LOTUS ELISE GT1

 

Lotus Elise GT1 byl postaven na rámu z silniční verze Lotus Elise, který byl doplněný o bezpečnostní rám, což zaručovalo perfektní tuhost. Rám měl nyní nést vidlicový osmiválec Lotus 918 o objemu 3506 ccm doplněný o dvojici turbodmychadel Garrett T25/60, tedy "kombinaci" známou z Lotusu Esprit V8. Nejprve byl motor vyladěn na výkon 356 hp, poté dokonce vyšplhal až na 550 hp a v podstatě v tu chvíli FIA vydala nová pravidla o motorech a Lotus je nesplňoval. Museli tak rychle najít nový motor, což se nakonec povedlo. General Motors poskytnul svůj motor V8 o objemu 6 litrů a Lotus mohl znovu na trať. Motor se však vůbec neshodl s šestistupňovou sekvenční převodovkou Hewland a z řízení se stala noční můra. To mělo za následek vývoj nové převodovky, ale pravidla se zase změnila a Lotus už neměl ani dostatek finančních prostředků ani chuť v tomto prostředí dál závodit a tak vývoj stopnul.

LOTUS  ELISE  GT1

SEASON 1997

FIA GT Championship

Tovární tým pojmenovaný GT1 Lotus Racing vstoupil do nového vytrvalostního seriálu FIA GT Championship se třemi zbrusu novými vozy Lotus Elise GT1, nesoucími startovní čísla 13, 14 a 15. V prvním podniku sezóny na Hockenheimringu bylo následující složení posádek: Jean-Denis DELÉTRAZ (CH - 5-th 24 Hours of Le Mans 1995 [McLaren F1 GTR]) - Fabien GIROIX (F - winner Spa 24 Hours 1990 [BMW M3] & 5-th 24 Hours of Le Mans 1995 [McLaren F1 GTR), Jan LAMMERS (NL - winner of three races World Sports-Prototype Championship 1987 [Jarama 360 km, Monza 1000 km, Fuji 1000 km - Jaguar XJR-8], winner 24 Hours of Le Mans 1988 [Jaguar XJR-9], winner Daytona 24 Hours 1990 [Jaguar XJR12]) - Mike HEZEMANS (NL - 3-rd Spa 24 Hours 1991 [Porsche 911 Carrera 2]) a Jérome POLICAND (F - winner Le Mans 4 Hours 1996 heat 2 [Courage C36]) - Maurizio Sandro SALA (BR - 2x 4-th 24 Hours of le Mans 1992 [Mazda MXR-1] & 1995 [McLaren F1 GTR],  4x winner BPR GT Global Endurance Series 1995 [Paul Ricard, Jarama, Nürburgring, Suzuka - McLaren F1 GTR]). Na německém okruhu startoval s vozem Lotus Elise GT1 i soukromý tým GBF (vůz číslo "23") s posádkou ve složení Luca BADOER (I - Champion Formula 3000 International season 1992) - Mimmo SCHIATTARELLA (I - winner Vallelunga 6 Hours 1996 [Ferrari F40 GTE]) - Mauro MARTINI (I - winner class Cat.2 24 Hours of Le Mans 1993 [Toyota 93C], winner class LMP1/C90 24 Hours of Le Mans 1994 [Toyota 94C]). Cíl neviděl ani jeden z vozů, když všechny skončily pro stejnou závadu - vadný alternátor. Téměř jak "přes kopírák" to bylo ve druhém podniku sezóny na okruhu Silverstone, jen s tím rozdílem, že důvodem nedokončení závodu u všech tří továrních vozů byla porucha převodovky. Soukromý tým GBF Ltd. startoval v Silvertone již se dvěma vozy (číslo 23 a 24) a jezdeckými sestavami Luca BADOER - MIMMO SCHIATTARELLA a Mauro MARTINI - Andrea BOLDRINI (I - Champion Formula 3 Italy season 1996). V dalším závodě v Helsinkách startoval jediný Lotus Elise GT1 v "barvách" továrního týmu (vůz číslo "15") s posádkou Ratanakul PRUTIRAT (TH - 5-th Suzuka 1000 Kilometres 1996 [BPR - McLaren F1 GTR]) - Jean-Denis DELÉTRAZ - Fabien GIROIX. Tovární "15" dojíždí na 17. místě a soukromá "24" (MARTINI - BOLDRINI) v konkurenci vozů McLaren F1 GTR, Mercedes-Benz CLK GTR a Porsche 911 GT1 na vynikajícím 5. místě. V tu chvíli ještě nikdo netušil, že bude toto páté místo nejlepším výsledkem a jediným bodovaným umístěním Lotusu Elise GT1 v šampionátu FIA GT.

Po závodě závodů v Le Mans se na Nürburgringu poprvé objevuje bílý Lotus Elise GT1 #15 týmu First Racing Project v "barvách" sponzora Thai s jezdeckou sestavou Alexander GRAU (D - Champion Formula BMW Junior season 1992) - Ratanakul PRUTIRAT. Z pěti vozů Lotus Elise GT1 dojíždějí v Německu do cíle jen dva - tovární "čtrnáctka"  Jan LAMMERS - Mike HEZEMANS na jedenáctém a soukromá "čtyřiadvacítka" Andrea BOLDRINI - Martin STRETTON (GB - 14-th Donington 4 Hours 1995 [BPR - Callaway Corvette]) na patnáctém místě. O čtyři týdny později se na jiném legendárním okruhu (Spa-Francorchamps) objevuje v seriálu další tým (MVR) s vozem Lotus Elise GT1 #19 a dvojicí jezdců Alexander GRAU - Kurt THIIM (D - Champion DTM season 1986, Champion Formula 3 Germany season 1984). Cíl však "nevidí" - stejně jako v dalším závodě na Zeltwegu - žádný Lotus. Ve druhém domácím závodě v Doningtonu dojíždí z pěti vozů Lotus Elise GT1 na startu (2x Lotus Racing GT1 [13/14], 1x MVR Lotus Racing [19], 2x GBF [23/24]) do cíle jen dva. Na "slušném" dvanáctém místě "třiadvacítka" (BADOER - SHIATTARELLA) a na devětadvacátém "čtrnáctka" (LAMMERS - HEZEMANS). O čtrnáct dní v Mugellu pak je jeden - a to na jedenáctém místě dvojice Jan LAMMERS - Mike HEZEMANS. Se spolehlivostí vozů Lotus Elise GT1 je to podobně špatné i v amerických závodech v Sebringu a Monterey (Laguna Seca), kde dojíždí z deseti startů jen dvakrát posádka Jan LAMMERS - Mike HEZEMANS - Max ANGELELLI (I - 4-th Spa 4 Hours & Nogaro 4 Hours 1996 [BPR - Ferrari F40]) a to třináctém a devátém místě.

24 Hours of Le Mans

4. května se při Essais Préqualificatifs 24 Heures du Mans představily tři vozy Lotus Elise GT1. Posádky byly složeny takto: Jan LAMMERS - Mike HEZEMANS (vůz s číslem "49"), Jean-Denis DELÉTRAZ - Fabien GIROUX (vůz s číslem "50") a Maurizio Sandro SALA - Kasikam SUPHOT (TH - driver Japanese Touring Car Championship 1990 & 1991 [Toyota Corolla]) - Ratanakul PRUTIRAT (vůz s číslem "51"). "Devětačtyřicítka" obsadila v předkvalifikaci 14. místo absolutně a 11. místo ve třídě GT1, která ten rok začátkem května v Le Mans naprosto jasně vládla. Posádka vozu Lotus Elise GT1 #49 se také jako jediná představila v červnu na La Sarthé. Dvacáté místo posádky Jan LAMMERS - Mike HEZEMANS - Alexander GRAU v kvalifikaci bylo  velmi slušné. Sedmnácté místo ve třídě GT1 již tak dobře nevypadá, ale vozy GT1 byly zkrátka ten rok opravdu nesmírně rychlé. Ve vlastním závodě končí  žluto-černý Lotus Elise GT1 ve 122. kole pro technickou závadu (úniku oleje).

IMSA GTP Championship

Oba tovární vozy Lotus Elise GT1 se na okruhu Laguna Seca představily při závodě 1 hodina 45 minut Laguna Seca, který byl jedenáctým - a zároveň posledním - podnikem g´t´čkového šampionátu IMSA a součástí víkendu FIA GT Championship at Laguna Seca. Posádka Jan LAMMERS - Mike HEZEMANS (vůz číslo "13") závod pro technickou závadu (požár) nedokončila, ale pro změnu se zaskvěla dvojice Jean-Denis DELÉTRAZ - Fabien GIROUX, která svůj žluto-černý Lotus Elise GT1 #23 dovezla do cíle na vynikajícím druhém místě, které bylo vůbec jediným pódiovým umístěním G´T´čka od kterého se především na britských ostrovech tolik očekávalo.

models in 1:43 scale

"49" z Le Mans posádky Jan LAMMERS - Mike HEZEMANS - Alexander GRAU vyráběly firmy Spark i Ixo.

Renomovaná firma Spark vyráběla i vozy Lotus Elise GT1 trojice týmů z FIA GT Championship 1997... ..."patnáctku" týmu First Racing Project dvojice Jérome POLICAND - Ratanakul PRUTIRAT...

..."devatenáctku týmu MVR Lotus Racing dvojice Alexander GRAU - Marco WERNER...

...a "třiadvacítku týmu GBF Ltd. dvojice Luca BADOER - Mimmo SCHIATTARELLA.

SEASON 2004
12 Hours of Sebring

Po dvou neúspěšných "pokusech" francouzského jezdce Michela FERTÉHO v letech 2001 a 2002 "dostat" vůz Lotus Elise GT1 do závodu 24 Hours of Le Mans se britský vůz objevuje koncem března 2004 v závodě 12 Hours of Sebring. Posádka Jay COCHRAN (USA - winner class WSC Daytona 24 Hours 1995 [Spice BDG-02] & winner class INT Road America 500 Kilometres 1993 [Jaguar XJ220]) - Damien FAULKNER (IRL - 3-rd CART PPG/Dayton Indy Lights Powered by Buick season 2001) - Ed ZABINSKI (USA - 5-th 12 Hours of Sebring 1998 [Argo JM20]) se vozem Lotus Elise GT1 #50 kvalifikovala pětatřicátým nejrychlejším časem. V samotném závodě však končí Lotus Elise GT1 jedoucí v "barvách" britského Teamu Elite již v osmém kole pro poruchu převodovky.

models in 1:43 scale

Pomocí obtisků firmy MTR (Milan Tomášek Racing) lze postavit Lotus Elise GT1 #50 ze Sebringu posádky     Ray COCHRAN - Damien FAULKNER - Ed ZABINSKI

Souhrn pódiových umístění vozu LOTUS ELISE GT1
  1 druhé místo
*******
Největší počet odjetých závodů s vozem Lotus Elise GT1
Fabien GIROIX - 13 
Jan LAMMERS, Jean-Denis DELÉTRAZ, Mike HEZEMANS - 12
Luca BADOER, Mimmo SCHIATTARELLA - 7
*******

... bývalý tovární jezdec týmu Lotus Racing Mike HEZEMANS koupil dva podvozky Lotusu Elise GT1 a nechal u firmy Bitter upravit karoserie vozu. Ta byla výrazně upravena především v přední části, která byla nyní delší a aerodynamičtější. V USA zakoupil ve firmě Chrysler motory V10 používané ve vozech Viper GTS-R. Vůz pojmenovaný Bitter GT1 však nedosahoval ani "kvalit" původního vozu Lotus Elise GT1 a tak po několika neúspěšných pokusech v závodních víkendech FIA GT Championship 1998 byl neúspěšný projekt zastaven...

 

TOPlist