MARCOS LM600 * MARCOS LM600 EVO - vol.1

V říjnu roku 1993 na autosalonu v Earls Court  oznámila britská firma Marcos Engineering se sídlem v Kenilworthu, že chce uskutečnit svůj závodní sen a vrátit se do Le Mans a ke g´t´čkovému závodění vůbec. Jako první se na závodních tratích objevil na jaře 1994 "menší" vůz Marcos LM500 s pětilitrovým vidlicovým osmiválcem Rover. "Silnější" Marcos LM600 - vybavený osmiválcovým šestilitrovým motorem Chevrolet - stavěný podle specifikací kategorie GT2 se na britských závodních tratích objevil téměř přesně o rok později.  

MARCOS LM600

&

MARCOS MANTARA LM600

(alias MARCOS LM600 EVO)

první část

SEASON 1995

24 Hours of Le Mans

Poslední dubnový den se na "předkvalifikaci" na okruhu La Sarthé představili dva britští "nováčkové". Tým Lister Cars Ltd. s vozem Lister Storm GTS#52 (GT1) a Team Marcos  s vozem Marcos LM600 #71 (GT2). Co měly tyto týmy reprezentující nevelké britské výrobce sportovních vozů společného? Především sen o úspěchu ve vytrvalostním "závodě závodů". Ani jednomu z nich se sice "nenaplnil", ale jejich G´T´čka nebyla na závodních tratích v žádném případě  "jen do počtu" a dovezla své jezdce k  více jak dvaceti vítězstvím, k dalším - minimálně - čtyřiceti pódiovým umístěním a  k více jak třiceti mediálně vysoce ceněných vítězství v kvalifikacích...        Vlastní závod 24 Hours of Le Mans byl z reklamního hlediska pro továrnu Marcos Engineering velmi úspěšný. Vozy Marcos LM600 přitahovaly již od prvního tréninku velkou pozornost a "jednasedmdesátka" dojela do cíle - i když nebyla klasifikována pro nedostatečný počet odjetých kol. Marcos LM600 #71 posádky David LESLIE (GB - 7 x winner [Silverstone, Hockenheim & Brands Hatch 1985, Brands Hatch & Nürburgring 1986, Silverstone & Brands Hatch 1987] class C2 FIA World Endurance Championship) - Chris MARCH (GB - rider Marcos LM500 in the British GT Championship 1994 [2 x 3-rd place & 1 x pole position]) - Francois MIGAULT (F - 3x podium 24 Hours of Le Mans [3-rd 1974 - Matra MS670C, 2-nd 1976 - Mirage GR8 & 3-rd 1981 - Rondeau M379Mirage GR8] and winner class GT 24 Hours of Le Mans 1972 [Ferrari #^% GTB]) ztratila pár hodin na počátku závodu kvůli problému s "elektrikou", který ji potkal na rovince Mulsanne a jen díky nepolevujícímu "úsilí" jednoho z jezdců se podařilo závodu odstranit a dojet do boxů. Posádku "sedmdesátky" ve složení Cor EUSER (NL - 3-rd World Sports Prototype Championship Donington 1990 [Spice SE90C] & 3-rd Interserie Most 1993 [Spice SE90C]) - Chris HODGETTS (GB - winner class IMSA 24 Hours of Le Mans 1989 [Mazda 767B] & 2 x winner [Brands Hatch & Oulton Park] British GT Championship 1994 with the Marcos LM500) - Thomas ERDOS (BR - Champion Formula Renault UK Championship 1990) potkal podobný problém ve 134 kole a závod nedokončila.

British GT Championship

Ve třetím ročníku britského g´t´čkového šampionátu, který se skládal z krátkých - cca dvaceti minutových - sprintů se s vozy Marcos LM600 představili Chris HODGETTS a Chris MARCH, kterého po závodě v Le Mans nahradil Thomas ERDOS. Start vozu Marcos LM600 #54 s Chrisem HODGETTSEM za volantem byl opravdu "snový" - v prvním závodě sezóny na Silverstrone Pole Position, ve druhém (Donington I.) vítězství ve třídě GT2 a ve třetím (Donington II.) celkové vítězství v závodě. Před 24 Hours of Le Mans 1995 přidal ještě dvě vítězství (Silverstone I., II.) ve třídě GT2. Po závodě závodů přibyl vozu s číslem "54" nový soupeř, když do vozu číslo "55" přesedl Thomas ERDOS, který hned ve svém druhém závodě (Oulton Park) v britském mistráku zajíždí Pole Position a vítězí ve třídě GT2. Brazilský jezdec ještě do konce sezóny vítězí jednou ve třídě GT2 (Brands Hatch I.) a jednou v absolutním pořadí (Brands Hatch II.). Dvě vítězství ve třídě (Thruxton, Snetterton I.) přidává i Chris HODGETTS a stává se vítězem  britského sprintérského g´t´čkového šampionátu (BRDC GT Championship).

BPR Global GT Endurance Series

Do mezinárodního vytrvalostního g´t´čkovém šampionátu založeného trojicí  Jürgen Barth, Philipp Peter a Stéphane Ratel zavítal  ve své první závodní sezóně ve třech závodech vůz Marcos LM600. Nejprve se představil na "domácí půdě" v Doningtonu pod "hlavičkou" Team Marcos. Pro vůz s číslem "53" a posádku Chris HODGETTS - Thomas ERDOS byl čtyřhodinový závod jedinou vytrvalostní přípravou na 24 Hours of Le Mans 1995. Pro modro-šedý vůz skončil závod v 60. kole (vadná baterie). V dalším britském podniku, kdy se na okruhu Silverstone bojovalo o velmi ceněnou British Empire Trophy se představil i druhý vůz (Marcos Racing International - #82) s dvojicí jezdců Cor EUSER - Robert SCHIRLE (GB - 4-th British Rover Turbo Cup season 1994).  "Třiapadesátka" opět nedojíždí, když jí došel benzín, ale "dvaaosmdesátka" se ztrátou devíti kol na vítězný vůz McLaren F1 - který byl nejúspěšnějším britským závodním G´T´čkem vůbec - dokončuje na 22. místě, což znamená pro vůz Marcos LM600 první klasifikované pořadí ve vytrvalostním závodě. Tým Marcos Racing International se s žlutou "dvaaosmdesátkou" představuje na Circuit Paul Armagnac ve francouzském Nogaru. Britského jezdce střídá v posádce domácí jezdec Gérard BACLE (Winner class GT2 Paris 1000 km 1994 [Circuit de Linas-Montlhéry]). Marcos LM600 - jako zástupce netradiční britské konstrukční školy - dojíždí patnáctý absolutně a jako čtvrtý ve třídě GT3 za dvojicí Porsche 911 GT2 a vozem Dodge Viper RT/10.

models in 1:43 scale

Stejně jako v případě dalších britských G´T´ček, tak firma Spark "ve své době" vyráběla i vozy Marcos LM600 startující na La Sarthé, tedy jak "sedmdesátku"...

... tak i šťastnější a úspěšnější "jednasedmdesátku".

SEASON 1996

24 Hours of Le Mans

Poslední dubnový víkend se na Curcuit de La Sarthé v rámci Essais Préqualificatifs 24 Heures du Mans představila dvojice žlutých vozů továrního týmu Marcos. Ve voze Marcos LM600 číslo "80" se střídali Rob SCHIRLE - Win PERCY (GB - 2 x winner Spa 24 Hours [1984 -Jaguar XJS HE & 1989 - Ford Sierra RS 500] and winner RAC Tourist Trophy 1985 [Rover Vitesse]) - David WARNOCK. Ani jeden z nich však nezajel čas, který by tým "posunul"  do červnového "závodu závodů". V předkvalifikaci končí "osmdesátka" na 55. místě z  dvaašedesáti účastníků. Zato druhý vůz s číslem "81" s holandským jezdcem Cor EUSEREM za volantem byl na trati "opravdu vidět". Celkové 44. místo sice nevypadá jako "omračující", ale pokud si nejlepší čas vozu "převedeme" do hodnocení jednotlivých tříd, tak tu máme super výsledek - nejrychlejší kolo ve třídě GT2.

Trojice Cor EUSER - Thomas ERDOS - Pascal DRO (French motoring journalist [Les Riches Heures de la Formule 1], started in the 24 Hours of Le Mans 1994 [Debora LMP675]) zajela během kvalifikačních jízd 45. nejrychlejší čas, který posádce Marcos LM600 #81 stačil na páté místo ve třídě GT2. Dvojice EUSER - ERDOS za sebou měla dvě nedávná "jarní" vítězství ve třídě GT2 (Jarama, Silverstone) ve vytrvalostním g´t´čkovém šampionátu BPR Global GT Series, ale na La Sarthé je zastavila po čtyřiceti kolech porucha motoru.

British GT Championship

V roce 1996 se prodloužily jednotlivé závody na 45 minut a navíc byl šampionát daleko lépe početněji i kvalitativně obsazený. Do britského mistrovství GT vozů vstoupily od prvního podniku sezóny tři vozy Marcos LM600. Ve voze "zero" (tedy s číslem "0" na kapotě) dvojice David WARNOCK - Rob SCHIRLE, v "devětatřicítce" Ian JACOBS (in the years 1993-1995 rider car Harrier LR9C in British GT) - Simon TATE (Champion BRSCC ARP F3 season 1995) a v "třiapadesátce" posádka Cor EUSER - Thomas ERDOS, která vzhledem ke startům v BPR Global GT Endurance Series neabsolvovala celý domácí "mistrák". Holandsko-brazilská dvojice při prvním "zastavení" v Silverstone vítězí nejen ve třídě GT2, ale i v absolutním pořadí, když plně využívá "indispozice" super rychlých G´T´ jedniček McLaren F1 GTR a Harrier LR9C.  Úspěch vozů Marcos LM600 podtrhují druhým místem ve třídě WARNOCK - SCHIRLE, kteří pak společně třídu slabších g´t´ček ovládnou ve třech (Donington I., Brands Hatch, Donington II.) závodech šampionátu. Na start  závodu na okruhu Thruxton, který zahajoval druhou polovinu sezóny se opět postavili EUSER/ERDOS a kompletně "zkopírovali" své dvojité vítězství (absolutně ive třídě GT) ze Silverstone. Pro druhou polovinu sezóny se stal "parťákem" Iana JACOBSE ve voze s číslem "39" Chris MARSCH, který nyl jako jezdec "u toho", když v roce 1995 dojel Marcos LM600 #71 na La Sarthé do cíle. Dvojice JACOBS/MARCH ve druhé polovině šampionátu dokonce výsledkově "zastiňuje dvojici WARNOCK/SCHIRLE, když ve třídě "slabších" g´t´ček nejprve vítězí na okruhu Oulton Park a poté dojíždí jako druhá na závěrečném podniku v Silverstone. Díky vynikají první polovině sezóny a velmi solidním výsledků ve druhé se stávají britskými šampiony ve třídě GT2 David WARNOCK a Rob SCHIRLE. Druhý rok vozu Marcos LM600 v British GT Champinship a druhý titul mezi jezdci ve třídě Grand Touring 2.

BPR Global GT Endurance Series

Na startu mezinárodního vytrvalostní g´t´čkového šampionátu BPR nechybí od úvodního podniku vůz Marcos LM600 holandského týmu Marcos Racoing International. V první závodě na okruhu Paul Ricard v Le Castellet zastaní posádku Cor EUSER - Thomas ERDOS - Gérard BACLE porucha převodovky, ale již v tom následujícím v Královském parku v Monze dojíždí dvojice EUSER/ERDOS v první desítce absolutně. V dalších dvou závodech - Gran Premio Repsol Resistencia GT Del Jarama (Jarama 4 Hours) a Kodak British Empire Trophy Silverstone (Silverstone 4 Hours) dojíždí dvojice Cor EUSER - Thomas ERDOS dvakrát ve druhé polovině první desítky absolutně. A navíc k tomu "přidává" dvě vítězství ve třídě GT2. Pak přicházejí dva výpadky (DNF - Nürburgring, Anderstop), které následují tři umístění na bedně ve třídě GT2 (3-rd - Suzuka 1000 km, 2-nd Brands Hatch 4 Hours & Spa 4 Hours). V japonské Suzuce jsou parťáky Cor EUSERA domácí jezdci Hisashi WADA (3-rd F3 Japan season 1990) a Naohiro FURUYA (2-nd F3 Japan season 1990). V následujících evropských závodech pak dvojici EUSER/ERDOS doplňuje francouzský jezdec Ferdinand de LESSEPS (Winner FIA Cup for Drivers World Sportscar Championship season 1992 [Spice SE89C]). Po dalším bodovém výpadku v Nogaru startuje v posledním závodě sezóny, kterým je Zhuhai trojice Cor EUSER - Hans TEPAS (NL) - Chadra ALIM (RI). Vzhledem ke složení posádky - se dvěma v podstatě mezinárodně neznámými jezdci - je vítězství ve třídě GT2 (a deváté místo absolutně) opravdu velkým a příjemným "bonusem" pro tým Marcos Racing International.

models in 1:43 scale

Firma Spark měla "ve své době" v nabídce i Marcos LM600 #81 posádky Euser - Erdos - Dro z Le Mans 1996.

SEASON 1997

24 Hours of Le Mans

Červnový závod na Circuit de La Sarthé byl pro tým Marcos Racing International jedno velké zklamání. Tím prvním bylo, že se vozu s číslem "71" - a jeho posádce ve složení Francois MIGAULT  - John van KOUWEN (NL - 54-year-old Gentlemans Drivert) - Toon Van de HATERD (NL - Champion Dutch Production Car Championship - 1400cc season 1993 & 1994) - nepodařilo postoupit z předkvalifikace. A tím druhým - a ještě větším - byl fakt, že posádka vozu "70" kterou tvořili Cor EUSER - Takaji SUZUKI (J - 5-th class GT2 24 Hours of Le Mans 1996 [Porsche 911 GT2]) - Harald BECKER (D - 4-th Porsche Carrera Cup Germany season 1994) nestrávila na legendárním okruhu při "závodě závodů" ani celou hodinu když musela předčasně skončit z důvodu masivního úniku oleje. Vůz Marcos LM600 rozhodně vypadal jako dost rychlý, aby mohl bojovat s vozy Porsche 911 GT2 a Chrysler Viper GTS-R o pódium ve třídě GT2, ale odjetí pouhých patnácti kol bylo obrovským zklamáním.

British GT Championship

Do britského šampionátu vstoupil s vozy Marcos LM600 tým Lucent Millennium Team. S číslem #33 vkročila do seriálu posádka Ray ARMES (rider of British Touring Car Championship 1989 & 1990) - Nick CARR (5-th Rover Turbo Cup Great Britain season 1995) a - od druhého závodu na okruhu Brands Hatch - dvojice Andy PURVIS (Winner class GT3 British GT Championship 1996 [Donington & Brands Hatch - Marcos LM500]) - Ian ASTLEY (5-th British Engine Insurance Formula Renault 1700 season 1995) s vozem #56. Hned v úvodním podniku na Silverstone dojíždí dvojice ARMES/CARR na druhém místě ve třídě GT2. Od čtvrtého závodního víkendu na okruhu Oulton Park se vedle Nicka CARRA začínají jeho "spolujezdci" střídat. Tím prvním je Chris MARIES (6-th British TVR Tuscan Challenge season 1994), který mu dopomáhá ke druhému pódiovému umístění. Závod na klasickém přírodním závodním okruhu u nevelké vesnice Little Budworth v hrabství Cheshire je pro  závodní tým Lucent Millennium tím "nej" v celé sezóně, když jeho vozy Marcos LM600 dosahují double ve třídě GT2. Vítězí PURVIS/ASTLEY ve voze číslo "56" před dvojicí CARR/MARIES s "třiatřicítkou". Do konce sezóny dojíždí vozy Marcos LM600 ještě čtyřikrát na "bednu" ve své třídě. Třikrát "šestapadesátka" (3-rd - Donington II., 2-nd Croft & Silverstone III.) a jednou "třiatřicítka" (3-rd - Brands Hatch II. / Nick CARR - Mark HALES [Winner class GT2 British GT Championship 1996 - Snetterton & Silverstone Hatch - TVR Cerbera]. Celkově končí mezi "slabšími" g´t´čky v britském šampionátu dvojice Andy PURVIS - Ian ASTLEY na druhém a Nick CARR na třetím místě.

FIA GT Championship & 3 Hours of Zhuhai

Tým Marcos International Racing vstupuje s dvojicí vozů Marcos LM600 do nového vytrvalostního seriálu vozů Gran Turismo pořádaného Stéphane Ratel Organisation (SRO) "pod hlavičkou" Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Ve žlutém voze s číslem "59" do nového šampionátu vstupuje dvojice Cor EUSER - Harald BECKER a ve druhém voze s číslem "60" se budou jezdci v případě zájmu závod od závodu střídat. Již po prvním závodě je jasné, že  se konkurence ve třídě GT2 ve srovnání s předchozím rokem rapidně pozvednula. Vozy Porsche 911 GT3 "dostaly" větší restriktory sání vzduchu a především se na startovním  roštu objevily americké vozy Chrysler Viper GTS-R. Nejlepšího výsledku ve FIA GT Championship 1997 dosáhly vozy Marcos LM600 v závodě na městském okruhu v Helsinkách. "Devětapadesátka" dojíždí na desátém místě absolutně a jako druhá ve třídě GT2. Rovněž tak "šedesátka" - jejíž posádku tvořili domácí jezdci Ville-Pertti TEURONEN (first season in GT cars / 6-th Five Continents Cup Junior A season 1993 [karting]) a Teijo LAHTI (4-th Sport 2000 Suomen Mestaruus season 1996) - dosáhla ve Finsku na své nejlepší umístění v sezóně, bohužel však za sedmé místo ve třídě se již žádné body neudělují... Druhé - a v sezóně poslední - pódiové umístění vyjel žlutý vůz s číslem "59" na okruhu Spa-Francorchamps (Spa 4 Hours). Třetí - a poslední - body si tým Marcos International Racing (#59 - EUSER/BECKER) "připisuje" za čtvrté místo mezi slabšími g´t´čky v Sebringu na Floridě. Tým startující s holandskou licencí končí v celkovém hodnocení sezóny na čtvrtém místě se ztrátou pouhých tří bodů na třetí místo. Na druhý tým v pořadí mu však již ale schází propastných sedmdesát bodů. Po skončení sezóny FIA GT Championship se některé týmy přesouvají na čínský okruh Zhuhai kde se jede "volný" tříhodinový závod. Tým Marcos International Racing využívá slabší konkurence a "čtyřicítka" s posádkou Cor EUSER - Dick Van RIET (NL - Gentleman Driver) dojíždí jako čtvrtá absolutně a druhá ve třídě GT2.

models in 1:43 scale

Mezi výrobky renomované firmy Spark nechybí ani poslední startující Marcos LM600 na La Sarthé, tedy "sedmdesátka" posádky Euser - Suzuki - Becker.

SEASON 1998

British GT Championship

Do další domácí sezóny vstupuje tým Millennium Motorsport s vozem Marcos LM600 #77 a jezdeckou sestavou  Andy PURVIS - Bob SANDS (9-th British TVR Tuscan Challenge season 1994). Od druhého závodního víkendu pak i nový tým Driver nazývaný také Keith McKenzie s vozem číslo "36" a posádkou Keith McKENZIE (in British GT Championship 1997 started with Darian T90 class GT2) - Paul PHILLIPS (first season in the GT cars). Výsledky obou vozů Marcos LM600 jsou však velmi špatné. Jedinými bodovanými pozicemi jsou sedmé (Snetterton) a osmé (Croft) místo dvojice PURVIS - SANDS. Zhruba v polovině sezóny přicházejí razantní změny. Nejprve končí tým Driver/Keith McKENZIE a o pár podniků později "přestupuje" Andy PURVIS do týmu NCK Racing Ltd., kde je jeho "parťákem" Thomas ERDOS. Při jejich prvním společném startu na okruhu Donington Park je zastavuje technický problém, ale v posledních třech závodech sezóny dojíždějí vždy na "bednu", když končí dvakrát druzí ve třídě GT2 na okruhu Silverstone. Navíc mezi těmito dvěma domácími podniky vítězí "při návštěvě" britského šampionátu na belgickém legendárním okruhu Spa-Francorchamps.

FIA GT Championship

Do nové sezóny vstoupil tým Marcos Racing International se zcela novým livrejem vozu, který byl na závodních okruzích následujících několik let zcela nepřehlédnutelný. Ve druhém ročníku vytrvalostního seriálu FIA GT Championship tvořili posádku vozu číslo "70" Cor EUSER a Harald BECKER, které od třetího závodu v německém Hockenheimu doplnil  mladý britský jezdec Christian VANN (9-th Formula Renault Great Britain season 1995 [Champion season 1995 - Guy Smith, 4-th - Darren Turner]). Po šestém místě ve třídě na Oscherslebenu přicházejí tři bodové výpadky, když Marcos LM600 nedojíždí do cíle. V dalších šesti závodech je to "jak na houpačce" a tým Marcos Racing International jezdící s holandskou závodní licencí střídá  pódiová umístění s nedokončenými závody. Nejlepšími oficiálními výsledky sezóny jsou tři třetí místa ve třídě GT2 ze závodů na maďarském Hungaroringu, v japonské Suzuce a na Homestead-Miami Speedway. Nejlepším umístěním ve FIA GT Championship 1998 vůbec bylo druhé místo v Doningtonu, ale druhý den po závodech byl Marcos LM600 #70 diskvalifikován na základě zjištění nelegálního paliva v nádrži. Vůz byl - především ve druhé polovině sezóny - velice rychlý, o čemž svědčí čtyři Pole Position ve třídě GT2 (Hungaroring, Suzuka, Donington Park, Homestead), ale nedojížděl pravidelně do cíle. A i proto obsadil až 6. místo v celkovém pořadí mezi týmy.

GTR Euroseries

Tým Marcos Racing International vstoupil s vozem Marcos LM600 i do druhého vytrvalostního seriálu, který vzniknul po "rozpadnutí" BPR Global  GT Endurance Series. Seriál GTR Euroseries založil na "principech" původního vytrvalostního seriálu BPR jeden z jeho zakladatelů Patrick Peter a jeho Peter Organisation. Ve strakatém voze číslo "30" se v pěti  čtyřhodinových závodech vystřídalo několik jezdců. Ve všech závodech startoval Herman BUURMAN, který se s vozem Marcos LM600 svezl již ve volném závodě Suzuka 1000 kilometres 1997. Čtyřikrát byl na startu Cor EUSER, který chyběl jen na Nürburgringu, když závod GTR Euroseries kolidoval se závodem FIA GT na Hungaroringu (500 km Hungaroring). Třikrát byl v posádce britský mladík Christian VANN a v úvodním závodě Gran Premio Repsol Jarama 4 Hours se "svezl" španělský "veterán" Rafael BARRIOS (9-th Spanish Touring Car Championship 1993 / 4-th Interserie Nürburgring 1974). Výsledky (2 x Pole Position [Jarama & Spa-Francorchamps], 2 x 4-th place [Misano & Nürburgring], 2 x 6-th place [Jarama & Paul Ricard] ve třídě Gran Turismo 2 nebyly špatné, ale tým Marcos Racing International mířil rozhodně výše...

Belcar & IMSA GTS Championship

Po předčasném ukončení seriálu GTR Euroseries kdy byly poslední čtyři plánované závody (Brands Hatch, Monza, Nogaro, Donington Park) zrušeny se tým Marcos Racing International se svým "strakatým" vozem představil v holandském Assenu v dvouhodinovém závodě seriálu Belcar. Domácí trojice jezdců Cor EUSER - Herman BUURMAN - Dick Van RIET čtvrtý závodní víkend belgického seriálu zcela opanovala, když po startu z Pole Position dovezla vůz s číslem "22" vítězně do cíle. Na podzim pak holandský tým využil  "návštěvu"  seriálu FIA GT Championship na americkém kontinentu a zúčastnil se navíc dvou závodů IMSA GTS Championship na - možná nejkrásnějších amerických - okruzích Road Atlanta (Premiere Petit Le Mans, 1000 Miles at Road Atlanta)  a Laguna Seca Raceway (IMSA WSC Laguna Seca). Posádka Christian VANN - Harald BECKER - Cor EUSER kvalifikovala vůz s číslem "59" na Pole Position ve třídě LM GT2 (celkově na patnáctém místě), ale kvůli problémům s palivem (v nádrži vozu zbytky paliva ze závodu FIA GT Championship) byl Marcos LM600 na startovním roštu odsunut do poslední řady. Ale ty největší problémy měly teprve příjít v padesátém kole kdy oranžovo-zeleno-modro-žlutý "strakáč" s černým přítlačným křídlem končí pro poruchu diferenciálu. I v dalším závodu IMSA GTS Champinship startuje dvojice Cor EUSER - Herman BUURMAN po penalizaci až z poslední řady. Marcos LM600 #71 se postupně "prokousává" celým polem vozů a končí v dvou a půl hodinovém závodě na druhém místě ve třídě GT2 a na devátém absolutně, což je mezi 13-ti vozy kategorie WSC výborný výsledek.

models in 1:43 scale

Zajímavé je, že si renomovaná firma Spark nevybrala - stejně jako v případě vozu Lister Storm - vítězný vůz z mezinárodního g´t´čkového šampionátu, ale vcelku již neúspěšného "strakáče" z FIA GT Championship 1998.

 Z pohledu sběratele je však určitě dobré mít možnost vlastnit vícero barevných livrejů vozu.

SEASON 1999

Daytona 24 Hours

Tým "okolo" Cor EUSERA "vyrazil" do prvních bojů na závodních okruzích již v lednu, kdy vyrazil do americké Daytony, kde se představil nejprve desátého při Daytona Test (velice slušné páté místo ve třídě GT2) a poté i polsední lednový víkend ve slavné "čtyřiadvacítce". Mezi záplavou vozů Porsche 911 GT2 a Chrysler Viper GTS-R se objevil nový velký soupeř ve třídě GT2, kterým byl tovární tým Corvette Racing se zbrusu novou dvojicí vozů Chevrolet Corvette C5-R. Po devátém místě v kvalifikaci, což bylo umístění zhruba v polovině startovního pole kategorie GT2 přichází v závodě zklamání, když vůz Marcos LM600 #70 posádky Cor EUSER - Herman BUURMAN - Christian VANN - Peter Van der KOLK (NL - 7-th Dutch Touring Car Championship season 1997) končí v 243. kole pro silný únik oleje, tedy kvůli stejné závadě jako při svém posledním startu na La Sarthé.

British GT Championship

Do britského g´t´čkového mistráku vstupuje na začátku nové sezóny jediný vůz Marcos LM600 #77 týmu Marcos Cars/NCK Motorsport dvojice Andy PURVIS - Thomas ERDOS. První dva závody pokračují přesně "v duchu" konce té předchozí, tedy dvěma umístění na pódiu v Silverstone (3-rd place + Pole Position class GT2) a Oulton Parku (2-nd class GT2). Zbytek sezóny je však jako na houpačce - buď umístění na bedně (Brands Hatch - 2-nd place, Silverstone II. - 3-rd place, Donington II. - 3-rd place, Silverstone IV. - 2-nd place) nebo nic (5 x Did Not Finish). Bodové výpadky jsou o to bolestnější, že ve třech z pěti nedokončených závodů startoval Marcos LM600 týmu NCK Motorsport z Pole Position ve třídě GT2. Posádka vstupující do šampionátu s velkými ambicemi tak končí v celkové pořadí až ve druhé polovině první desítky. Po nepovedené sezóně tak před zimní pauzou potěší výsledek posledního závodu na Silverstone, kdy dojíždí žlutý Marcos LM600 #77 jako čtvrtý absolutně (nejlepší výsledek sezóny) a druhý ve třídě GT. Dvojice Andy PURVIS - Thomas ERDOS k tomu navíc přidává  jak nejlepší čas v kvalifikaci (Pole Position), tak i nejrychlejší kolo v závodě (Fastest Laps) ve třídě Gran Turismo 2.

V polovině sezóny "přesedá" Calum LOCKIE (in British GT Championship 1998 team G-Force with the Porsche 911) z Porsche 911 GT2 týmu Point Preparation - v jehož barvách zvítězil ve třídě GT2 ve druhém závodě sezóny 1999 na okruhu Oulton Park - do vozů Marcos. Nejprve "stráví" dva neúspěšné víkendy (Did Not Finish, Not Classified) po boku Chrise MARCHE ve voze Marcos LM500 týmu NCK  Motorsport a poté přestupuje do týmu Cora EUSERA po "jehož boku" absolvuje ve voze Marcos LM600 #46 osmý, desátý a jedenáctý podnik sezóny. Při třetím "zastavení" šampionátu na Silverstone dojíždějí třetí ve třídě GT2 a v předposledním závodě sezóny - kdy britský "mistrák" zavítá na belgický okruh Spa-Francorchamps - projíždějí ve své třídě vítězně cílem, když navíc Calum LOCKIE zajíždí nejrychlejší kolo v závodě. Tyto výsledky britskému třicátníkovi naznačily, že by přestup do továrního týmu Marcos Racing International mohl být dobrým krokem pro rok 2000.

FIA GT Championship

Tým Marcos Racing International se s vozem Marcos LM600 představil jen ve čtyřech z prvních pěti podniků mezinárodního vytrvalostního šampionátu vozů Gran Turismo,  jehož formát závodů byl již druhý rok zkrácen na tři hodiny nebo délku pět set kilometrů. Pouze jediný závod byl delší - Silverstone 500 Miles.  Navíc byly podle nových technických předpisů vozy kategorie GT2 "přesunuty" do  třídy GT - tedy o jednu výše. V úvodním závodě v Monze se představila dvojice Cor EUSER - Mike HEZEMANS (NL - 5-th Porsche Carrera Cup Germany season 1993) a v dalších třech (Hockenheim, Hungaroring a Zolder) posádka Cor EUSER - Herman BUURMAN. Nejlepšími výsledky sezóny bylo sedmé místo v kvalifikaci na Monze a desáté místo v závodě na německém Hockenheimringu. Vůz Marcos LM600 měl již zkrátka své nejlepší roky za sebou a na smečku super rychlých vozů třídy GT (7 x Chrysler Viper GTS-R, 1 x Lister Storm) a takřka dvojnásobný počet velmi rychlých a spolehlivých vozů Porsche  911 GT2 již nestačil ani svou rychlostí. Po čtyřech závodech byl bez bodu a i z tohoto důvodu tým tovární jezdící s holandskou (nizozemskou) licencí vůz Marcos LM600 ze šampionátu "stáhnul" a čekal až bude hotová inovovaná verze s novým a výkonějším motorem Chevrolet pojmenovaná Marcos Mantara LM600 (nebo také Marcos LM600 EVO), která již plně vznikala - po krachu společnosti Marcos Sportscars - v dílnách Eurotech Group, tedy v Nizozemí. Výsledkem byl vůz, který se sice při pohledu  "zvenku" příliš nelišil, ale uvnitř byl nově kontruován. Ve středu vozu uložený motor Chevrolet LS1 tvořil nyní s převodovkou Hewland jeden celek, což mělo za následek úpravu těžistě a tím i výrazné zlepšení jízdních vlastností vozu Marcos. 

 

Belcar & the other races

Tým Marcos International absolvoval většinu z osmi závodů seriálu Belcar s dvojicí oranžovo-zeleno-modro-žlutých vozů Marcos LM600. Zatímco ve voze s číslem "11" se střídala dvojice belgických jezdců Vincent DUPONT (10-th Belgian Touring Car Championship season 1992) - Hans WILLEMS (9-th Porsche Carrera Cup Germany 1997), tak ve "dvanáctce" holandská posádka Peter Van de KOLK (8-th Auto Trader Touring Car Championship season 1998) - Cor EUSER - Herman BUURMAN. V prvních dvou závodech se Marcos LM600 #12 po vyhrané kvalifikaci usazuje na prvním místě na roštu, ale v závodech jsou z toho jen pátá místa absolutně (započítáváno do celkového hodnocení jezdců) a na třetím, respektive čtvrtém místě ve třídě GT1 (započítáváno do celkového pořadí týmů v jednotlivých třídách). Při pátém podniku seriálu na okruhu v Zolderu se Belcar "potkává" s FIA GT Championship a dvojice EUSER/BURMAN startuje do jednoho ze závodů ve voze číslo "11" (FIA GT Championship Zolder) a do druhého s "dvanáctkou" (Belcar Zolder FIA GT). V závodě seriálu Belcar dojíždí ve voze číslo "12" na čtvrtém místě absolutně a třetím ve třídě GT1. Následující závod 24 h Zolder je vůbec první čtyřiadvaceti hodinovkou ve které vůz Marcos LM600 dojíždí úspěšně do cíle. Po startu z Pole Position končí vůz s číslem "12" (Cor EUSER - Herman BUURMAN - Bernard De DRYVER [B - 16-th 24 Hours of Le Mans 1990 - Porsche 962CK6 / C1]) čtvrtý v absolutním pořadí a jako druhý ve třídě GT1. Nejlepšího výsledku v seriálu dosahuje v posledním závodě posádka DUPONT/WILLEMS, když dojíždí s vozem Marcos LM600 #11 na druhém místě absolutně i ve třídě GT1. V celkovém pořadí seriálu Belcar končí mezi jezdci Cor EUSER a Herman BUURMAN na jedenáctém místě a ve třídě GT1 obsazují se svým vozem Marcos LM600 #12 celkové druhé místo. Po skončení belgického šampionátu vyráží tým Marcos International na dva závodní víkendy Spanish GT Championship (Barcelona a Valencia) a dva vytrvalostní závody na 500 km. Nejprve do holandského Zandvoortu (volný podnik) a poté do španělské Valencie (FFSA GT Championship). V každém z těchto čtyř závodních víkendů se vůz Marcos LM600 zapsal do "tovární" síně slávy a análů jednotlivých závodů. Nejprve vítězí dvojice EUSER - BUURMAN ve druhé jízdě španělského šampionátu v Barceloně a poté vítězí po startu z Pole Position posádka Calum LOCKIE - Herman BUURMAN - Wout van REENEN (NL - 2-nd Dutch Production Car Championship - 2000cc season 1990) v závodě 500 km Zandvoort. V posledním závodě sezóny francouzského šampionátu startuje stejná trojice opět z Pole Position, ale v závodě je zastavuje již ve čtyřiadvacátém kole technický problém a závod pro ně končí. Týden po vytrvalostním závodě vítězí na stejném okruhu Cor EUSER v první jízdě posledního závodního víkendu španělského g´t´čkového šampionátu.

SEASON 2000

British GT Championship

V novém století vstupují do britského g´t´čkového šampionátu dva již velmi dobře známé týmy s vozy značky Marcos. Tým NCK Motorsport se dvěma žlutými vozy Marcos LM600 #8 (Andy PURVIS - Thomas ERDOS) & #9 (Martin BYFORD [GB - Champion F3 Britain National Class season 1995]  - Michael VERGERS [NL - 3-rd Formula Ford Great Britain season 1995 & 3-rd Formula Ford Festival season 1996]) a tým Memec Marcos Racing International #30 (Calum LOCKIE - Bernard De DRYVER) s pestrobarevným "inovovaným" vozem Marcos Mantara LM600. Dvojici PURVIS/ERDOS neopouští smůla a v prvních čtyřech závodech nebodují, když v prvním závodě - po třetím místě v kvalifikaci - vůbec nejsou na startu a v dalších třech nedojíždějí do cíle. Na druhý závod sezóny na okruhu Croft mění své parťáky BYFORD (David LESLIE [2-nd British Touring Car Championship season 1999]) i LOCKIE (Cor EUSER). A výsledek změn? Vítězí LOCKIE - EUSER a BYFORD - LESLIE dojíždějí na třetím místě. K ještě zajímavější jezdecké rošádě ve vozech Marcos dochází v dalším - tedy třetím - podniku, který se koná v Oulton Parku. Tým Memec Marcos Racing International na startu sice chybí, ale Calum LOCKIE "přesedá" do vozu Marcos LM600 týmu NCK Motorsport kde je jeho "parťákem" Martin BYFORD. Jejich žlutý vůz s číslem "9" dojíždí do cíle jako druhý. Od čtvrtého závodu v Donington Parku je stálým "spolujezdcem" Brita Caluma LOCKIEHO holandský jezdec Cor EUSER. Tato dvojice s vozem Marcos Mantara LM600 pravidelně boduje (1x winner [Snetterton], 2x 2-nd place [Brands Hatch & Spa], 1x 3-rd place [Donington I.],  2x 4-th place [Donington II. & Silverstone III.], 1x 5-th place [Silverstone I.] & 1x 6-th place [Silverstone II.]) a jediný bodový výpadkek má z osmém podniku, kdy nebyla na startu. Vozy Marcos zaznamenaly celkem pět Pole Position - tři Marcos Mantara LM600 #30 (LOCKIE - EUSER) a dvě Marcos LM600 #8 (PURVIS - EUSER). V celkovém hodnocení  Privilege Insurance British GT Championship class GT vítězí Calum LOCKIE - o šest bodů před obhájcem titulu Davidem Warnockem s vozem Lister Storm - a stává se britským šampionem pro rok 2000. Přes neúčast ve třech závodech končí celkově na třetím místě Cor EUSER.

FIA GT Championship

Již při prvním startu inovovaného vozu Marcos Mantara LM600 #19 byl znát výrazný "posun" v rychlosti a posádka Cor EUSER - Christian VANN startovala do prvního závodu ve Valencii z pátého místa na roštu. Vůz nazývaný také jako Marcos LM600 EVO však končí po hodině a čtvrt pro poruchu motoru (těsnění hlavy), když s ním jel Cor EUSER na šestém místě. V následujícím závodě v Estorilu se vůz v kvalifikaci potýkal s problémy na motoru, takže startoval do mokrého závodu ze samého konce startovního pole. Cor Euser postupoval stále kupředu a když byl na šestém místě, tak byl závod krátce před odjetou hodinou pro přívalový déšť zastaven a později byly přiděleny poloviční body. V Monze startuje Harald BECKER z šesté pozice na startu, ale ve druhém kole koliduje ne vlastní vinou ve druhé šikaně s vozem Chrysler Viper GTS-R řízený Gabrielle Matteuzzim a po tvrdém čelním nárazu pro posádku EUSER - BUURMAN - BECKER závod končí. Po dvou vynechaných závodech se tým Marcos Racing International objevuje až v belgickém Zolderu, kde startuje - stejně jako v Monze - ze šesté pozice a dvojice BECKER - EUSER nakonec dojíždí na pátém místě se ztrátou tří kol na vítězný Lister Storm posádky Bailey - Campbell-Walter. Na Lausitzringu neprošel Marcos Mantara LM600 #19 technickou přejímkou a ve zbývajích dvou závodech šampionátu se již neobjevil, což byla škoda především pro české fandy závodů Spots Cars, neboť další - v šampionátu celkově předposlední - závod se konal právě v Brně.

Spanish GT Championship

V barvách továrního týmu (a to v pravém smyslu) Marcos Racing International nastupuje do domácího "mistráku" dvojice Miguel Ángel de CASTRO (Winner class GT1 Le Mans 4 Hours 1996 & Champion Porsche Cup Spain season 1994) - BALBA CAMINO (Balbanuz Gonzalez-Camino Lopez, lady racing driver [Champion Spanish Classic Championship season 1990 &1991 and 3-rd Porsche Cup Spain season 1993], entrepreneur and photographer). Smíšená dvojice vynechává úvodní podnik v portugalském Estorilu, ale hned v následujícím závodním víkendu ve Valencii o sobě dává rázně vědět, když v první jízdě vítězí z Pole Position. To samé zopakuje posádka vozu Marcos LM600 #7 v prvním závodě třetího podniku v Albacete. V Jaramě opět startují v prvním závodě z prvního místa na roštu, ale dojíždějí "až" na druhém místě. V posledních dvou závodních víkendech (Jerez, Barcelona) je navíc na startu Cor EUSER s vozem Marcos Mantara LM600 #15. Jeho spolujezdcem je domácí jezdec Polo VILLAAMIL (Champion Formula Renault Spain season 1997). Oba pestrobarevné vozy týmu Marcos Racing International zcela naprosto opanovaly závodní víkend v Jerezu, když jak Miguel Ángel De Castro, tak BALBA CAMINO vítězí ve svých kvalifikacích. V obou závodech pak dojíždí "sedmička"  druhá, jen velmi těsně za "patnáckou".  V závěrečném podniku v Barcelovně si oba vozy "připisují" po jednom Pole Position a jednom druhém místě. Resumé sezóny vozů Marcos LM600/Marcos Mantara LM600 - čtyři vítězství v závodě (2x #7 [Valencia, Albacete], 2x #15 [2x Jerez]), šest druhých míst (5x #7 [Valencia, Jarama, 2x Jerez, Barcelona], 1x #15 [Barcelona]) a sedm vítězství v kvalifikaci (6x #7 [Valencia, Albacete, Jarama, 2x Jerez, Barcelona], 1x #15 [Barcelona]). Hlavně se ale Miguel Ángel De CASTRO a BALBA CAMINO stávají vítězi španělského šampionátu jak v hodnocení absolutního pořadí, tak ve třídě GTA. Stejně jako v britském g´t´čkovém šampionátu tak i v tom španělském vůz Marcos LM600 poráží svého velkého rivala - vůz Lister Storm, jehož posádka Alberto Castello - Carlos Palau zaostává na druhém místě o devětadvacet bodů.

Belcar

Do belgického šampionátu vstupuje se dvěma vozy Marcos LM600 (#49 - Vincent DUPONT [Winner  24H Zolder 1996 & 2-nd 24H Zolder 1995] - Kurt THIERS [3-rd Spa 24 Hours 1996 & 2-nd 24H Zolder 1995] a #50 - Bernard De DRYVER [2-nd 24 Hours of Le Mans 1987 & 3-rd Spa 24 Hours 1987] - Francois TURCO [6-th Belgian Touring Car Championship class C season 1993]  - Nicolas KROPP [6-th Belcar - Spa Ferrari Days 1999]) a kompletně belgickou jezdeckou sestavou tým Chatka Racing. Jezdci vozu číslo "49" zajíždějí v kvalifikacích prvních pěti závodů velice solidní časy a startují z předních řad (Grid: 6-th, 7-th, 4-th, 7-th, 4-th), ale v závodech se ani jednomu z vozů moc nedaří. Jedinou světlou výjimkou je třetí závod, kdy belgický šampionát Belcar zavítal do francouzského Dijonu. Ve Francii dojíždí "devětačtyřicítka" (DUPONT - THIERS) na pátém a "padesátka" (De DRYVER - TURCO) na šestnáctém místě - což jsou vůbec dvě nejlepší umístění vozů Marcos LM600 týmu Chatka Racing v celém domácím "mistráku". Ve dvou závodech seriálu Belcar se představil tým Marcos Racing International se svým vozem Marcos Mantara LM600 #44. V pátém podniku (Belcar - FIA GT Zolder) dojíždí dvojice Cor EUSER - Harald BECKER po startu z Pole Position na druhém místě a v sedmém (Belcar - Spa Racing Festival) pak posádka Cor EUSER - Calum LOCKIE závod  - po startu z první řady - nedokončuje.

Suzuka 1000 kilometres & 500 km Zandvoort

Koncem srpna zavítal tým Marcos Racing International na japonský okruh Suzuka, kde se jel volný závod Suzuka 1000 kilometres. Ve voze s číslem "19" se střídali Cor EUSER - Herman BUURMAN - Jun HARADA (J - 7-th Suzuka 1000 kilometres 1992). Po staru z páté řady dojel Marcos Mantara LM600 #19 na vynikajícím pátém místě absolutně, když závod opanovaly tři vozy třídy GT 500, tedy nejsilnější g´t´čkové speciály z All Japan GT Championship. Příjemným bonusem pak bylo vítězství ve třídě INT (International), ve které se sešlo několik posádek ze seriálu FIA GT Championship v čele s továrním vozem Lister Storm. Téměř přesně na den o dva měsíce později pestrobarevné vozy Marcos Mantara LM600 zcela opanovaly další volný závod - 500 km Zandvoort. Po startu z Pole Position zvítězila "jedenáctka" s dvojicí jezdců Cor EUSER - Roberto MANGIFESTA (I - 4-th Vallelunga 6 Hours 1997) před "jedničkou"  posádky Calum LOCKIE - Fred MOSS (GB - two fifth places in the British GT Championship 2000 [Porsche 911 GT2 - PK Sport]), která startovala rovněž z první řady.

pokračování...
TOPlist