě GT zvítězil v roce 1993 domácí - tedy francouzský - tým Larbre Compétition.

IMSA Championship

Poslední start vozu Jaguar XJ220 "pod továrními křídly" se uskutečnil 11. července v zámořském seriálu IMSA Championship, konkrétně v závodě Road America 500 kilometres nezývaném též Piggly Wiggly Grand Prix 500 kilometres. Dvojice Jay COCHRAN - Davy JONES (USA - WINNER 24 Hours of Le Mans 19996 [TWR Porsche WSC95], WINNER Daytona 24 Hours 1990 [Jaguar XJR-12], 1-st class GTP Daytona 24 Hours 1992 [Jaguar XJR-12], 1-st class LM Daytona 24 Hours 1993 [Jaguar XJR-12]) zvítězila v mezinárodní třídě INT a především dojela na 10. místě absolutně v konkurenci vozů GTP (dříve class C1), GTP Light (dříve class C2) a WSC.

models in 1:43 scale

Renomovaná firma Spark "svého času" vyráběla i vozy JAGUAR XJ220 startující v červnové "24" na La Sarthé, tedy jak - vítěznou a poté "zaříznutou" - "50" posádky John NIELSEN - David BRABHAM - David COULTHARD...

... tak "51" posádky Armin HAHNE - Win PERCY - David LESLIE, která odjela pouhých šest kol...

... a samozřejmě i "52" posádky Jay COCHRAN - Andreas FUCHS - Paul BELMONDO.

Vozy JAGUAR XJ220 jezdící úspěšně v italském g´t´čkovém šampionátu "ve své době" vyráběly firmy Minichamps (Paul's Model Art)... 

... a Detail Cars (Platinum Edition). 

SEASON 1995

BPR Global GT Endurance Series

Vozy Jaguar XJ220 britských týmů PC Automotive Jaguar #17 (šasí číslo SAJJEAEX8AXXPO107 - tedy původně vůz italského týmu Top Run, se kterým v roce 1993 zvítězil ve dvou závodech italského šampionátu Paolo Cutrera) a Chamberlain Engineering se nepravidelně objevovaly v mezinárodním vytrvalostním G´T´čkovém seriálu BPR. Zatímco pro jezdce týmu PC Automotive sloužily závody na okruzích v Monze, na Nürburgringu a v Doningtonu jako příprava (ovšem velmi  neúspěšná, bez jediného dojetí do cíle) na závod 24 Hours of Le Mans, tak tým Chamberlain Engineering se začal zúčastňovat vytrvalostních závodů až poté, co bylo zcela jasné, že na La Sarthé startovat nebudou. Tým Chamberlain Engineering paradoxně v BPR Global GT Endurance Series dosáhnul lepších výsledků než PC Automotive Jaguar, když hned ve svém první startu v Doningtonu dojela posádka Peter HARDMAN (GB - 6-th place Formula 3000 Great Britain season 1990) - Richard DEAN (GB - 3-rd Formula 3000 Great Britain season 1990) s vozem Jaguar XJ220 #80 na osmém místě absolutně a na pátém ve třídě GT1. V závodě Paris 1000 km (poslední závod  Sports Cars na klopené dráze v Montlhéry) neměla dvojice Peter HARDMAN - Andres FUCHS potřebné štěstí, když musela odstoupit pro poruchu diferenciálu. Páté místo ve třídě GT1 si dvojice Peter HARDMAN - Richard DEAN zopakovala ve švédském Anderstorpu, když v absolutním pořadí dojela na desátém místě. Další dva závody vytrvalostního seriálu však "osmdesátka" pro technickou závadu (Silverstone - motor, Zhuhai - požár vozu) nedokončuje...

24 Hours of Le Mans

Po roční odmlce se objevily vozy Jaguar XJ220 ve dvou britských soukromých týmech - PC Automotive Jaguar a Chamberlain Engineering, které měly původně stejný cíl. A to mít dva vozy na startu 24 Hours of Le Mans 1995. Pozvánku do Le Mans však dostal jen tým PC Automotive Jaguar, který "převzal" dva vozy XJ220 od továrního týmu TWR Jaguar Racing. Při Prequalifying Le Mans 1995 se představili Win PERCY s "57" (šasí  #001, tedy vůz "51" z roku 1993) a Tiff NEEDELL (GB - 3-rd place 24 Hours of Le Mans 1990 [Porsche 962C]) s "58" (šasí #003, tedy vůz "52" z roku 1993). Vozy Jaguar XJ220 obsadily patnácté a šestnácté místo absolutně a ve třídě GT1 - která ten rok na v Le Mans při předkvalifikaci zcela vládla - desáté a jedenácté místo. Do Le Mans se posledního dubna vypravil i tým Chamberlain Engineering se svou "dvacítkou". Posádka Peter HARDMAN - Richard DEAN skončila v nabité třídě GT1 na dvaadvacátém a v absolutním pořadí na čtyřiatřicátém místě. Do vlastního "závodu závodů" na okruhu La Sarthé nastoupily posádky Jaguárů XJ220 týmu PC Automotive ve složení Richard PIPER (GB - winner class C2 24 Hours of Le Mans 1990 [Spice SE89C]) - James WEAVER (GB - 2-nd place 24 Hours of Le Mans 1985 [Porsche 956], 2-nd place 12 Hours of Sebring 1994 [Spice SE89P]) - Tiff NEEDELL [vůz "57], respektive Bernard THUNER (CH - 2-nd place class C2 World Sports-Prototype Championship 1989 Jarama & Dijon [Spice SE88C]) - Olindo IACOBELLI (USA - winner class C2 24 Hours of Le Mans 1990 [Spice SE89C]) - Win PERCY (vůz "58). Ani jednomu z vozů však nebylo přáno dojet do cíle. Osmapadesátka skončila ve 124. kole po havárii a sedmapadesátka ve 136. kole pro poruchu motoru.

models in 1:43 scale

Mezi modely firmy Spark samozřejmě nechyběly ani vozy Jaguar XJ220 týmu PC Automotive z Le Mans 1995. Vyráběna byla jak "57" kompletně britské posádky Richard PIPER - Tiff NEEDELL - James WEAVER...

... tak "58" mezinárodní posádky Bernard THUNER - Olindo IACOBELLI - Win PERCY.

Vůz JAGUAR XJ220 "17" týmu PC Automotive startující v závodě Nürburgring 4 Hours (BPR Global GT Endurance Series 1995) vyráběla firma Detail Cars.

SEASON 1996

British GT Championship

Od druhého závodu britského mistráku pojmenovaného Privilege Insurance GT Championship se na startu pravidelně objevují vozy Jaguar XJ200 #53 a #89. Ve dvojici vozů Jaguar XJ220 se v prvních dvou podnicích (Donington Park, Brands Hatch) střídaly posádky Geoff LISTER (GB) - David GOODE (GB) a Tim O'KENNEDY  (IRL) - Peter MATTHEWS (GB), z nichž byl v té době jediným známějším jezdcem Geoff LISTER (6-th Formula Vauxhall Lotus season 1994). Hned při prvním startu vozů Jaguar XJ220 v šampionátu (Donington Park) jeden z nich (#53) dovezla "na bednu" dvojice LISTER - GOODE, která dojela na třetím místě ve třídě GT1. Od čtvrtého závodu šampionátu, který se jel opět v Donington Parku se začaly dvojice jezdců promíchávat a navíc se v posádkách vozů Jaguar XJ220 objevovali další jezdci. V pátém podniku sezóny (Thruxton) dojela jako třetí ve třídě GT1 dvojice O'KENNEDY - WILSON (#89). Prvního září pak dvojice Tim O'KENNEDY - David GOODE zvítězila mezi nejsilnějšími G´T´čky  (class GT1) a dovezla svůj vůz Jaguar XJ220 #89 na čtvrtém místě absolutně, čímž vyrovnala nejlepší celkové umístění dvojice LISTER - GOODE ze svého úvodního vystoupení v Donington Parku. Na "bednu" pak dovezla "dravou šelmu" ještě dvojice O'KENNEDY - WALTON v předposledním podniku seriál na okruhu Oulton Park. V celkovém hodnocení British GT Championship 1996 ve třídě GT1 končí jako šestý Tim O'KENNEDY (42b) a na děleném 13. místě trojice David GOODE, Geoff LISTER, Peter MATTHEWS (18b). Šampiony ve třídě GT1 se stává dvojice Ian Flux - Jake Ulrich (McLaren F1 GTR).

BPR Global GT Endurance Series

Jaguar XJ220 (šasí #004) jedoucí "v barvách" týmu ACC Jaguar - které byly britským fanouškům "divoké kočky" dobře známé z britského g´t´čkového šampionátu - se představil ve dvou závodech mezinárodního vytrvalostního g´t´čkového seriálu BPR, které se konaly na anglické půdě, konkrétně na dvou nejslavnějších britských okruzích Silverstone a Brands Hatch. Ve slavném závodě Kodak British Empire Trophy Silverstone (Silverstone 4 Hours) se představila 12. května dvojice Nick ADAMS (GB - 3x race winner in the class C2 [WSPC Suzuka, Coupe de Dijon and Il Trofeo Repsol Jarama 1989  - Spice SE89C] & 3-rd class C2 Brno 360 Kilometres 1988 [Spice SE86C] World Sports Prototype Championship) - Geoff LISTER, a v podniku nazvaném Gulf Oil Global GT Challenge (Brands Hatch 4 Hours) pak 8. září posádka ve složení Geoff LISTER - Win PERCY - John WILLIAMS (GB -3-rd class C2 Spa 1000 Kilometres 1988 [Spice SE86C] World Sports Prototype Championship [with Nick ADAMS]). Ani jedné posádce se však na domácí trati nepovedlo dojet do cíle, když nejprve v Silverstone zradil "divoku kočkovitou šelmu" motor a na okruhu Brands Hatch zase pro změnu dvojité turbodmychadlo.

SEASON 1997

British GT Championship

Do nového ročníku Privilege Insurance GT Championship vstoupil nový tým Allen Lloyd Racing, který zakoupil jeden z vozů týmu PC Automotive Jaguar. Jeho nový majitel a jezdec v jedné osobě Allen LLOYD ponechal vůz Jaguar XJ220  v původním livreji z Le Mans 1995. V první polovině sezóny byl jeho parťákem ve voze Robert (Rob) SCHIRLE (GB - Champion British GT Championship 1996 class GT2 with Marcos LM600). Výsledky nebyly špatné, ale pódiové umístění ve třídě GT1 bylo jen jedno, když tmavozelený Jaguar XJ220 #6 dojel na druhém místě v třetím podniku sezóny v Doningtonu. Od pátého podniku je novým parťákem majitele týmu brazilský jezdec Thomas ERDOS (2x race winner in the class GT2 [Jarama, Silverstone - Marcos LM600] BPR Global GT Endurance Series 1996, 3x race winner British GT Championship [Brands Hatch 1995, Silverstone and Thruxton 1996 - Marcos LM600] & Champion Formula Renault UK Championship season 1990). Z pěti závodů dojíždí dvojice LLOYD - ERDOS čtyřikrát na "bednu" (2x 2-nd place [Silverstone II., Brands Hatch], 2x 3-rd place [Croft, Silverstone III.]). Při obou "zastavení" druhé poloviny britského šampionátu na okruhu Silverstone pak Jaguar XJ220 #6 vyrovnává čtvrtým místem v celkovém pořadí nejlepší absolutní výsledek týmu ACC Jaguar z předchozího roku. V celkovém pořadí šampionátu končí Allen LLOYD ve třídě GT1 na děleném třetím místě, když šampióny se stává o "pouhých" šest bodů dvojice britských jezdců John Morrison - John GREASLEY s vozem Porsche 911 GT1.

Souhrn pódiových umístění vozu JAGUAR XJ220

3 vítězství

  9 druhých míst

  5 třetích míst

  2 vítězství ve třídě

 1 vítězství v kvalifikaci

*** vítězství ve třídě GT v 24 Hours of Le Mans 1993 ***
(*** po měsíci však přišla diskvalifikace pro použití nepovoleného výfukového potrubí - viz článek)
*******
Největší počet odjetých závodů s vozem Jaguar XJ220
Allen LLOYD - 11
Paolo CUTRERA - 9
Peter HARDMAN - 8

 

Sedmiminutový dokument o "vítězství" vozu JAGUAR XJ220 ve třídě GT v závodě 24 Hours of Le Mans 1993 - ZDE:

https://www.youtube.com/watch?v=ZP6EWxcKux0

A detailní pohled na "vítězný" vůz JAGUAR XJ220 "50", který poté již na závodní okruhy nevyjel - ZDE:

https://www.youtube.com/watch?v=HiwOiV3yoL8

TOPlist