McLAREN F1 GTR - British GT Championship

Na rozdíl od většiny britských "součastníků", kterými byly vozy Lister Storm GTL, Lotus Esprit V8, Marcos LM600 a TVR Cerbera nejezdil McLaren F1 GTR - stejně jako třeba Jaguar XJ200 - v domácím g´t´čkovém šampionátu pod "hlavičkou" továrního týmu, ale pouze v "barvách" soukromých týmů, které zakoupily starší vozy od týmů závodících v BPR Global GT Endurance Series 1995 (Lanzante Motorsport) nebo FIA GT Championship 1997 (EMKA Racing Ltd.) a 1998 (AM Racing). Ke dvěma titulům britských šampionů ve třídě GT1 svým jezdcům dopomohly jak původní (později nazývaná také jako "krátká"), tak i inovovaná verze vozu McLaren F1 GTR s prodlouženou zádí, pro kterou se vžilo označení Long Tail.

McLAREN F1 GTR

part 4

British  GT  Championship

SEASON 1996
Lanzante Motorsport

Soukromý tým Lanzante Motorsport zakoupil McLaren F1 GTR (chassis #02R) od týmu Gulf Racing/GTC a vstoupil s ním do Privilege Insurance GT Championship. Posádku vozu McLaren F1 GTR #3 tvořili Ian FLUX (GB - Winner BRDC C2 Championship Silverstone 1988 [Tiga TS86], 2-nd Formula Atlantic BRSCC season 1983) Jake ULRICH (USA - 8-th Interserie Brands Hatch 1996 [ProSport 3000]). Po výpadku v prvním závodě sezóny na Silverstone (DNF), hned v tom následujícím v Doningtonu vítězí posádka týmu Lanzante Motorsport se svým vozem McLaren F1 GTR #3 v barvách pojišťovací společnosti Lloyd's - a to jak ve třídě GT1, tak v absolutním hodnocení. V následujících šesti závodech dojíždí dvojice Ian FLUX - Jake ULRICH v absolutním pořadí čtyřikrát na stupně vítězů (2-nd place Donington II. & Silverstone II., 3-rd place Brands Hatch & Oulton Park) a šestkrát na druhém místě ve třídě GT1. V šesti z osmi podniků šampionátu zajíždí Ian FLUX nejrychlejší kolo (Fastest Lap). V celkovém hodnocení britského G´T´čkového šampionátu (Privilege Insurance GT Championship) ve třídě GT1 vítězí Ian FLUX a Jake ULRICH se 115 body, když třetí v pořadí Win Percy s velmi rychlým, ale nespolehlivým vozem Harrier LR9C nasbíral v sezóně 70 bodů. Daleko většími soupeři pro McLaren F1 GTR týmu Lanzante Motorsport byly vozy specifikace GT2 Marcos LM600 a TVR Cerbera jezdící v šampionátu v továrních týmech.

SEASON 1997
Parabolica Motorsport

Před svým vstupem do mezinárodního g´t´čkového vytrvalostního šampionátu - který se odehrál při závodě British Empire Trophy for the FIA GT na okruhu Silverstone (round 2. FIA GT Championship 1997) - absolvovala dvojice jezdců Gary AYLES - Chris GOODWIN se zcela novým vozem McLaren F1 GTR #9 (chassis #27R) "přípravný" závod na tomto britském legendárním okruhu, který byl prvním podnikem Privilege Insurance GT Championship 1997. McLaren F1 GTR #9 týmu Parabolica Motorsport zcela jednoznačně opanoval celý závod, když po startu z Pole Position vítězí dvojice Gary AYLES - Chris GOODWIN s náskokem jednoho kola. V samotném závodě pak Gary AYLES zajíždí v 5. kole čas 1:19,752, který je vůbec nejrychlejším v celém závodě. 

SEASON 1998
EMKA Racing Ltd.

Dvojice britských šampionů ve třídě GT2 z předchozí sezóny vyměnila pro rok 1998 své Porsche 911 GT2 za McLaren F1 GTR (chassis #24R). Hned v prvním závodě nové sezóny startuje posádka týmu EMKA Racing Ltd. ve složení Steve O'ROURKE - Tim SUGDEN z Pole Position a poté dojíždí na Silverstone na druhém místě. O měsíc později v Oulton Parku slaví duo britských jezdců svoje první vítězství v závodě BRDC Privilege Insurance GT Championship. Následují pódiová umístění na okruzích Croft (2-nd place) a Snetterton (3-rd place). V šestém podniku sezóny (Donington Park) zopakuje posádka vozu McLaren F1 GTR #1 výsledek (Pole Position, 2-nd place) z úvodního závodu sezóny na okruhu Silverstone. Návdavkem k tomu Tim SUGDEN ještě přidává nejrychlejší kolo závodu. K osmému závodu seriálu vyráží britský g´t´čkový šampionát přes kanál La Manche. Cílem je Belgie, konkrétně ardénský okruh Spa-Francorchamps. Zde zažívá tým EMKA Racing Ltd. svůj nejlepší víkend, když McLaren F1 GTR #1 vítězí po startu z Pole Position a v závodě zajíždí potřetí za sebou Tim SUGDEN nejrychlejší kolo (Fastest Lap). Mimo stupně vítězů zůstává dvojice O'ROURKE - SUGDEN jen v pátém (4-th place), sedmém (8-th place total ranking / 4-th place class GT1) a devátém (5 th place total ranking / 4-th place class GT1) závodě šampionátu, které se jely všechny na okruhu Silverstone. Deset bodů získaných v posledním závodě sezóny stačilo dvojici Steve O'ROURKE - Tim SUGDEN k zisku titulu britských šampionů ve třídě GT1. Na třetím místě skončil se ztrátou sedmi bodů Julian Bailey s dalším britským vozem Lister Storm.

Gregor Fisken / Team Carl Racing

V jediném závodě BRDC Privilege Insurance GT Championship, konkrétně v pátém podniku při "druhém zastavení" britského mistráku na okruhu Silverstone se představil s vozem McLaren F1 GTR #3  (chassis #21R) tým Gregor Fisken/Team Carl Racing s dvojicí jezdců Gregor FISKEN (GB - two launches in the British GT Championship 1998 [Croft, Snetterton] with the Porsche 911 GT2 of the team PK Sport) - Peter HARDMAN (GB - 4-th North American Super Touring Championship season 1996 [Honda Accord], 6-th formula 3000 Great Britain season 1990). Dvojice britských jezdců dojela v Silverstone na osmém místě absolutně a sedmém ve třídě GT1.

SEASON 1999
EMKA Racing Ltd.

Do nové sezóny vstupuje tým EMKA Racing Ltd. s novým barevným livrejem svého vozu McLaren F1 GTR. Obhájci titulu britských šampionů ve třídě GT1 zahajují nový ročník Privilege Insurance British GT Championship vítězstvím v závodě na okruhu Silverstone. Ve třetím podniku sezóny na okruhu Snetterton startuje posádka vozu McLaren F1 GTR #1 z Pole Position, v samotném závodě zajíždí Tim SUGDEN nejrychlejší kolo závodu (Fastest Lap - 1:03,393) ale sedm kol před koncem je zastaví porucha motoru. Po třetím místě v Brands Hatch, bodovém výpadku na Silverstone (Did Not Finish) a čtvrtém místě v prvním závodě v Donington Parku přichází trojice závodů ve kterých dvojice Steve O'ROURKE - Tim SUGDEN dojíždějí na třetím místě a zároveň Tim SUGDEN zajíždí nejrychlejší kolo závodu (Fastest Lap > Donington II. - 1:11,117, Silverstone III. - 1:17,329, Croft - 1:16,759). Po čtvrtém místě ve Spa pak v posledním závodě sezóny - a zároveň při svém posledním startu v britském ´g´t´čkovém šampionátu vůbec (od roku 2000 totiž již byla hlavní třídou  britského "mistráku" třída GT2) vůz McLaren F1 GTR #1 končí předčasně po kolizi s Porsche 911 GT1 týmu G-Force. Britskými šampiony se stávají Julian Bailey a Jamie Campbell-Walter s vozem Lister Storm GTL týmu Newcastel United Lister Storm. Steve O'ROURKE a Tim SUGDEN končí v šampionátu na pátém místě.

AM Racing

Druhým vozem McLaren F1 GTR který se objevil v britském g´t´čkovém mistráku 1999 byl vůz čísla šasi "27R". Původní vůz týmu Parabolica Mortorsport zakoupil James MUNROE. Jeho "spolujezdcem" byl velice rychlý Chris GOODWIN, který v týmu Parabolica Motorsport jezdil s tímto vozem v roce 1997 ve FIA GT Championship. O prvním závodním víkendu na okruhu Silverstone zajíždí Chris GOODWIN nejprve nejrychlejší kolo v kvalifikaci (1:15,189) a poté i nejrychlejší kolo v závodě (1:16,758). Nejrychlejší kola v kvalifikaci (1:30,448) i samotném závodě (1:32,148) pro tým AM Racing zajíždí Chris GOODWIN i při následujícím podniku v Oulton Parku. Ani výsledky nebyly u této posádky složené z amatérského jezdce (záměrně nepíši Gentleman Driver, viz další text) a profíka nebyly rozhodně špatné. Vždyť z pěti odjetých závodů dokázali dojet s vozem McLaren F1 GTR #2 dvakrát  na "bednu"  (round 2, Oulton Park - 3-rd place, round 3, Snetterton - 2-nd palce) a třikrát do šestého místa (round 1, Silvertsone I. - 5-th place, round 4, Brands Hatch - 4-th place, round 5 - Silverstone II. 6-th place). Jak se James MUNROE a jeho tým AM Racing prakticky "přes noc" na britských závodních okruzích objevil, tak i "zmizel". Milovník rychlých aut McLaren F1 GTR James MUNROE pracoval roky jako účetní ve vydavatelství McGraw - Hill. Nabízí se otázka: "Jak si může účetní vydělat na vlastní závodní tým?" Odpověď je jednoduchá... nemůže. James MUNROE založil několik fiktivních společností a zpronevěřil peníze, které pak použil nejen na nákup závodního speciálu McLaren F1 GTR a provozu závodního týmu, ale i ke koupi několika dalších sportovních vozů včetně silniční verze vozu McLaren F1 GTR. Vše  samozřejmě "prasklo" a James MUNROE nejenže přišel o všechny své "hračky", ale byl zcela logicky souzen, odsouzen a šel na "pár" let do vězení...

models in 1:43 scale

Renomovaná německá firma Minichamps ve své špičkové řadě Paul's Model Art nabízela svého času vůz McLaren F1 GTR #1 týmu EMKA Racing Ltd., se kterým dvojice jezdců Steve O'ROURKE - Tim SUGDEN obhajovala v sezóně 1999 titul britských šampionů ve třídě GT1.

 
Souhrn pódiových umístění vozu McLAREN F1 GTR v British GT Championship
  5 vítězství
 6 druhých míst
  8 třetích míst
 7 vítězství v kvalifikaci
*******
* Ian FLUX - Jake ULRICH *
Champion class GT1 Privilege Insurance GT Championship 1996
*******
* Tim SUGDEN - Steve O'ROURKE *
Champion class GT1 Privilege Insurance British GT Championship 1998
*******
pokračování >>>
... All Japan GT Championship
*******
TOPlist