McLAREN F1 GTR - Japan GT Championship

Největší úspěchy na japonských ostrovech slavila původní "krátká" verze vozu McLaren F1 GTR v roce 1996, kdy vozy Teamu Lark McLaren GTR kralovaly japonskému šampionátu a britské GéTéčko do dnešní doby zůstává jediným zahraničním vítězným vozem v celkovém hodnocení japonského g´t´čkového šampionátu v nejsilnější třídě GT500. Několika pozoruhodných výsledků však dosáhla přes své "stáří" i verze "Long Tail" v rukách soukromých týmů Hitotsuyama Racing (3-rd Motegi GT 2002 ) a především Team Take One (winner CP mine GT 2001, 2-nd place Suzuka 1000 Kilometres 1999 and 2000).

McLAREN F1 GTR

part 5

All  Japan  GT  Championship

and

Japan  Non  Championship  Races

SEASON 1996

All Japan GT Championship

Se dvěma novými vozy McLaren F1 GTR vstoupil do japonského g´t´čkového šampionátu Team Lark McLaren GTR.  V "šedesátce" (chassis #13R) se střídali Naoki HATTORI (J - Winner Spa 24 Hours 1991 [Nissan Skyline GT-R], 2-nd Formula 3000 International Speed Cup season 1994, Champion Formula 3 Japan season 1990) - Ralf SCHUMACHER (D - Winner Formula 3 Macau GP 1995, 2-nd Formula 3 Germany season 1995) a v "jednašedesátce" (chassis #14R) David BRABHAM - John NIELSEN. V první závodě, kterým byla Suzuka 300 km zvítězila po startu z Pole Position dvojice Naoki HATTORI - Ralf SCHUMACHER. Úspěch týmu Lark McLaren GTR podtrhla druhým místem dvojice David BRABHAM - John NIELSEN. Ve druhém závodě startuje "šedesátka" opět z Pole Position, ale do cíle nedojíždí, čehož využívá "jednašedesátka", která ve Fuji (All Japan GT Fuji) projíždí vítězně cílem, když před tím zajíždí David BRABHAM nejrychlejší kolo závodu. Třetí závod (Hi-Land GT Sendai) nebyl pro  vozy McLaren F1 GTR příliš povedený, když oba dojíždějí se ztrátou (BRABHAM - NEISEN, 8-th place, -2 laps, respektive HATTORI - SCHUMACHER, 22-nd place, -8 laps) v "hloubi" startovního pole. Paradoxně právě tři získané body posádky BRABHAM - NIELSEN za osmé místo byly nesmírně důležité při sčítání bodů na konci sezóny. Místem konání čtvrtého podniku sezóny je podruhé okruh ve Fuji (Special GT Cup Fuji) a posádka HATTORI - SCHUMACHER po startu z Pole Position a zajetí nejrychlejšího kola (SCHUMACHER, 4. kolo) opět nedojíždí do cíle. Dvojice David BRABHAM - John NIELSEN s "jedenašedesátkou" končí na druhém místě se ztrátou pěti vteřin na vítěze (Hoshino/Kageyama - Nissan Skyline GT-R). Závěrečné dva podniky (Sugo GT, Mine GT) zcela opanuje dvojice HATTORI - SCHUMACHER (McLaren F1 GTR #60), která dva starty z Pole Position promění ve dvě vítězství. Ralf Schumacher navíc zajíždí v obou závodech nejrychlejší kolo. Na okruhu Sugo končí ve druhém kole po kolizi s vozem Porsche 911 GT2 týmu Take One "60", která je "na odpis". V posledním závodě sezóny tak startuje dvojice BRABHAM - NIELSEN s "novým" vozem (chassis #04R), který byl po havárii v Jaramě (BPR 1995 - Gulf Racing) opraven a nepoužíván. Australsko-dánská posádka dojíždí v posledním podniku All Japan GT Championship ´96 na čtvrtém místě, které jí zajišťuje  titul jezdeckých šampionů s náskokem tří bodů před dvojicí HATTORI - SCHUMACHER, která měla na svém kontě šedesát bodů za tři první místa. Nadvládu vozů McLaren F1 GTR v japonském šampionátu dotvrzuje fakt, že jezdci týmu Lark McLaren GTR zajeli ve všech závodních víkendech nejrychlejší kolo jak v kvalifikaci i v samotném závodě. Vítězství vozu McLaren  F1 GTR bylo o to cennější, že jednalo o první (a doposud také jediný) titul "zahraničního" vozu v hlavní třídě japonského g´t´čkového šampionátu.

models in 1:43 scale

Renomovaná firma HPI Racing má ve své nabídce oba veleúspěšné vozy McLaren F1 GTR z All Japan GT Championship 1996. Vlevo vůz šampionů, tedy "jednašedesátka" posádky David BRABHAM - John NIELSEN, vpravo pak "šedesátka" superrychlé - ale méně šťastné dvojice Naoki HATTORI - Ralf SCHUMACHER.  Japonské McLareny vyráběly i firmy Minichamps (HATTORI - SCHUMACHER) a Ebbro (BRABHAM - NIELSEN).

SEASON 1999

All Japan GT Championship

S vozem McLaren F1 GTR #30 (chassis #19R) vstoupil do japonského g´t´čkového šampionátu Team Take One. Ve voze se kterým startoval tým šampionů z roku 1996, tedy Team Lark McLaren GTR v závodě Suzuka 1000 Kilometres 1997 se střídali Youji YAMADA (J - 2-nd place GT Mine 1995 [Porche 911 GT2]) - Hideki OKADA (J - Winner Suzuka 1000 Kilometres 1986 [Porsche 956] & 1988 [Porsche 962], winner Fuji 500 Kilometres 1988 & 1989 [Porsche 962]). První dva závody (300 km Suzuka - 29-th place, All Japan Fuji GT - Did Not Finish) provázely tým technické problémy. V třetím podniku (Sugo GT) dojíždí dvojice YAMADA  - OKADA na 12. místě. V závodě CP Mine GT dojíždí McLaren F1 GTR #30 na devátém místě pro dva body do šampionátu. V trojici závěrečných podniků šampionátu (Special GT Cup Fuji, GT Aida, Motegi GT) se již dvojici YAMADA - OKADA nepodařilo bodovat - i když v posledním podniku sezóny na okruhu Motegi k bodům z 11. místa nebylo daleko.

Suzuka 1000 Kilometres & 1000 km Fuji

Ve voze McLaren F1 GTR #30 Teamu Take One doplnil dvojici stabilnilních jezdců (Youji YAMADA - Hideki OKADA) zkušený Kazuo MOGI (J - Winner class C2 1000 km Fuji 1985 [Lotec M1C], 3-rd place 1000 km Fuji 1987 [Porsche 962], winner Fuji 500 Kilometres 1987 [Porsche 962], 2-nd place Suzuka 1000 Kilometres 1988 [Porsche 962]), který měl na svém kontě - stejně jako Hideki OKADA - mnoho startů s prototypy Porsche 962. To, co se nepodařilo za celou sezónu All Japan GT Championship 1999, tak se povedlo v největším domácím G´T´čkovém závodě, který již ale nebyl součástí žádného mezinárodního vytrvalostního šampionátu. Posádka "třicítky" Youji YAMADA - Hideki OKADA - Kazuo MOGI dojíždí čtrnáct dní po podniku Special GT Cup Fuji na vynikajícím druhém místě se ztrátou dvou kol na vítězný vůz Honda NSX týmu Dome Mugen Project.                Po skončení japonského šampionátu ve Fuji se objevil se svým "novým" vozem McLaren F1 GTR #21 (chassis #25) tým Hitotsuyama Racing, který startoval v All Japan GT Championship s vozem BMW M3 E36. Ve voze - se kterým startoval tým Gulf Team Davidoff McLaren v Le Mans 1997 - se střídali Akira IIDA (J - 2-nd place 24H Tobachi 1994 & Suzuka 1000 Kilometres 1994 [Honda NSX], winner class GT2 24 Hours of Le Mans 1995 & Suzuka 1000 Kilometres 1995 [Honda NSX], winner GT Mine 1998 & All Japan GT Fuji 1999  [Honda NSX]) - Yasushi HITOTSUYAMA (J - 14-th class GT300 All Japan GT Championship season 1998) - Mikio HITOTSUYAMA (J - 12-nd class GT300 All Japan GT Championship season 1996). V samotném závodě měl tým Hitotsuyama Racing smůlu, když jejich vůz "zastavil" na okruhu ve 147. kole s rozlomeným zadním kolem.

models in 1:43 scale

McLaren F1 GTR #21 posádky IIDA - Y. HITOTSUYAMA - M. HITOTSUYAMA ze závodu 1000 km FUJI 1999 vyráběla renomovaná firma HPI Racing (fotečka vlevo). I pro prakticky zcela nezkušené modeláře existuje možnost "postavit" si vlastní McLaren F1 GTR týmu Hitotsuyama Racing z Fuji - stačí koupit bílý model  McLaren F1 GTR Long Tail od IXO Models, kvalitní obtisky od firmy MTR (fotečka vpravo) a model "polepit"...

SEASON 2000

All Japan GT Championship

Dva týmy s vozy McLaren F1 GTR vstoupily do japonského g´t´čkového šampionátu. Prvním z nich byl "starý známý" z roku 1999 Team Take One s jezdeckou sestavou Youji YAMADA - Hideki OKADA (vůz číslo "30") a tím druhým tým Hitotsuyama Racing s dvojicí jezdců  Akihiko NAKAYA (J - Winner Fuji 500 km 1989 [Porsche 962], 2-nd place Suzuka 1000 Kilometres 1990 [Porsche 962] & 1991 [Nissan R91CK], Champion Formula 3 Japan season 1988) - Mikio HITOTSUYAMA (vůz číslo "21"). V prvních dvou závodních víkendech (Motegi GT - 14-th place, All Japan GT Fuji - 11-st place) se více dařilo týmu Hitotsuyama Racing, ve třetím (Sugo GT - 13-rd place) a čtvrtém (Special GT Cup Fuji - 12-nd place) pro změnu Teamu Take One. Ve druhém a čtvrtém závodě nahradil v rodinném týmu Hitotsuyama Racing Mikia Yasushi HITOTSUYAMA. Od pátého závodu, který se konal na okruhu Aida, nahradil v Teamu Take One Youji YAMADU mladý Tsugio MATSUDA (J - 4-th Formula 3 Japan season 1998) pro kterého to byl první "kontakt" s vozy GT. A nutno říci, že opravdu úspěšný protože dvojice Hideki OKADA - Tsugio MATSUDA dojíždí s vozem McLaren F1 GTR #30 na čtvrtém místě, což byl vůbec nejlepší výsledek týmu za dva roky v All Japan GT Championship. Poslední dva závody (CP Mine GT, Suzuka 300 Kilometres) však "třicítka" nedokončuje. Po 17. místě v podniku GT Aida dojíždí "jednadvacítka" jako desátá na okruhu Mine, což je nejlepší výsledek - a jediný bod - týmu Hitotsuyama Racing v sezóně 2000.

Suzuka 1000 Kilometres

Základní výsledková "fakta" o závodě Suzuka 1000 Kilometres 2000 jsou prakticky stejná jako ze závodu konaného o rok  dříve. Vítězí Honda NSX týmu Dome Mugen Project před vozem McLaren F1 GTR #30 Teamu Take One, který odstartoval do "šestihodinového" závodu ze čtvrté pozice na roštu. Co tedy bylo v roce 2000 ve vytrvalostním závodě na okruhu Suzuka oproti tomu v předešlém roce jiného? Především ze 2/3 obměněná posádka vozu McLaren F1 GTR, kterou tvořili Hideki OKADA - Masahiro HASEMI (J - Winner Daytona 24 Hours 1992 [Nissan R91CP], 5-th 24 Hours of Le Mans 1990 [Nissan R90CP], Champion All Japan Sport-Prototype Championship season 1990, Champion Japan Touring Car Championship season 1991 & 1992) - Tetsuya TANAKA (J - 5-th All Japan GT Championship class GT500 season 1996 & 1998, 3-rd Formula 3 Japan season 1991) a také to, že ztráta na vítězný vůz Honda byla čtyři kola, tedy dvakrát větší než před rokem.

models in 1:43 scale 

Modely vozů McLaren F1 GTR z All Japan GT Championship 2000 vyráběly firmy HPI Racing a Minichamps. Vlevo "jednadvacítka" týmu Hitotsuyama Racing, vpravo "třicítka" Teamu Take One ("obé" Minichamps).

SEASON 2001

All Japan GT Championship

Na startu prvního závodu (GT Aida) japonského g´t´čkového šampionátu stály - stejně jako v předešlém roce - vozy McLaren F1 GTR týmů Hitotsuyama Racing (vůz číslo "21") a Team Take One (vůz číslo "30"). Zatímco "třicítka" měla celou sezóny stabilní jezdeckou sestavu Hideki OKADA - André COUTO (P - Winner Formula 3 Macau Grand Prix 2000, 2-nd Formula 3 Italy season 1997), tak v "jednadvacítce" se vystřídalo hned pět jezdců > Akihiko NAKAYA (round 1-3, 5, 6) - Mitsuhiro KINOSHITA (round 1 - 18-th All Japan GT Championship class GT500 season 1996) -  Yasushi HITOTSUYAMA (round 2-4 ) - Naoki HATTORI (round 4-7) a Mikio HITOTSUYAMA (round 7). Tým Hitotsuama Racing dosáhl svého nejlepšího výsledku hned v prvním závodě sezóny, ve kterém dvojice NAKAYA - KINOSHITA dojela na desátém místě. Paradoxně se vůbec nedařilo dvojici NAKAYA - HATTORI, kterou dvakrát zastavila havárie. Dvojice  Hideki OKADA - André COUTO dojela v prvních šesti závodech s "třicítkou" třikrát (GT Aida - 8-th, Motegi GT - 6-th, 300 km Suzuka - 10-th) na bodovaném umístění. Víkend snů - "napadně" podobný těm z All Japan GT Championship 1996 - přišel při posledním podniku CP Mine GT, kdy nejprve André COUTO vyjel pro Team Take One Pole Position (1:21,789), poté zajel v 41. kole Fastest Lap (1:23,940) a nakonec dovezl McLaren F1 GTR #30 vítězně do cíle "dvouhodinovky".

Suzuka 1000 Kilometres

Poslední srpnový víkend doplnil pro "šestihodinový" vytrvalostní závod stabilní posádku z All Japan GT Championship Hideki OKADA - André COUTO mladý britský jezdec Richard LYONS (6-th place Sports Racing World Cup Donington 2000 [Tampolli SR2], 2-nd Formula Palmer Audi season 1999, 2-nd formula Vauxhall Junior season 1998), který měl minimální zkušenosti s vozy Gran Turismo, když se předtím jen třikrát "svezl" s vozem Marcos Mantis v British GT Championship 2000. Stejně jako v předchozích dvou letech se Teamu Take One v závodním víkendu na okruhu Suzuka opravdu daří. McLaren F1 GTR #30 startuje již potřetí za sebou ze čtvrtého místa na roštu a stejně jako v předchozích dvou letech dojíždí na "bednu". Tentokrát sice "až" na třetím místě, ale zato s nejmenší ztrátou (-1 kolo) na vítěze, kterým je tentokráte Toyota Supra  týmu Toyota Ceruno. 

models in 1:43 scale 

McLaren F1 GTR #21 týmu Hitotsuyama Racing vyráběly v kooperaci firmy HPI Racing - EBBRO.

SEASON 2002

All Japan GT Championship

Na startu dalšího ročníku japonského g´t´čkového šampionátu jsou opět dva vozy McLaren F1 GTR týmů Hitotsuyama Racong (vůz číslo "76") a Team Take One (vůz číslo "30"). Jezdecké sestavy obou vozů McLaren F1 GTR jsou tentokráte po celou sezónu neměnné. Ve "třicítce" se střídají Hideki OKADA - Haruki KUROSAWA (J - 2-nd place class GT300 Suzuka 1000 Kilometres 2001 [Toyota MR-S], 5-th Formula 3 Japan season 2000) a v "šestasedmdesátce" Naoki HATTORI - Eiichi TAJIMA (J - 2-nd place class GT300 [Toyota MR-S], 8-th All Japan GT Championship class GT500 season 1997, 3-rd Japan Touring Car Championship class 2 season 1992). Poprvé za tři roky má lepší výsledky v šampionátu tým Hitotsuyama Racing. Po třináctém místě v úvodním podniku (GT Aida) přicházejí tři bodovaná umístění dvojice Naoki HATTORI - Eiichi TAJIMA v Top Ten (500 km Fuji - 8-th, Sugo GT - 6-th, JGTS Sepang - 8-th). Vrcholem tříleté účasti týmu Hitotsuyama Racing v japonském g´t´čkovém šampionátu je třetí místo jejich vozu McLaren F1 GTR #76 v šestém podniku seriálu (Motegi GT). Posádka Teamu Take One  Hideki OKADA - Haruki KUROSAWA dojíždí v prvních třech závodech postupně na šestnáctém (GT Aida), devátém (500 km Fuji) a čtrnáctém místě (Sugo GT). Po absenci v malajském Sepangu jejich McLaren F1 GTR #30  ve třech závěrečných závodech šampionátu nedojíždí do cíle.

models in 1:43 scale 

Oba vozy McLaren F1 GTR z Japan GT Championship 2002 vyrobila firma IXO Models. Vlevo fotečka "třicítky" posádky Hideki OKADA - Haruki KUROSAWA. "Šestasedmdesátku" dvojice Naoki HATTORI - Eiichi TAJIMA měla ve své nabídce i renomovaná firma Minichamps (fotečka vpravo).

SEASON 2003

All Japan GT Championship

V roce 2003 startuje  v japonském g´t´čkovém šampionátu s vozem McLaren F1 GTR již jen tým Hitotsuyama Racing. Šest let starý vůz nemá proti novým japonským speciálům již druhým rokem prakticky žádnou šanci na přední umístění. Prvním jezdcem týmu je Eiichi TAJIMA, vedle kterého se v sezóně postupně vystřídají Yudai IGARASHI (round 1-3 - 14-th Formula 3 Great Britain 1999) - Haruki KUROSAWA (round 4-5) a Gou SHIMIZU (round 6-8  - 17-th All Japan GT Championship class GT300 season 2002, 8-th Formula 3 Japan season 1997). Nejlepšího výsledku v sezóně dosahuje dvojice Eiichi TAJIMA - Youdai IGARASHi ve druhém podniku (9-th place 500 km Fuji). McLaren F1 GTR s číslem "76" dojíždí ještě třikrát v první polovině druhé dvacítky (round1, GT Aida - 13-rd place / round 3, Sugo GT - 12-nd place / round 6, Special GT Cup Fuji - 14-th place).

SEASON 2005

Super GT Championship

Po roční odmlce se v - nově pojmenovaném - japonském g´t´čkovém šampionátu objevuje ve dvou závodech na okruhu Fuji rodinný tým Hitotsuyama Racing. Ne však se svým původním vozem (chassis #25R), ale s McLarenem F1 GTR "převzatým" od Teamu Take One (chassis #19R). Vedle Eiichiho TAJIMY se v závodě Fuji 500 km (round 2) "sveze" Yasushi HITOTSUYAMA. Vůz McLaren F1 GTR #20 však odjede jen jednadvacet kol a v dalším zůstává stát na trati. V závodě Fuji 300 km (round 6) se vedle Eiichiho TAJIMY představí Mikio HITOTSUYAMA. Vůz McLaren F1 GTR #20 týmu Hitotsuyama Racing dojíždí na osmnáctém místě se ztrátou čtyř kol na vítěze. Od prvního závodu vozu čísla šasi "19R" (Suzuka 1000 Kilometres 1997) uplynulo přesně osm let, jeden měsíc a jeden den. Poslední závod na okruhu Fuji byl pro tento vůz celkově pětatřicátým...

models in 1:43 scale 

Firma IXO má ve své nabídce McLaren  F1 GTR #20 posádky Eiichi TAJIMA - Mikio HITOTSUYMA ze závodu Fuji 300 km, tedy z "last race"

 
Souhrn pódiových umístění vozu McLAREN F1 GTR 
v All Japan GT Championship and Other Japan Non Championship Races
   5 vítězství
4 druhá místa
  2 třetí místa
  8 vítězství v kvalifikaci
*******
* John NIELSEN - David BRABHAM *
Driver Champion class GT500 All Japan GT Championship 1996
*******
* Team Lark McLaren GTR * 
Team Champion class GT500 All Japan GT Championship 1996
*******

pokračování >>>

... Other Non Championship Race

*******
TOPlist