LOTUS ESPRIT SPORT 300

Silniční limitované edice Lotus Esprit Sport 300 byla postavena na závodním podvozku vozu Lotus Esprit X180R, který v roce 1991 dojel v zámoří v několika závodech seriálu IMSA Bridgestone Supercar Campionship na podiovém umístění. Esprit Sport 300 byl stylisticky upraven designérem Julianem Thomsonem. Nový přední spoiler a nárazník plnily lépe svojí práci co se týkalo přítlaku k vozovce a přívodu vzduchu k brzdám a chladiči a zároveň musely být opticky širší, aby lépe navazovaly na širší lemy kvůli většímu rozchodu kol. Prahy nyní byly navrženy tak, aby lépe přiváděli vzduch k motoru a brzdám a také zadní nárazník prošel drobnými změnami. Na zádi se objevil velký spoiler, který zlepšoval přítlak zadní časti vozidla k vozovce. Firma Lotus Cars spojila své síly se zkušeným závodním týmem Chamberlain Engineering a "ohlásila" vstup závodní verze Lotus Esprit Sport 300 do toho nejprestižnějšího vytrvalostního závodu na světě - červnového 24 Hours of Le Mans 1993.

LOTUS  ESPRIT  SPORT  300

SEASON 1993

24 Hours of Le Mans

Zatímco vozy Jaguar XJ220 alespoň před závodem Le Mans absolvovaly Test Day - po kterém byla upravena aerodynamika jejich zadní části (přítlačné křídlo) - tak vozy Lotus Esprit Sport 300 "vkročily rovnou do jámy lvové". Po hlavičkou týmu Lotus Sport/Chamberlain Engineering se na La Sarthé představily posádky ve složení Richard PIPER (GB - winner class C2 24 Hours of Le Mans 1990 [Spice SE89C]) - Ferdinand de LESSEPS (F - winner class FIA Cup BRDC Empire Trophy Sportscar World Championship Silverstone 1992 [Spice SE89C]) - Olindo IACOBELLI (USA - winner class C2 24 Hours of Le Mans 1990 [Spice SE89C]) ve voze #44, respektive Youjirou TERADA (J - 3x winner class 24 Hours of Le Mans [1983 - C Junior/Mazda 717C, 1988 - GTP - Mazda 757 & 1990 - GTP - Mazda 767B]) - Peter HARDMAN (GB - 6-th place Formula 3000 Great Britain season 1990) - Thorkild THYRRING (DK - winner class C2 Silverstone 1000 km 1988, 2-nd place Brno 360 km 1988 [Spice SE88C - FIA World Sports-Prototype Championship]) ve voze #45. Prvně jmenovaná posádka již za sebou měla i společný start v Le Mans 1992, kdy s vozem Spice SE89C týmu Chamberlain dojela na 7. místě ve třídě Cat.1. V kvalifikaci byly vozy Lotus Esprit Sport 300 cca o pětadvacet vteřin na kolo pomalejší než vozy Jaguar XJ220. V samotném závodě chyběla vozům jak rychlost, tak i spolehlivost, když oba Esprity Sport zradil motor. Pětačtyřicítka skončila v 93. kole (těsnění hlavy motoru) a čtyřiačtyřicítka ve 163. kole (přehřátí motoru).

All Japan GT Championship

Deset týdnů po Le Mans se vozy Lotus Esprit Sport 300 týmu Chamberlain Engineereing představily v závodě Suzuka 1000 Kilometers. Posádky obou vozů byly - ve srovnání s 24 Hours of Le Mans - zcela nové a převažovali v nich jezdci  závodící v Japonsku. Jediným kdo již s vozem Lotus Esprit Sport 300 startoval byl Youjirou TERADA. Posádka vozu #45 ve složení Youjirou TERADA - Tetsuya OOTA (J - winner class GTP Suzuka 480 Kilometres1989 World Sports Prototype Championship - Mazda 767]) - Tom LANGENBERG (NL - winner class N+3.0 Spa 24 Hours 1992[Nissan Skyline GT-R]) dojela v závodě ve kterém startovalo i několik prototypů (C1, Lights [C2]) na šestém místě absolutně a ve třídě LM GT4 skončila na druhém místě.

British GT Championship

Dvojice vozů Lotus Esprit Sport 300 se představila na počátku října v posledním závodě britského g´t´čkového šampionátu na legendárním okruhu Silverstone. Jezdci týmu Chamberlain Enginnering Thorkild THYRRING (vůz "84") a Martin DONNELY (GB - WINNER 22. ADAC Flugplatzrennen Diepholz 1989 [ADAC SAT1 Supercup - Nissan R89C] - vůz "85") obsadili druhé a třetí místo v absolutním pořadí sprintu na třicet minut plus první a druhé ve třídě Class D. Závod na okruhu Silverstone sloužil pro tým  Chamberlain Engineering jako generálka na rok 1994, pro který plánoval účast dvou vozů Lotus Esprit Sport 3000 v celém domácím g´t´čkovém šampionátu.

models in 1:43 scale

Renomovaná firma Spark "ve své době" vyráběla i vozy LOTUS ESPRIT SPORT 3000 startující na La Sarthé, tedy jak - "44" posádky Richard PIPER - Ferdinand de LESSEPS - Olindo IACOBELLI...

... "45" posádky Youjirou TERADA - Peter HARDMAN - Thorkild THYRRING.

SEASON 1994

Daytona 24 Hours

Tým Chamberlain začíná přípravu na Le Mans 1994 již počátkem ledna na ovále Daytona International Speedway při Test Day at Daytona. Ve voze #47 se střídá trojice George FOUCHÉ (ZA - winner class Cat.2 24 Hours of Le Mans 1992 [Toyota 92C-V], winner Interserie Most 1989 [Porsche 962]) - Stephen WATSON (ZA - 4-th F3 Britain National Class season 1993) - Hilton COWIE (ZA - 2-nd F3 Britain National Class season 1992) zatímco druhý Lotus Esprit Sport 300 #48 má "sám pro sebe" Thorkild THYRRING. Lotusy skončily při Test Day na 11. (#47) a 14. (#48) místě absolutně. Jelikož byly nakonec pro samotnou "24" zařazeny do skupiny GTU, tak to v podstatě znamenalo, že v testech zajely Lotusy Esprit Sport 300 nejrychlejší a čtvrtý čas ve třídě, což byl více než dobrý příslib před samotným závodem. Do vlastního závodu nakonec nastoupila kompletní jihoafrická posádka FOUCHÉ - WATSON - COWIE, jen si "přesedla" do vozu #48. V "sedmačtyřicítce" se měla střídat čtveřice Thorlkild THYRRING - Doc BUNDY(USA - winner class IMSA GTO 24 Hours of Le Mans 1982 [Porsche 924 Carrera GTR], 3-rd Daytona 24 Hours 1984 & 1989 [Jaguar XJR-5 / Porsche 962C]) - Jürgen LÄSSIG (D - 2-nd 24 Hours of Le Mans 1987 [Porsche 962C]) - Harry NUTTALL (GB - 3-rd Formula Renault Great Britain season 1992), ale vůz pro poruchu převodovky vůbec na trať nevyjel. Ani "osmačtyřicítka" neměla potřebné štěstí, když musela ze závodu odstoupit ve 355. kole (tedy zhruba v polovině závodu) pro poruchu motoru.

BPR Global GT Endurance Series

Ze šesti startů v mezinárodním vytrvalostní g´t´čkovém seriálu BPR dojel Lotus Esprit Sport 300 do cíle ve dvou případech. Nejprve 6. března v Le Castellet na okruhu Paul Ricard skončila kompletně jihoafrická posádka George FOUCHÉ - Stephen WATSON - Hilton COWIE na osmém místě absolutně a pátém ve třídě GT3, což bylo nakonec vůbec nejlepší umístění vozu Lotus Esprit Sport 300 ve vytrvalostních závodech v roce 1994. Druhého umístění v Top Ten dosáhla trojice Andreas FUCHS (D - 9-th place Porsche Carrera Trophy Germany season 1992) - Klaas ZWART (NL - 3-rd race 2 Interseries Most 1992 [Spice SE88C]) - Thorlkild THYRRING, když dojela 22. července v závodě Spa 4 Hours na desátém místě  absolutně a na osmém ve třídě GT3.

British GT Championship

Do britského šampionátu nasazoval tým Chamberlain Engineering dva vozy Lotus Esprit Sport 300. Vůz číslo "26" řídil Thorkild THYRRING a "sedmadvacítku" Andreas FUCHS. Hned v prvním podniku sezóny na okruhu Silverstone zajel dánský jezdec  nejrychlejší čas v kvalifikaci a vyjel tak pro Lotus Pole Position. Rychlost vozu potvrdil i v samotném závodě a projel jako první cílem. Thorkild THYRRING zopakoval vítězství i v dalších dvou závodech šampionátu (Donington Park,  Silverstone II.). Navíc v obou těchto závodech dojel na druhém místě Andreas FUCHS a Lotus mohl slavit "double". Do konce domácí sezóny přidala dvojice THYRRING - FUCHS ještě jedno "double" (Snetterton). V závěrečném podniku na Silverstone pak dánský jezdec Thorkild THYRRING potvrdil vítězstvím ve třídě B zisk titulu britského šampiona ve třídě "slabších" g´t´čkových vozů. Úspěch vozů Lotus Esprit Sport 300 a týmu Chamberlain Engineering podtrhnul druhým místem ve třídě B Andreas FUCHS.

24 Hours of Le Mans

Při Test Day Le Mans se 8. května představil na La Sarthé jediný Lotus Esprit Sport 300 #61. Dvojice jezdců Andreas FUCHS - David KENNEDY (IRL - winner class IMSA 24 Hours of Le Mans 1987 [Mazda 757], winner class GTP 24 Hours of Le Mans 1988 [Mazda 757], winner class IMSA 24 Hours of Le Mans 1989 [Mazda 767]) dosáhla skvělého výsledku, když v absolutním pořadí obsadila 11. místo a byla nejrychlejší ve třídě GT2. V polovině června se na Circuit de La Sarthé představily posádky Thorkild THYRRING - Andreas FUCHS - Klaas ZWART (vůz #61) a Richard PIPER - Peter HARDMAN - Olindo IACOBELLI (#62). Jejich časy v kvalifikaci  však byly zklamáním, neboť znamenaly umístění na začátku druhé desítky ve třídě GT2. Celkově stačily jen na 42. a 45. místo na roštu. Ještě větším zklamáním byla "účast" vozů Lotus Esprit Sport 300 v samotném závodě, když "jednašedesátka" skončila v 29. kole pro technické problémy a "dvaašedesátka" v 60. kole po havárii.

models in 1:43 scale

Firma Spark vyráběla nejen oba vozy týmu Lotus Sport/Chamberlain Engineering z 24 Hours of Le Mans 1994 - tedy jak "šedesátjedničku" posádky Thorkild THYRRING - Andreas FUCHS - Klaas ZWART...

... tak "šedesátdvojku" trojice Richard PIPER - Peter HARDMAN - Olindo IACOBELLI

- tak "třiapadesátku" soukromého týmu SCUDERIA MAGNANI, který má u své účasti v Le Mans 1994 napsáno "nepopulární" DNQ (Did Not Qualify).

SEASON 1995

BPR Global GT Endurance Series

V roce 1995 se několika závodů mezinárodního vytrvalostního šampionátu BPR zúčastnily dva týmy s vozy Lotus Esprit Sport 300. Prvním z nich byl Scuderia Magnani, který v několika závodech startoval i pod názvem Lotus, respektive Lotus Equipe. Jejich vůz #39 při prvním startu v seriálu na okruhu Paul Ricard sice dovedla posádka Christophe CABOURG (F) - Franck BONDRILLE (F) - Fabio MAGNANI (I) do cíle, ale pro malý počet odjetých kol (ztráta čtyřiceti kol na vítěze) nebyl tmavězelený Lotus Esprit Sport 300 klasifikován. Další start vozů Lotus Esprit se odehrál na britském okruhu Donington Park, kde k závodu nastoupily oba týmy používající v roce 1995 tyto vozy - tedy jak Lotus Equipe (#39 - Olivier BARON - Guy KUSTER), tak Lotus GT Team (#45 - Alessandro ZANARDI - Alex PORTMAN). Po slibné kvalifikaci - ve které dvojice Alessandro "Alex" ZANARDI (I - 2-nd Formula 3000 International season 1991) - Alex PORTMAN (GB - in 1992 and 1993 rider British Touring Car Championship [BMW 318is/Vauxhall Cavilier GSi]) obsadila osmé místo absolutně (když byl jejich žlutý Lotus Esprit Sport 300 o cca půl vteřiny rychlejší než Jaguar XJ220 týmu Chamberlain Enginnering jezdíci s vozy Lotus Esprit v předchozích dvou letech) a k tomu přidala první místo ve své třídě GT3 - přišlo v samotném závodě zklamání, když "pětačtyřicítka" nedojela (stejně jako "devětatřicítka") pro technické problémy (diferenciál) do cíle. Ve druhém závodě na domácí "půdě", tedy v Silverstone, kde se jel další ročník - především mezi britskými jezdci - vysoce ceněné Empire Trophy se konečně Lotus Esprit Sport 300 "zaskvěl" a naznačil svoje možnosti, když ho  dvojice Alexů (ZANARDI - PORTMAN) dovezla na skvělém čtvrtém místě absolutně a prvním ve třídě GT3. V dalším Závodě v Nogaru dojíždí tým Scuderia Magnani (Fabio MAGNANI - Pascal DRO) na 19. místě, což je nejlepší výsledek tohoto soukromého týmu v sezóně. Při svém posledním startu v seriálu BPR (Zhuhai)  je dvojice Alex PORTMAN - Chris GOODWIN (GB -  2-nd Formula Renault UK Championship season 1990) nejrychlejší v kvalifikaci ve své třídě, ale závod opět pro závadu na diferenciálu nedokončuje.

Souhrn pódiových umístění vozu LOTUS ESPRIT SPORT 300
  4 vítězství
4 druhá místa
 1 třetí místo
3 vítězství ve třídě
2 vítězství v kvalifikaci
*******
 * Thorkild THYRRING *
Champion Class B * British GT Championship  1994
*******
* Alex ZANARDI - Alex PORTMAN *
Winner Class GT3 * Norwich Union Empire Trophy Silverstone 1995
*******
 Největší počet odjetých závodů s vozem Lotus Esprit Sport 300
Thorkild THYRRING - 14 
Andreas FUCHS - 10
David KENNEDY, Stephen WATSON - 4
TOPlist