McLAREN F1 GTR - BPR Global GT Series

Hned několik týmů s vozy McLaren F1 GTR vstoupilo postupně do druhého ročníku mezinárodního vytrvalostního seriálu BPR Global GT Endurance Series, který společně "spustili" o rok dříve Jürgen BARTH, Philipp PETER a Stéphane RATEL s cílem "zacelit mezeru" vzniklou po zrušení World Sportscar Championship v roce 1992 a přivést znovu na přední evropské a světové okruhy špičkové mezinárodní vytrvalostní závody - tentokráte s vozy specifikací Gran Turismo. 

McLAREN F1 GTR

part 2

 BPR  Global  GT  Endurance  Series

SEASON 1995

Jerez 4 Hours

Do prvního podniku vytrvalostního šampionátu BPR Global GT Endurance Series v roce 1995 nastoupily dva týmy (Gulf Racing/GTC a West Competition) s vozy McLaren F1 GT. Trojice vozů McLaren F1 GTR pak zcela opanovala kvalifikaci, když obsadila první tři místa na roštu v pořadí - startovní číslo "3" (chassis #04R) Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES (Gulf Racing/GTC), startovní číslo "8" (chassis #03R) John NIELSEN - Thomas BSCHER (West Competition) a startovní číslo "1" (chassis #02R) Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA (Gulf Racing/GTC). V samotném závodě sice dva vozy McLaren F1 GTR končí předčasně kvůli technickým problémům - což zamrzí především u vozu s číslem "8", který  ještě deset minut před koncem závodu bojoval minimálně o pódiové umístění - ale dvojice Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA vítězí s "jedničkou" o necelých šestnáct vteřin před posádkou Wollek - Bouchut - Jarier s Porsche 991 GT2. První start vozu McLaren F1 GTR, první Pole Position a první vítězství v závodě. Co více si lze při prvním závodním startu přát... 

Paul Ricard 4 Hours

Druhá zastávka vytrvalostního šampionátu BPR byla v Le Castellet na okruhu Paul Ricard, kde se představil další tým s vozem McLaren F1 GTR - francouzský BBA Competition s posádkou Pascal FABRE (F - 3-rd Spa 24 Hours 1987 [BMW M3], 7-th 24 Hours of Le Mans 1990 [Cougar C24S]) - Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE - Laurent LÉCUYER (F - 8-th Jerez 4 Hours 1995 [BPR - Venturi 600LM]). I ve Francii vítězí dvojice Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA s vozem McLaren F1 GTR #1, tentokrát však po startu z Pole Position a navíc téměř o dvě minuty před stejnou posádkou jako ve Španělsku. Na třetím místě dojíždí "smolaři" z Jerezu, tedy dvojice John NIELSEN - Thomas BSCHER s "osmičkou" týmu West Competition. Na pátém místě pak francouzský tým BBA Competition při svém prvním startu s vozem McLaren F1 GTR #5 (chassis #05R) a na sedmém Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES s druhým vozem týmu Gulf Racing/GTC. Druhý start v šampionátu, druhé vítězství, druhé Pole Position a k tomu navíc první dvojnásobné umístění na bedně (první a třetí místo).

Monza 4 Hours

Koncem března v "chrámu rychlosti" opět vítězí vůz McLaren F1 GTR před Porsche 911 GT2 posádky Wollek - Bouchut - Jarier. V italské Monze však tentokrát nevítězí vůz týmu Gulf Racing/GTC, ale "osmička" dvojice John NIELSEN - Thomas BSCHER (West Competition). Na osmém místě dojíždí "pětka" týmu BBA Competition. Vozy  McLaren týmu Gulf Racing tentokrát končí "hluboko v poli poražených", když ani jeden z nich nedojíždí do cíle. Pro vůz McLaren F1 GTR přesto další super víkend. Třetí start ve vytrvalostním závodě a třetí vítězství. 

Jarama 4 Hours

Ve Španělsku se při čtvrtém podniku představují další dva týmy s vozy McLaren F1 GTR.  Ve žluto-zeleném voze McLaren F1 GTR #9 (chassis #06R) týmu Mach One Racing britská dvojice Andy WALLACE - Justin BELL (son of five-time 24 Hours of Le Mans winner Derek Bell) a v jasně modré "sedmičce" (chassis #07R) týmu GRT Jacadi francouzská posádka Olivier GROUILLARD - Fabien GIROIX. Vozy McLaren F1 GTR zaznamenávají v Jaramě další vítězství a navíc první double, když na prvním místě dojíždí "jednička" týmu Gulf Racing (Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA) a na druhém "osmička" týmu West Competition (John NIELSEN - Thomas BSCHER). Velice dobře si vedou i oba nové týmy s vozy McLaren F1 GTR, když jejich posádky končí ve čtyřhodinovce na čtvrtém (WALLACE - BELL) a pátém místě (GROUILLARD - GIROIX) - tedy na bodech.

Nürburgring 4 Hours

Pátý podnik seriálu zavítal pod hrad Nürburg. Posádka týmu Gulf Racing Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES se prvně na startu objevuje s vozem číslo "16" (chassis #08R), když jejich původní vůz byl vážně poškozen v tréninku předchozího podniku ve španělské Jaramě. V Německu bylo na startu pět vozů McLaren F1 GTR, které obsadily v závodě prvních pět míst. Tomu se tedy říká "dost dobrý výsledek". Na Nürburgringu  to v samotném závodě vypadalo na značkový šampionát vozů McLaren, když v cíli byl rozdíl mezi pátým (tedy posledním) vozem této značky a šestým v pořadí rozdíl tří kol. Na stupních vítězů to po závodě vypadalo takto. Zcela vlevo stáli (2-nd place) Olivier GROUILLARD - Fabien GIROIX (#7 - GRT Jacadi), uprostřed (winner race) Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA (#1  - Gulf Racing/GTC) a napravo (3-rd place) John NIELSEN - Thomas BSCHER (#8 - West Competition). Vozy na čtvrtém a pátém místě v pořadí  "šestnáct" (Gulf Racing/GTC - RAPHANEL/OWEN-JONES) a "devět" (Mach One Racing - WALLACE/J. BELL) dojely se ztrátou jednoho kola.

Donington 4 Hours

Další závod v Donington Parku byl pro vozy McLaren F1 GTR prvním domácím v sezóně 1995. Očekávání britských fanoušků bylo - zvláště po výsledcích z Německa - opravdu velké a jejich (tedy britské) vozy je nezklamaly, když obsadily první tři místa v závodě. I když pravdou je, že nezvítězil žádný z domácích jezdců, ale dánsko-německá posádka John NIELSEN - Thomas BSCHER (#8 - West Competition), která celému závodnímu víkendu dominovala, když John NIELSEN nejprve zajel nejrychlejší kolo v kvalifikaci (Pole Position) a poté i ve vlastním závodě (Fastest Lap). Na stupních vítězů je doplnili Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES (#16 - Gulf Racing/GTC - 2-nd place) a Andy WALLACE - Justin BELL (#9 - Mach One Racing - 3-rd place), pro které to bylo shodně jejich první pódiové umístění ve vytrvalostním šampionátu BPR v tomto roce. "Jednička" (Gulf Racing - BELLM/SALA) dojela přes technické problémy na 6. místě ve třídě GT1 (na patnáctém celkově) a "sedmička" (GRT Jacadi - GROUILLARD/GIROIX) cíl pro poruchu převodovky nespatřila. 

Paris 1000 Kilometres

Na okruhu v Montlhéry nedaleko Paříže to byl takový "zvláštní závod". A to i z historického hlediska. Byl to totiž poslední velký mezinárodní závod na tomto oválu s klopenou zatáčkou. A "zvláštní" byl i proto, že ho měsíc před 24 Hours of Le Mans většina předních týmů vynechala. Z týmů používajících vozy McLaren F1 GTR tak startoval jediný - domácí BBA Competition, který před tím vynechal závody na Nürburgringu a v Doningtonu. K závodu nastoupila ve voze McLaren s číslem "5"  trojice francouzských jezdců Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE - Marc SOURD - Laurent LÉCUYER. Třetí místo v kvalifikaci bylo slibné, ale v závodě je zastavila ve 44. kole havárie.

  Anderstorp  4 Hours

První červencový víkend se na Scandinavian Raceway Anderstorp uskutečnil další - v pořadí již osmý - čtyřhodinový závod vytrvalostního seriálu BPR. S vozy McLaren F1 GTR se představily jen dva týmy - Gulf Racing/GTC a West Competition, které spolu svádějí od prvního podniku v Jerezu boj o celkové vítězství s šampionátu. Ve Švédsku se však smál "třetí vzadu", když zvítězilo Ferrari F40 LM dvojice Ferté - Thevenin. Na druhém místě dojela se ztrátou 45 vteřin dvojice John NIELSEN - Thomas BSCHER (#8 - West Competition) a na třetím dvojice RAPHANEL - OWEN-JONES (#16 - Gulf Racing), která na první dva ztrácela tři kola. "Jednička"  posádky BELLM - SALA měla opět technické problémy a dojíždí se ztrátou třiatřiceti kol na třináctém místě absolutně. V početně slaběji obsazené třídě GT1 pak vůz s číslem "1" dojíždí na šesté pozici.

Suzuka 1000 Kilometres

Po téměř dvouměsíční přestávce přichází první z vrcholů šampionátu BPR - závod Suzuka 1000 Kilometres ve kterém se nakonec postaví na startovní rošt 54 vozů. Dva ze šesti týmů používajících vozy McLaren F1 GTR si "zve" jako třetího jezdce některého z domácích "znalců" trati v Suzuce. Tým Gulf Racing/GTC doplňuje obě své posádky na tříčlenné, když jako třetí jezdec do vozu #1 usedá Masanori SEKIYA (J - Winner 24 Hours of Le Mans 1995 [McLaren F1 GTR, winner Suzuka 1000 km 1978 [Toyota 87C], 2-nd Suzuka 1000 km 1985 [Tom's 85C] &  1983 [Tom's 83C]) a do vozu #16 Hideo FUKUYAMA (J - 10-th 24 Hours of Le Mans 1995 [Nissan Skyline GT-R LM]), 8-th 500 km Suzuka 1988 [JTK 63C (Tom's)]). Druhým týmem, který využívá v Suzuce "služby" domácího jezdce je BBA Competition. Jun HARADA (J - 7-th Suzuka 1000 km 1992 [Spice SE89C]) tak doplňuje již podruhé za sebou sestavu francouzského týmu BBA. V roce 1995 pak konkrétně duo Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE - Jean-Paul LIBERT (B - 6-th 24 Hours of Le Mans 1982 [Ferrari 512BB], winner class B 24 Hours of Le mans 1985 [BMW M1], 5-th Spa 24 Hours 1991 [Porsche 911 Carrera 2]). Tým Mach One nasadil do závodu dvojici Andy WALLACE - Karl WENDLINGER (A - 5-th 24 Hours of Le Mans 1991 [Mercedes-Benz C11], 2-nd 480 km Suzuka 1990 [Mercedes-Benz C9]). Rakouského jezdce lze do jisté míry považovat za znalce místní trati, neboť na okruhu Suzuka startoval v letech 1990 a 1991 s vozy Mercedes-Benz C9 a C11 v závodech světového vytrvalostního šampionátu prototypů. V týmu Giroux Racing Team - Jacadi se vedle Fabiena GIROIXE objevuje Jean-Denis DELÉTRAZ, který v jeho týmu startoval již v červnovém závodě 24 Hours of Le Mans. Po více jak šesti a půl hodinách (čas 6:38:21,371) projíždí vítězně cílem McLaren F1 GTR  #1 posádky Ray BELLM - Masanori SEKIYA - Maurizio Sandro SALA s náskokem dvou kol před "osmičkou" týmu West Competition (John NIELSEN - Thomas BSCHER). Na jedenáctém místě absolutně a sedmém ve třídě GT1 dojíždí francouzský tým BBA Competition s "pětkou" (MAURY-LARIBIÉRE - LIBERT - HARADA). Pro zbývající tři vozy končí závod předčasně z důvodů havárie (#7 [GIROIX - DELÉTRAZ] a #16 [RAPHANEL - FUKUYAMA - OWEN-JONES]), respektive pro technického problémy (#9 [WALLACE - WENDLINGER] - odpadlé kolo).

Norwich Union Empire Trophy Silverstone

Poslední letní víkend se jel na britském okruhu Silverstone druhý vrchol vytrvalostního šampinátu BPR - pro britské jezdce, týmy a výrobce ten největší závod - British Empire Trophy, který byl od roku 1995 nově "vyhrazený" pro vozy Gran Turismo.  Britský divák musel odcházet nesmírně spokojen, neboť nesmírně ceněnou a slavnou British Empire Trophy získal po startu z Pole Position  britský vůz McLaren F1 GTR jezdící v britském týmu (Mach One Racing) a pilotovaný britským jezdcem (Andy WALLACE). Navíc i ve třídě GT3 zvítězil britský jezdec (Alex PORTMAN) s britským vozem (Lotus Esprit Sport 300) a jezdící v britském týmu (Lotus GT Racing). Snad jen na té "bedně" ve třídě GT1 mohlo být britských týmů jezdících s vozy McLaren F1 GTR více... Na Silverstone zvítězila nově sestavená posádka Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD s "devítkou". Pro tým One Mach Racing to bylo  první vítězství ve vytrvalostním šampionátu BPR vůbec a hned v tom nejdůležitějším závodě roku. Na pátém místě absolutně a čtvrtém ve třídě GT1 dojíždí "osmička" (NIELSEN/BSCHER - West Competition), na osmém a pátém ve třídě GT1 "šestnáctka" (RAPHANEL/OWEN-JONES - Gulf Racing/GTC) a na desátém v celkovém pořadí a sedmém ve třídě GT1 "jednička" (BELLM/SALA - Gulf Racing/GTC).

Nogaro 4 Hours

Osmého října ve francouzském Nogaru to byl opět pro vozy McLaren F1 GTR závod z "říše snů". Posádka žluto-zelené "devítky" (Mach One Racing) ve složení Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD zopakovala vítězství z domácího závodu na okruhu Silverstone. Na druhém, třetím a čtvrtém místě dojely se ztrátou jednoho kola další vozy McLaren F1 GTR v pořadí "osmička (West Competition) Thomas BSCHER - John NIELSEN (v kvalifikaci zajel nejrychlejší čas a získal mediálně ceněné Pole Position), "jednička" (Gulf Racing/GTC) Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA a "šestnáctka" (Gulf Racing/GTC) Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES.

Zhuhai 3 Hours

K poslednímu závodu šampionátu do čínské Zhuhaie zamířilo pět týmů s vozy McLaren F1 GTR. V boji o titul šampióna vedli před tímto závodem John NIELSEN a Thomas BSCHER o šestadvacet bodů před dvojicí Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA.  Po závodě patřilo vozům McLaren F1 GTR opět celé pódium, když zvítězila - potřetí za sebou - dvojice Andy WALLACE - OLIVIER GROUILLARD s "devítkou" týmu Mach One Racing. Na druhém místě dojela se ztrátou 3/4 minuty "osmička" a dvojice John NIELSEN - Thomas BSCHER mohla slavit jezdecký a tým West Competition týmový titul šampiona  BPR Global GT Endurance Series 1995. Na třetí místě skončila - se ztrátou dvou kol - "sedmička" týmu GRT Jacadi s posádkou Jean-Denis DELÉTRAZ - Fabien GIROIX. Na velice slušném pátém místě skončila se stejným odstupem na vítěze závodu "pětka" týmu BBA Competition (MAURY-LARIBIÉRE - LIBERT). Smůlu měla speciálně pro tento závod vytvořená dvojice Ray BELLM - Bob WOLLEK (F - 2-nd 24 Hours of Le Mans 1978 [Porsche 936] & 1995 [Courage C34 - winner class LMP1], winner Daytona 24 Hours 1983 [Porsche 935L], 1985, 1989 & 1991[Porsche 962], winner 12 Hours of Sebring 1985 [Porsche 962], winner Interserie Most 1982 [Porsche 936/80]), která musela s "jedničkou" bojující o jezdecký (Ray BELLM) i týmový titul (Gulf Racing/GTC) odstoupit v 77. kole pro poruchu spojky.

models in 1:43 scale

Sběratelské modely vozů McLaren F1 GTR startujících ve vytrvalostním šampionátu BPR Global GT Endurance Series v letech 1995 a 1996 měly ve své nabídce výrobci jako AutoBarn, TrueScale Miniatures (TSM Model), HPI Racing, Minichamps Paul's Model Art a IXO Models (edice PALMA a HEKORSA). V roce 2011 začala firma IXO Models vyrábět modely vozů McLaren F1 GTR ze seriálů BPR a All Japan GT Championship ve "vlastní" sérii Modern GT Cars.

*******

Modely vozů McLaren F1 GTR #8 z evropských závodních okruhů vyráběla firma Minichamps Paul's Model Art. Vlevo fotečka "osmičky" posádky John NIELSEN - Thomas BSCHER z Monzy, vpravo z Nürburgringu.

Modely vozů McLaren F1 GTR týmu Gulf Racing byly vyráběny firmou Minichamps podle "velkých vzorů" startujících na Nürburgringu. Vlevo fotečka "jedničky" posádky Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA, vpravo pak "šestnáctka" dvojice Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES.

Modely McLarenů F1 GTR týmů Giroix Racing Team - Jacadi (fotečka vlevo) a Mach One Racing (fotečka vpravo) byly vyráběny firmou Minichamps podle vozů startujících v Donington Parku. Vlevo "sedmička" dvojice Olivier GROUILLARD - Fabien GIROIX, vpravo "devítka" posádky Andy WALLACE - Justin BELL.

McLaren F1 GTR #8 se který startovala posádka John NIELSEN - Thomas BSCHER (tým West Competition) v závodě Suzuka 1000 Kilometres vyráběly jako model firmy Minichamps Paul's Model Art (fotečka vlevo), HPI Racing a IXO Models (fotečka vpravo).

McLaren F1 GTR #1 se který startovala posádka Ray BELLM - Maurizio Sandro SALA (tým Gulf Racing) v závodě Suzuka 1000 Kilometres vyráběly jako model firmy HPI Racing (fotečka vlevo) a IXO (fotečka vpravo).

McLaren F1 GTR #9 se kterým startoval britský tým Mach One Racing v asijských závodech Suzuka 1000 Kilometres (fotečka vlevo) a Zhuhai 3 Hours (fotečka vpravo) vyráběly firmy HPI Racing, respektive IXO Models. Ve žluto-zeleném voze startovala v Japonsku dvojice Andy WALLACE - Karl WENDLINGER, v červeno-bílém pak slavila v Číně své třetí vítězství v řadě dvojice Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD.

SEASON 1996

Paul Ricard 4 Hours

První březnový víkend začal ve francouzském Le Castellet nový ročník vytrvalostního šampionátu BPR Global GT Endurance Series. Na start se postavilo i pět týmů s šesti vozy McLaren F1 GTR - obhájce titulu v týmech West Competition (vůz #1), Gulf Racing/GTC Motorsport (vozy #2 a #6), Harrods Mach One Racing (vůz #3), BBA Competition (vůz #8) a Franck Muller Watch (vůz #9), který startoval v předchozím roce po "hlavičkou" GRT Jacadi. Na okruhu Paul Ricard vítězí "dvojka" týmu Gulf Racing s dvojicí jezdců James WEAVER - Ray BELLM s náskokem necelé půl minuty před dvojicí vozů Ferrari F40. Pro body si ještě dojíždí na desátém místě (6-th place class GT1) "osmička" s jezdeckou sestavou Jean_Luc MAURY-LARIBIÉRE - Hans HUGENHOLTZ (NL- 13-rd Nürburgring 4 Hours 1995 [BPR - Venturi 600LM]) - Marc SOURD a na patnáctém místě (7-th place class GT1) Jean-Denis DELÉTRAZ - Fabien GIROIX - Didier COTTAZ (F - Champion Formula 3 France season 1993). Bez bodů z Francie odjíždějí  obhájci titulu mezi jezdci NIELSEN - BSCHER (West Competition) a posádky WALLACE - GROUILLARD (Harrods Mach One Racing) a RAPHANEL - OWEN-JONES (Gulf Racing).

Monza 4 Hours

O prvním jarním víkendu vítězí v italské Monze - stejně jako v předchozím roce - dvojice John NIESEN - Thomas BSCHER, kteří mají jako obhájci titulu jezdeckého šampiona na svém voze McLaren F1 GTR týmu West Competition číslo "1".  Na druhém místě dojíždí se ztrátou dvou kol posádka dalšího vozu McLaren F1 GTR #9 ve složení Jean-Denis DELÉTRAZ - Fabien GIROIX - Didier COTTAZ. Druhé místo je pro tým Fabiena GIROIXE vyrovnáním nejlepšího umístění v seriálu BPR z Nürburgringu 1995. Bez bodů z "chrámu rychlosti" odjíždějí britské týmy Gulf Racing/GTC Motorsport a Harrods Mach One Racing a také francouzský BBA Competition. 

Jarama 4 Hours

V závodě Gran Premio Repsol Resistencia GT Del Jarama, který byl třetí podnikem vytrvalostního šampionátu BPR 1996 se z dvojnásobného vítězství radoval tým Gulf Racing/GTC Motorsport. Nejprve projela vítězně cílem "dvojka" posádky James WEAVER - Ray BELLM a o kolo později "šestka", ve které se střídali Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES. Spokojenost mohla být i v týmu Franck Muller Watch jehož posádka ve složení Jean-Denis DELÉTTRAZ - Fabien GIROIX - Didier COTTAZ dojela na čtvrtém místě se ztrátou dvou kol na vítěze. Pár bodíků si odvezly posádky "jedničky" (čtyři), která dojela na 21. místě absolutně (9-th place class GT1) a "osmičky" (tři), která skončila hned za ní. Zklamáním byl závod pro dvojici  Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD, která do závodu startovala z Pole Position, ale do cíle nedojela (havárie). 

Kodak British Empire Trophy Silverstone

Britský divák musel odjíždět ze závodu na okruhu Silverstone zcela nadšen, vždyť pódium bylo vyhrazené jen pro britské vozy (McLaren F1 GTR, Lotus Esprit V8, McLaren F1 GTR), britské týmy (Harrods Mach One Racing, Lotus Racing Team, Gulf Racing/GTC Motorsport) a na každém stupni "bedny" stál minimálně jeden britský jezdec (Andy WALLACE, Perry McCARTHY, James WEAVER/Ray BELLM). A návdavkem k tomu zajel další britský jezdec (Steve SOPER) s britským vozem (McLaren F1 GTR) nejrychlejší čas v kvalifikaci a připsal si  mediálně ceněné Pole Position. Po třech smolných závodech, kdy nedojeli do cíle (2x havárie, porucha spojky) si dvojice Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD dojíždí do cíle pro vítěznou trofej (British Empire Trophy) a obhajuje tak loňský triumf. James WEAVER a Ray BELLM si připisují další "velmi dobré" body za třetí místo, které se budou "při sčítání zajíců na konci lovu" (tedy při součtu bodů na konci sezóny) hodit, když jejich cíl je zřejmý - titul šampionů. Pro body za šesté místo si dojíždějí obhájci titulu jezdeckých šampionů John NIELSEN - Thomas BSCHER (West Competition). Čtyřhodinovka v Silverstone byla první - a zároveň také jedinou - přípravou  týmu Bigazzi Team SRL před 24 Hours of Le Mans 1996. Posádky italského týmu dojely do cíle na výborném čtvrtém (Steve SOPER - Nelson PIQUET - vůz #24) a solidním jedenáctém (Jacques LAFFITE - Marc DUEZ - vůz #25) místě. Jako šestnáctí si dojíždějí pro dva bodíky Hans HUGENHOLTZ - Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE - Vincent VOSSE (B - 7-th Spa 24 Hours 1995 [Audi Quattro], 3-rd Formula Ford Festival Season 1994) s "osmičkou" týmu BBA Competition. Smůlu měly - ostatně jako ve většině předchozích závodů - vozy číslo "šest" (Gulf Racing) a - především - "devět" (Masch One Racing), které nedojely pro technické problémy.

Nürburgring 4 Hours

Čtrnást dní po závodě v Le Mans pokračuje vytrvalostní G´T´čkový šampionát BPR závodem nazvaným DMC/ADAC Rundstrecken-Rennen. Pro závod na německém Nürburgringu nahradil ve voze McLaren F1 GTR #1 týmu West Competition dánského velezkušeného jezdce John NIELSENA "létající holanďan" Petr KOX. O tom, že to byla "náhrada" více než "důstojná" svědčí fakt, že dvojice Thomas BSCHER - Peter KOX na Nürburgringu zvítězila - i když jen o necelých osm vteřin - před dvojicí James WEAVER - Ray BELLM s dalším vozem McLaren F1 GTR (#2 - Gulf Racing/GTC Motorsport). Další super víkend pro vozy McLaren F1 GTR završuje třetí místem  "druhá" posádka týmu Gulf Racing/GTC Motosport ve složení Pierre -Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES. Na jedenáctém místě absolutně a osmém ve třídě GT1 dojíždí dvojice MAURY-LARIBIÉRE - HUGENHOLTZ. Závod na německém okruhu byl opět velmi smolný pro dvojici WALLACE - GROUILLARD, která skončila znovu předčasně. Tentokrát pro technickou závodu, kterou je zlomená řadící páka.

Anderstorp 4 Hours

Ve Švédsku byla přerušena "šňůra" devíti vítězství (4x Mach One Racing, 3x Gulf Racing/GTC, 2x West Competition) vozů McLaren F1 GTR ve vytrvalostním šampionátu BPR. Na okruhu Andestorp vítězí - stejně jako o rok dříve - Ferrari F40. Tentokráte se z vítězství radují domácí jezdec Anders Olofsson a italský veterán Luciano Della Noce. Za vítězným vozem Ferrari F40 GTE se seřazují čtyři posádky s vozy McLaren F1 GTR v pořadí Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES ("šestka" - Gulf Racing), James WEAVER - Ray BELLM ("dvojka - Gulf Racing), Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD ("trojka" - Harrods Mach One Racing) a John NIELSEN - Thomas BSCHER ("jednička" - West Competition). Smůlu má tentokrát  tým BBA Competition, jehož posádka ve složení Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE - Emmanuele CLÉRICO (F - 6-th Zhuhai 3 Hours 1995 [Porsche 911 Bi-Turbo], 5-th Formula 3000 International season 1995) nedojíždí do cíle kvůli poruše převodovky.

Suzuka 1000 Kilometres

Po šestitýdenní přestávce se představil seriál BPR v Japonsku, kde se jel "druhý" z vrcholů šampionátu - závod Suzuka 1000 Kilometres. JJ LEHTO a David BRABHAM posílili posádky vozů McLaren F1 GTR #2 a #6 týmu Gulf Racing/GTC Motorsport. Také dvojice DELÉTRAZ - GIROIX hájící "barvy" týmu Franck Muller Watch rozšířila "své řady" o třetího, kterým byl devětatřicetiletý thajský jezdec Ratanakul PRUTIRAT. V kvalifikaci zajel finský pilot JJ LEHTO s "dvojkou" nejrychlejší čas a vůz vedoucí průběžné pořadí šampionátu tak startoval z Pole Position. Po více jak šesti a čtvrt hodinách projíždí vítězně cílem McLaren F1 GTR #2 posádky JJ LEHTO - James WEAVER - Ray BELLM. Další posádky s vozy McLaren F1 GTR se seřazují na třetím až šestém místě v pořadí Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD (#3 - Harrods Mach One Racing, -2 kola), John NIELSEN - Thomas BSCHER (#1 - West Competition, -3 kola), Jean-Denis DELÉTTRAZ - Fabien GIROIX - Ratanakul PRUTIRAT (#9 - Franck Muller Watch, -4 kola) a  Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES - David BRABHAM (#6 - Gulf Racing, -4 kola). Smolný závod tentokrát zažívá francouzský tým BBA Competition (#8, MAURY-LARIBIÉRE - CLÉRICO - LIBERT), pro který končí "šestihodinovka" již po odjetí osmadvaceti kol. 

Brands Hatch 4 Hours

Druhý britský podnik vytrvalostního šampionátu BPR se jel pod názvem Gulf Oil Global GT Challenge na legendárním okruhu Brands Hatch. Ve vytrvalostním seriálu se nově objevují vozy Chrysler Viper GTS-R (Viper Team Oreca) a tovární Porsche 911 GT1, tedy g´t´ jedničky, které měly svou premiéru v 24 Hours of Le Mans. A právě německý tovární speciál celému britskému závodnímu víkendu dominoval, když nejprve Thierry Boutsen zajel nejrychlejší kolo v kvalifikaci (Pole Position), v závodě pak Hans-Joachim Stuck nejrychlejší kolo (Fastest Lap) aby nakonec dojelo jejich Porsche 911 GT1 #35 vítězně do cíle s náskokem jednoho kola před nejlepším z britských vozů McLaren F1 GTR. Nejúspěšnějším vozem McLaren byla tentokrát "trojka" dvojice Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD (Harrods Mach One Racing). Na třetím a čtvrtém místě dojíždějí se ztrátou dvou kol "šestka" posádky Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES (Gulf Racing) a "jednička" týmu West Competition (John NIELSEN - Thomas BSCHER). "Černého Petra" si tentokrát "vytáhla" dvojice domácích favoritů James WEAVER - Ray BELLM (Gulf Racing), která musela odstoupit ve 142. kole pro poruchu motoru.

Spa 4 Hours

Na ardénském okruhu Spa-Francorschamps opět jasně "vládla" dvojice Stuck - Boutsen s továrním Porsche 911 GT1. Na druhém místě dojíždí se ztrátou jednoho kola dvojice James WEAVER - Ray BELLM ("dvojka"- Gulf Racing/GTC Motorsport) a na třetím se ztrátou dalšího kola "jednička", tedy posádka obhájců titulu jezdeckých šampionů John NIELSEN - Thomas BSCHER (West Competition). McLaren F1 GTR #8 týmu BBA Competition (MAURY-LARIBIERE - HUGENHOLTZ - LIBERT) dojíždí se ztrátou  dvanácti kol na 21. místě. Tentokrát je závod smolný pro "šestku" týmu Gulf Racing/GTC Motorsport (RAPHANEL - OWEN-JONES), která závod nedokončuje pro poruchu motoru. A to je z vozů McLaren F1 GTR tentokráte vše, neboť po domácím závodě na okruhu Brands Hatch ukončil  svoji účast ve vytrvalostním šampionátu BPR tým Harrods Mach One Racing.

Nogaro 4 Hours

Na okruhu Paula Armagnaca "využívají" vozy McLaren F1 GTR týmu Gulf Racing/GTC Motorsport nepřítomnosti továrních speciálů Porsche 911 GT1 a v závodě dojíždějí na první a druhém místě, takže mohou slavit týmový "double". Vítězí britské duo James WEAVER - Ray BELLM, které si tak s předstihem zajišťuje titul jezdeckých a pro svůj tým (Gulf Racing/GTC Motorsport #2) titul týmových šampionů pro rok 1996. Druzí dojíždějí se ztrátou více jak minuty jejich týmoví kolegové Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES. Do cíle v Nogaru nedojíždějí "osmička" (GROUILLARD - MAURY-LARIBIÉRE /BBA Competition) - která končí pro technické problémy již jedenáctém kole - a "jednička" (BSCHER - KOX / West Competition), která havaruje po startu.

Zhuhai 4 Hours

K poslednímu závodu sezóny - ale i celého šampionátu BPR Global GT Endurance Series vůbec - přijíždějí na okruh Zhuhai vozy McLaren F1 GTR s čísly "2" a "6" ve zcela novém livreji a pod novým názvem týmu - Marlboro McLaren Team GTR/Team GTC. Závodům v Číně opět dominuje tovární Porsche 911 GT1, když posádka vozu s číslem "36" Emmanuel Collard - Ralf Kelleners  vítězí po startu z Pole Position s náskokem dvou kol před Ferrari F40. Čtveřice vozů McLaren F1 GTR dojíždí na třetím (James WEAVER - Ray BELLM, #2, -2 kola), čtvrtém (David BRABHAM - Pierre-Henri RAPHANEL, #6, -2 kola), šestém (John NIELSEN - Thomas BSCHER, #1, -3 kola) a sedmém (Jean-Denis DELÉTRAZ - Fabien GIROIX - Ratanakul PRUTIRAT, #9, -5 kol) místě.  

models in 1:43 scale

Modely vozů McLaren F1 GTR #6 a #9 týmů Gulf Racing, respektive Franck Muller Watch  z evropských okruhů vyráběla firma IXO. Vlevo fotečka "šestky" posádky Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES z Paul Ricard, vpravo fotečka "devítky" trojice Jean -Denis DELÉTRAZ - Fabie GIROIX - Didier COTTAZ z Monzy.

Modely vozů McLaren F1 GTR týmů BBA Competition (vlevo) a West Competition (vpravo) byly vyráběny firmou IXO podle "velkých vzorů" startujících v Silverstone (#8) a ve Spa (#1). Vlevo fotečka "osmičky" posádky Hans HUGENHOLTZ - Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE - Vincent VOSSE,  vpravo pak "jednička" obhájců titulu šampionů - dvojice John NIELSEN - Thomas BSCHER.

Špičkový výrobce modelů AutoBarn měl ve své nabídce model vozu McLaren F1 GTR #1 týmu West Competition posádky John NIELSEN - Thomas BSCHER. Vlevo "jednička" ze závodu v Silverstone, vpravo pak set, který obsahoval modely vozů ze Silverstone a Monzy.

Sběratelské modely vozů McLaren F1 GTR týmu Gulf Racing/GTC Motorsport ze závodu Suzuka 1000 Kilometres 1996 vyráběly firmy HPI Racing a IXO Models (edice KB - na fotečkách). Vlevo "dvojka" vítězné posádky JJ LEHTO - James WEAVER- Ray BELLM, vpravo "šestka" méně úspěšné trojice David BRABHAM - Pierre-Henri RAPHANEL - Lindsay OWEN-JONES.

Sběratelské modely vozů McLaren F1 GTR #2 a #6 týmu Marlboro McLaren Team GTR vyráběly firmy TrueScale Miniatures (TSM Model), HPI Racing a IXO Models (edice PALMA - na fotečkách). Vlevo "dvojka" posádky JJ LEHTO - James WEAVER - Ray BELLM, vpravo "šestka" dvojice David BRABHAM - Pierre-Henri RAPHANEL.

Modely vozů McLaren F1 GTR #2 a #6 týmu Marlboro McLaren Team GTR vyráběla firma TrueScale Miniatures (TSM Model)  i jako set (viz foto). Stejně jako u všech ostatních vyráběných samostatných modelů vozů McLaren F1 GTR (TSM, HPI, IXO)  týmu Marlboro McLaren se musely dolepit obtisky tabákového koncernu Marlboro.

 
Souhrn pódiových umístění vozu McLAREN F1 GTR v BPR Global GT Endurance Series
   17 vítězství
  14 druhých míst
  13 třetích míst
8 vítězství v kvalifikaci
*******
* John NIELSEN - Thomas BSCHER *
Driver Champion BPR Global GT Endurance Series 1995
*******
* West Compétition * Great Britain *
Team Champion BPR Global GT Endurance Series 1995
*******
* Ray BELM - James WEAVER *
Driver Champion BPR Global GT Endurance Series 1996
*******
* Gulf Racing / GTC Motorsport * Great Britain *
Team Champion BPR Global GT Endurance Series 1996
*******
* Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD *
Winner Norwich Union Empire Trophy Silverstone 1995
*******
* Andy WALLACE - Olivier GROUILLARD *
Winner Kodak British Empire Trophy Silverstone
*******

pokračování >>>

... FIA GT Championship

*******
TOPlist