McLAREN F1 GTR - FIA GT Championship

Do nově vytvořeného vytrvalostního seriálu FIA GT Championship pořádaného SRO (Stéphane Ratel Organisation) za vydatné podpory FIA (Fédération International de l'Automobile) a mediální podpory Eurosportu vstoupily týmy Gulf Team Davidoff a BMW Motorsport/Schnitzer s nově přepracovanými vozy McLaren F1 GTR, které se vyznačovaly prodlouženou zádí a pro které se vžilo označení Long Tail (dlouhý konec - dlouhý ocas). Původně čtyřhodinové vytrvalostní závody známé z BPR Global GT Endurance Series byly postupně zkracovány na délku 500 kilometrů. Do nového šampionátu vstouply automobilky Mercedes-Benz, Panoz a Porsche se svými g´t´čkovými prototypy, konstruovanými speciálně pro závodní okruhy a s vyráběným minimálním počtem kusů silniční verze nutným kvůli homologaci vozu.

McLAREN F1 GTR

part 3

FIA  GT  Championship

SEASON 1997

Hockenheim 4 Hours

Do prvního podniku nového vytrvalostního seriálu FIA GT Championship vstoupily dva velké týmy (Gulf Team Davidoff a BMW Motorsport/Schnitzer) s novými takzvanými Long Tail verzemi vozů McLaren F1 GTR a dva soukromé s původními vozy  McLaren F1 GTR (Short Tail). Do závodu na německém Hockenheimringu nastoupily posádky ve složení > Ray BELLM - Andrew GILBERT-SCOTT (Gulf Team Davidoff #1 - chassis #25R), Thomas BSCHER - John NIELSEN (Gulf Team Davidoff #2 - chassis #22R) a Pierre-Henri RAPHANEL - Jean-Marc GOUNON (Gulf Team Davidoff #3 - chassis #20R), Steve SOPER - JJ LEHTO (BMW Motorsport/Schnitzer #8 - chassis #21R) a Peter KOX - Roberto RAVAGLIA (BMW Motorsport/Schnitzer #9 - chassis #23R ). V původních Short Tail verzích pak jely posádky > Gerd RUCH (D - 6x winner class GT2 BPR 1996 [Paul Ricard, Monza, Nürburgring, Anderstorp, Suzuka, Spa - Porsche 911 GT2]) - Alexander BURGSTALLER (D - Winner Vallelunga 6 Hours 1993 [BMW M3 E36], winner Spa 24 Hours 1994 [BMW 318i] & 1996 [BMW 320i]) - Alexander GRAU (D - Champion Formula BMW Junior season 1992) číslo vozu "19" (Martin Veyhle Racing - chassis #06R) a Jean-Luc MAURY-LARIBIERE - Olivier THÉVENIN (F - Winner Anderstorp 4 Hours 1995 [BPR - Ferrari F40 LM]) číslo vozu "25" (BBA Competition - chassis #05R). Vlastní závod opanovaly inovované Long Tail verze vozů McLaren F1 GTR jejichž posádky obsadily první tři místa v pořadí Steve SOPER - JJ LEHTO, Jean-Marc GOUNON - Pierre-Henri RAPHANEL a Thomas BSCHER - John NIELSEN. Starší, neboli původní "krátké" verze vozů McLaren F1 GTR dojely na čtrnáctém (#25 - BBA Competition) respektive šestnáctém (#19 - Martin Veyhle Racing) místě.  Mimo hru zůstaly pro technické problémy "jednička" a "devítka".

British Empire Trophy

Druhým podnikem nového vytrvalostního šampionátu "zaštítěného" FIA a mediálně společností Eurosport byla slavná British Empire Trophy na legendárním okruhu Silverstone. Potřetí za sebou vítězí v boji o - především na britských ostrovech - vysoce ceněnou trofej britský vůz McLaren F1 GTR (vůz #9), tentokráte však jedoucí v týmu s německou licencí (BMW Motorsport/Schnitzer) a řízený italským (Roberto RAVAGLIA) a holandským (Peter KOX) pilotem. Na třetím místě dojíždí druhý vůz (#8) týmu BMW Motorsport/Schnitzer (JJ LEHTO - Steve SOPER). V první desítce dojíždějí ještě další tři posádky s novými Long Tail verzemi vozu McLaren F1 GTR v následujícím pořadí > Andrew GILBERT-SCOTT - Pierre-Henri RAPHANEL - Ray BELLM  (4-th place / #1 - Gulf Team Davidoff), Chris GOODWIN - Gary AYLES (6-th place / #27 [chassis #27R] Parabolica Motorsport) a John NIELSEN - Thomas BSCHER (9-th place / #2 - Gulf Team Davidoff). Na čtrnástém místě pak dojíždí s "krátkým" vozem McLaren F1 GTR #19 dvojice německých jezdců Gerd RUCH - Alexander GRAU (Martin Veyhle Racing).

Helsinki 3 Hours

Závod na městském okruhu v Helsinkách byl pro většinu předních týmů poslední přípravou před 24 Hours of Le Mans 1998. Po startu z Pole Position, kterou vyjel JJ LEHTO, vítězí s náskokem tří kol dvojice Steve SOPER - JJ LEHTO s vozem McLaren F1 GTR #8 týmu BMW Motorsport. Na třetím místě, se stejnou ztrátou jako v cíli druzí  Ralf Kelleners - Stéphane Ortelli (Porsche 911 GT1), dojíždí "dvojka" dvojice John NIELSEN - Thomas BSCHER (Gulf Team Davidoff). Hned za ní končí "jednička" trojice Andrew GILBERT-SCOTT - Jean-Marc GOUNON - Pierre-Henri RAPHANEL (Gulf Racing Davidoff) se ztrátou čtyř kol. Smůlu měla vítězná posádka ze Silverstone (Robert RAVAGLIA - Peter KOX), pro kterou skončil závod ve sto druhém kole pro poruchu převodovky.

Nürburgring 4 Hours

Poslední červnový víkend kralují pod hradem Nürburg tovární vozy Mercedes-Benz, které obsazují první dvě (winner - Bernd Schneider/Klaus Ludwig, 2-nd place - Alessandro Nannini/Marcel Tiemann) místa. Dvojice Schneider - Ludwig navíc zajíždí nejrychlejší kolo v kvalifikaci (Pole Position) i v závodě (Fastest Lap). Dalších pět míst obsazují v cíli vozy McLaren F1 GTR "Long Tail" v následujícím pořadí > Steve SOPER - JJ LEHTO (#8, BMW Schnitzer Team, 3-rd place, -1 kolo), Roberto RAVAGLIA - Peter KOX (#9, BMW Schnitzer Team, 4-th place, -1 kolo), vítězové z La Sarthé ve třídě GT1 Jean-Marc GOUNON - Pierre-Henri RAPHANEL (#3, Gulf Team Davidoff, 5-th place, -3 kola), Gary AYLES - Chris GOODWIN (#27, Parabolica Motorsport, 6-th place, -3 kola) a John NIELSEN - Thomas BSCHER (#2. Gulf Team Davidoff, 7-th place, -3 kola). Na sedmnáctém místě dojíždí jediný "starší krátký" McLaren F1 GTR #25 dvojice David VELAY (F - in BPR season 1996 to drive the car Venturi 600 LM Team Graham) - Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE (BBA Competition) se ztrátou čtrnácti kol na vozy Mercedes-Benz. Potřebné štěstíčko tentokráte chybí "jedničce" (Andrew GILBERT-SCOTT - Anders OLOFSSON, Gulf Racing Davidoff), která končí v závodě na Nürburgringu po havárii  již v devětadvacátém kole. 

Spa 4 Hours

Dvacátého července vítězí na okruhu Spa-Francorchamps v belgických Ardénách - po startu z Pole Position - McLaren F1 GTR #8 (Team BMW Motorsport) dvojice Steve SOPER - JJ LEHTO o necelou 1/4 minutu před vozem Mercedes-Benz CLK GTR posádky Bernd Schneider - Alexander Wurz. Z vozů McLaren dojíždí v Top Ten již jen dva - "devítka" (Roberto RAVAGLIA - Peter KOX, Team BMW Motorsport, 4-th place, -2 kola) a "sedmadvacítka" (Gary AYLES - Chris GOODWIN, 6-th place, -3 kola). Jako dvaadvacátí dojíždějí se ztrátou čtrnácti kol Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE - Bernard CHAUVIN (F - two starts in the 24 Hours of Le Mans 1994 and 1995 [Venturi 600 LM - BBA Competition]) - David VELAY s "krátkým" McLarenem #25 týmu BBA Competition. Všechny tři vozy McLaren F1 GTR Gulf Teamu Davidoff končí v Belgii po kolizi v prvním kole.

Zeltweg 4 Hours

Na rakouském A1 Ringu kralují již od kvalifikace vozy Mercedes-Benz CLK GTR, když na startovním roštu obsazují první tři místa a v cíli pak první (Bernd Maylander - Klaus Ludwig - Bernd Schneider), druhé a čtvrté místo. V závodě navíc zajíždí Klaus Ludwig nerychlejší kolo. Mezi vozy Mercedes-Benz se dokáže na třetí místo vklínit "osmička" McLaren F1 GTR týmu BMW Motorsport (Steve SOPER - JJ LEHTO). Na pátém místě dojíždí se ztrátou dvou kol "trojka" týmu Gulf - Davidoff (Pierre-Henri RAPHANEL - Anders OLOFSSON). Předčasně končí vytrvalostní závod v Rakousku pro "dvojku" (ve 108. kole), jedničku" (ve 45. kole - oba Gulf Team Davidoff), "devítku" (ve 40. kole - BMW Motorsport) a "sedmadvacítku" (ve 14. kole - Parbolica Motorsport). 

Suzuka 1000 Kilometres

V Japonsku projíždí po odjetí 1002,749 kilometru v čase 5:59:31,003 vítězně cílem Mercedes-Benz CLK GTR posádky Alessandro Nannini - Marcel Tiemann - Bernd Schneider. Na třetím místě  dojíždí - jako nejlepší z posádek s vozy McLaren F1 GTR - vítězná trojice z Le Mans ve třídě GT1, tedy Pierre-Henri RAPHANEL - Anders OLOFSSON - Jean-Marc GOUNON s "trojkou" (Gulf Team DAVIDOFF, ztráta 1:50,776). Další pořadí posádek vozů McLaren F1 GTR bylo > Steve SOPER - JJ LEHTO (čtvrté místo, ztráta 2:43,574 [Team BMW Motorsport]), Geoff LEES (GB - winner Suzuka 1000 Kilometers  1984 [Porsche 956] & 1987 [Toyota 87C], 6-th 24 Hours of Le Mans 1990 [Toyota 90C-V]) - Andrew GILBERT-SCOTT - John NIELSEN (šesté místo, ztráta dvou kol [Gulf Team Davidoff]), Roberto RAVAGLIA - Peter KOX (osmé místo, ztráta dvou kol [Team BMW Motorsport]) a Keiichi TSUCHIYA - Masanori SEKIYA - Akihiko NAKAYA (deváté místo, ztráta tří kol [Team Lark McLaren]). Na okruhu Suzuka nedojíždějí s vozy McLaren F1 GTR do cíle posádky > Gary AYLES - Stefan JOHANSSON (S - Winner 24 Hours of Le Mans 1984 [Porsche 956B] & 1997 [TWR WSC95], winner class Cat.2 24 Hours of Le Mans 1992 [Toyota 92C-V], winner 12 Hours of Sebring 1984 [Porsche 935J] & 1997 [Ferrari 333 SP]) - Chris GOODWIN (Parabolica Motorsport - závada na elektroinstalaci) a Jean-Luc MAURY LARIBIÉRE - Tomiko YOSHIKAWA (J - 3-rd class FIA Cup Suzuka 1000 Kilometres 1992 [Spice SE89C], 5-th class GT2 Suzuka 1000 Kilometres 1996 [BPR - Porsche 911 GT2]) - Jun HARADA (BBA Competition, vadná převodovka).

Donington 4 Hours

V britském Donington Parku vládnou v kvalifikaci - stejně jako na A1 Ringu - tovární vozy Mercedes-Benz CLK GTR, které obsazují první tři místa na roštu. V závodě samotném pak slaví "double", když vítězí Bernd Schneider - Alexander Wurz před dvojicí Alessandro Nannini - Marcel Tiemann. Jako třetí dojíždí dlouhodobě (v roce 1997) nejlepší posádka vozu McLaren F1 GTR Steve SOPER - JJ LEHTO (#8, Team BMW Motorsport). V první desítce pak ještě v závodě končí Roberto RAVAGLIA - Peter KOX (#9, Team BMW Motorsport, 5-th place, -1 lap), Pierre-Henri RAPHANEL - Jean-Marc GOUNON (#3, Gulf Team Davidoff, 6th place, -2 laps) a Geoff LEES - Anders OLOFSSON (#1, Gulf Team Davidoff, 7-th place, -3 laps). Po technických problémech dojíždí na třináctém místě (ztráta devíti kol na vítěze) dvojice Gary AYLES - Chris GOODWIN (#27, Parabolica Motorsport).

Mugello 4 Hours

V kvalifikaci v italském Mugellu to vypadá skoro stejně jako v rakouském Zeltwegu nebo britském Doningtonu a vozy Mercedes-Benz CLK GTR  si vyjíždějí první tři místa na startovním roštu. V závodě ale vítězí McLaren F1 GTR #8 posádky Steve SOPER - JJ LEHTO (Team BMW Motorsport). V první desítce pak ještě dojíždějí tři posádky s vozy McLaren F1 GTR > Roberto RAVAGLIA - Peter KOX (#9, Team BMW Motorsport, 5-th place, -1 lap), Pierre-Henri RAPHANEL - Jean-Marc GOUNON (#3, Gulf Team Davidiff, 6-th place, -1 lap) a Anders OLOFSSON - Geoff LEES (#1, Gulf Team Davidoff, 8-th place, -2 laps). Na třináctém místě dojíždí "sedmadvacítka" (Parabolica Motorsport - AYLES/GOODWIN) se ztrátou pěti kol a na šestadvacátém  - technickými problémy sužovaná "dvojka" (Gulf Team Davidoff - NIELSEN/BSCHER) se ztrátou jednadvaceti  kol.

Sebring 3 Hours

V prvním severoamerickém závodě startuje z Pole Position posádka "osmičky" Steve SOPER - JJ LEHTO, v samotném závodě má ale McLaren F1 GTR #8 týmu BMW Motorsport pořádnou smůlu, když končí necelých deset kol před cílem z důvodu požáru. V samotném závodě pak na Floridě vítězí Mercedes-Benz CLK GTR #11 německé dvojice Bernd Schneider - Klaus Ludwig. Na druhém místě dojíždí se ztrátou 2:18,189 "druhý" vůz McLaren F1 GTR týmu BMW Motorsport, tedy "devítka" dvojice Roberto RAVAGLIA - Peter KOX.  Po startu z třetí řady zajíždí "Létající Holanďan" Peter KOX v pátém kole nejrychlejší kolo závodu (1:59,290). Vozy McLaren F1 GTR britského týmu Gulf - Davidoff dojíždějí do cíle na pátém (#3 - RAPHANEL/GOUNON - ztráta dvou kol), desátém (#1 - OLOFSSON/LEES - ztráta tří kol) a šestnáctém místě (#2 - NIELSEN/BSCHER - ztráta pěti kol).

Laguna Seca 3 Hours

Na druhý severoamerický závod se přesouvá seriál do Kalifornie, kde se jede v Monterey poslední závod prvního ročníku FIA GT Championship. Zatímco v hodnocení týmů  již má BMW Team Motorsport jen minimální šanci na titulu (ztráta 15 bodů na AMG Mercedes), tak v jezdeckém šampionátu ztrácí dvojice Steve SOPER - JJ LEHTO na vedoucího Bernda Schneidera jen tři body. V kvalifikaci obsazují - ostatně jako již poněkolikáté v druhé části sezóny - vozy Mercedes-Benz CLK GTR první tři místa na roštu. V závodě vítězí - stejně jako o týden dříve v Sebringu - dvojice Bern Schneider - Klaus Ludwig a prvně jmenovaný získává titul šampiona. Vozy McLaren F1 GTR jsou tentokráte mimo "bednu". Na bodech dojíždějí v Monterey dva - "trojka" (RAPHANEL/GOUNON - Gulf Team Davidoff, 4-th place, - 49,603) a "dvojka" (OLOFFSON/LEES - Gulf Team Davidoff, 6-th place, - 2 laps). Do cíle na okruhu Laguna Seca dojíždějí ještě dva vozy McLaren F1 GTR na "pomezí" Top Ten -  "dvojka" (NIELSEN/BSCHER - Gulf Team Davidoff, 10-th place, -3 laps) a "osmička" (SOPER/LEHTO - BMW Team Motorsport, 11-st place, - 5 laps). Závody v Kalifornii předčasně končí pro vozy s čísly  "27" (AYLES/GOODWIN - Parabolica Motorsport - závodnický incident) a "9" (RAVAGLIA/KOX - BMW Team Motorsport - přehřátí motoru). Dvojice severoamerický závodů byla pro posádku Steve SOPER - JJ LEHTO opravdu velice smolná - vždyť do Sebringu přijížděli s náskokem sedmi bodů na Bernda Schneidera a v podstatě vše "zhatil" požár motoru devět kol před koncem floridské tříhodinovky. Tým BMW Motorsport se po sezóně 1997 stahuje z g´t´čkového závodění a přestupuje s vlastními prototypy kategorie Le Mans o "patro výše"...

models in 1:43 scale

Sběratelské modely vozů McLaren F1 GTR startujících ve FIA GT Championship v roce 1997 měly ve své nabídce výrobci jako HPI Racing, Minichamps Paul's Model Art a IXO Models (edice HEKORSA a ALTAYA). 

*******

S původními vozy McLaren F1 GTR (někdy označovanými jako "krátké") se v šampionátu nepravidelně objevovaly týmy BBA Competetion a MVR Racing. Model vozu francouzského týmu (fotečka vlevo) vyráběla firma Minichamps (Paul's Model Art), německého (fotečka vpravo) pak IXO Models (edice HEKORSA).

Modelu vozů McLaren F1 GTR "Long Tail" týmu Gulf Team Davidoff (John NIELSEN - Thomas BSCHER) z evropských závodů vyráběly firmy Minichamps - Paul's Model Art (vlevo - závod na Nürburgringu) a IXO Models - ALTAYA (vpravo - závod na Hockenheimringu).

Modelu vozů McLaren F1 GTR "Long Tail" týmu Parabolica Motorsport (Gary AYLES - Chris GOODWIN) z evropských závodů vyráběly firmy HPI Racing(vlevo - závod na okruhu Silverstone) a IXO Models (vpravo - závod na okruhu Spa-Francorchamps).

V nabídce firmy renomované HPI Racing najdeme modely vozů McLaren F1 GTR "Long Tail" startujících v závodě Suzuka 1000 km. Vlevo "jednička" (Geoff LEES - Andrew GILBERT-SCOTT - John NIELSEN), vpravo pak "trojka" (Pierre-Henri RAPHANEL - Jean-Marc GOUNON - Anders OLOFSSON) týmu Gulf Team Davidoff...

... vlevo pak "osmička" (Steve SOPER - JJ LEHTO) a vpravo "devítka" (Roberto RAVAGLIA - Peter KOX) v livreji BMW Team Motorsport...

... a nakonec "sedmadvacítka" (Gary AYLES - Chris GOODWIN - Stefan JOHANSON) v livreji britského týmu Parabolica Motorsport a vpravo "čtyřiačtyřicítka" (Keiichi TSUCHIAY - Masanori SEKIYA - Akihiko NAKAYA) japonského týmu Lark McLaren.

SEASON 1998

 GTC / Davidoff Classic

Zkušený britský tým vstupuje do druhého ročníku vytrvalostního seriálu FIA GT Championship s jediným vozem McLaren F1 GTR (chassis #22R / #15) a posádkou Thomas BSCHER - Geoff LEES. Vedle dvou vozů Mercedes-Benz CLK GTR továrního týmu Mercedes AMG a dvou soukromého týmu Persson Motorsport se v seriálu objevují také nejnovější g´t´čkové závodní speciály Porsche 911 GT1-98 a to jak v "barvách" továrního týmu Porsche AG, tak i livreji soukromého Zakspeed Racing. V této konkurenci nemá stárnoucí (i když několikrát inovovaný) vůz McLaren F1 GTR prakticky žádnou šanci na pódiové umístění. Převaha vozů Mercedes-Benz CLK GTR, Porsche 911 GT1-98 ale i Panoz GTR-1 se projevuje již v kvalifikacích, kdy na černý McLaren #15 týmu Davidoff Classic "zbývá" místo na konci první desítky. V závodě pak má šanci, jen když jejich soupeři ve třídě GT1 mají "problémy". Ze sedmi startů v šampionátu dojíždí dvojice Thomas BSCHER - Geoff LEES třikrát na bodovaném umístění (round 1 - Silverstone [6-th place, -2 laps], round 3 - Hockenheim [5-th place, -2 laps] and round 8 - A1-Ring [6-th place, -4 laps]) a jednou (round 7 - Donington [7-th place, -5 laps]) těsně za body. V prvním (Oschersleben) a šestém závodě (Suzuka) jezdce zastavuje v cestě do Top Ten závodnický incident, respektive technické problémy (vadná vodní pumpa). Čtvrtý závod v Dijonu tým Davidoff Classic vynechává a k posledním dvěma do Severní Ameriky (round 9 - Homestead, round 10 - Laguna Seca) již ani necestuje.

Parabolica Motorsport / BBA

Druhým týmem, který se představil v roce 1998 ve vytrvalostním šampionátu FIA GT s vozem McLaren F1 GTR byl francouzský Parabolica Motorsport/BBA. Posádka Jean-Luc MAURY-LARIBIÉRE - Patrick CATERNET měla k dispozici původní specifikaci vozu McLaren F1 GTR (chassis #05R / #27) z roku 1995. Ve svém prvním startu na Silverstone po startu z 21. místa na roštu do cíle nedojíždí pro technickou závadu. Na Hockenhaimringu jejich posádku "posiluje" domácí mladík Steffen WIDMANN (D - 3-rd Formula 3 - 100 Meilen von Hockenheim 1997), který na dobře známém domácím okruhu pomáhá týmu Parabolica Mortorsport/BBA k umístění na 19. místě (ztráta 11. kol na vítěze).  Dvojice MAURY-LARIBIÉRE - CATERNET se rozloučila se šampionátem v domácím podniku na okruhu Dijon, kde po startu z 22. místa na roštu dojíždí na 23. místě se ztrátou  šestadvaceti kol. 

models in 1:43 scale

V roce 2011 firma IXO Models "anoncovala" ve svém katalogu model McLaren F1 GTR  #15 týmu Davidoff Classic (John NIELSEN - Thomas BSCHER) v sérii Modern GT Cars, ale do dnešního dne ho - snad jen prozatím - sběratelům k zakoupení nenabízí. Vlevo fotečka modelu vozu McLaren F1 GTR renomované fimy HPI Racing ze závodu Suzuka 1000 Kilometres, vpravo pak fotečka (sken) "anoncovaného" modelu firmy IXO.

 
Souhrn pódiových umístění vozu McLAREN F1 GTR ve FIA GT Championship
  5 vítězství
 2 druhá místa
  7 třetích míst
 3 vítězství v kvalifikaci
*******
* Roberto RAVAGLIA - Peter KOX *
Winner British Empire Trophy for the FIA GT Championship at Silverstone 1997
*******

pokračování >>>

... British GT Championship

*******
TOPlist