McLAREN MP4-12C: BritishGT/Britcar/GTCup

McLaren se vrací k okruhovým závodům ušlechtilých g´t´ček po 12 letech. Vůz označený MP4-12C GT3 je v podstatě "nástupcem" veleúspěšného vozu McLarenu F1 GTR, který se může pochlubit mimo jiné vítězstvím v závodě 24 Hours of Le Mans 1995. Závodní verze se od sériového vozu liší přepracovaným předním nárazníkem s novým centrálně umístěným vstupem vzduchu. Upraven je i tvar a velikost spoilerů na přídi. Pozměněny jsou prahy, přibyly výdechy v přední kapotě a zvětšily se výdechy v předních blatnících nad koly. Nové je i zadní přítlačné křídlo, vstup vzduchu umístěný před ním i difuzor. Výkon 3,8 litrového V8 twin-turbo je kvůli technickým předpisům snížen ze 441 kW (600 k) na 373 kW (500 k)Novinkou je také šestistupňová sekvenční převodovka Ricardo, která váží o 80 kilogramů méně než sedmistupňová dvouspojková převodovka Graziano požitá u sériového vozu.

McLAREN MP4-12C GT3

part one

 

British GT Championship

Britcar GT Championship

GT Cup Championship

 

 

Sezóna 2011 byla pro vůz McLaren MP4-12C GT3 testovací a tak se tato velice sportovně vzhlížející g´t´trojka objevila pouze ve čtyřech závodech ve druhé polovině roku a premiérou pro ni byl závodní víkend pojmenovaný 25 Hours VW Fun Cup Spa, jehož součástí byly dva hodinové závody Avon Tyres British GT Championship. 

SEASON 2011

British GT Championship

McLaren GT

Nový vůz McLaren MP4-12C se v ostrém závodě představil poprvé ve čtvrtém podniku britského gétéčkového šampionátu, který se konal na ardénském okruhu Spa-Francorchamps. Za volantem oranžového vozu s číslem "59" se ve dvou hodinových sprintech střídali Andrew KIRKALDY (GB - 3-rd class LMGT2 24 Hours of Le Mans 2006 [team Scuderia Ecosse - Ferrari F430], 2-nd cllass GT2 British GT Championship season 2005 [Scuderia Ecosse - Ferrari 360 Modena], 2-nd class LMGT3 Le Mans Endurance Series 2005 [Scuderia Ecosse - Ferrari 360 Modena], 3-rd class GT Spa 24 Hours 2006 [Scuderia Ecosse - Ferrari F430]) - Chris GOODWIN (GB - Winner Kodak Silverstone Spring Trophy (round1, British GT Championship) 1997 [team Parabolica Motorsport - McLaren F1 GTR], 3x 6-th place (Silverstone, Nürburgring, Spa) FIA GT Championship season 1997 [Parabolica Motorsport - McLaren F1 GTR], 2x podium (2-nd Snetterton, 3-rd Oulton Park) & 2x Pole Position (Silverstone & Oulton Park) British GT Championship 1999 [team AM Racing - McLaren F1 GTR], 2x winner class GTS European Le Mans Series 2001 [team RML - Saleen S7-R]). Hned  v první kvalifikaci zajel Chris GOODWIN nejrychlejší čas, když druhému v pořadí kterým byl Michael LYONS (Ferrari 458 Italia GT3 - Scuderia Vittoria) naděli více jak vteřinu a usadil vůz McLaren MP4-12C na Pole Position. Po startu šel Chris GOODWIN do vedení a ještě po zastávce na Pit Lane byl McLaren MP4-12C na čtvtém místě, které však Andrew KIRKALDY ztratil po kontaktu v oblasti autobusové zastávky. Ve svém první závodě nakonec končí McLaren na dvanáctém místě. do svého druhého pak startuje Andrew KIRKALDY ze čtvrté řady (osmé místo na roštu). Po vystřídání jezdců je McLaren MP4-12C GT3 pátý a do cíle hodinovky ho dováží Chris GOODWIN na výborném čtvrtém místě.  

SEASON 2012

British GT Championship

United Autosports

Vůz McLaren MP4-12C GT3 týmu United Autosports, který nasazoval dva vozy do Blancpain Endurance Series se v britském g´t´čkovém mistráku představil poprvé až v závodě Snetterton 300 (round 5), když v předešlých čtyřech podnicích nasazoval na ostrovních okruzích vůz Audi R8 LMS Ultra. Ve voze McLaren MP4-12C GT3 "24" se střídala dvojice Charles BATEMAN (GB - 14-th class GT3 British GT Championship season 2011 [team Scuderia Vittoria - Ferrari 458 Italia GT3], 7-th Porsche Carrera Cup Great Britain season 2010 [Motorbase Performance - Porsche 997 GT3 Cup], 6-th Caterham Eurocup season 2006 [Caterham R400]) - Matt BELL (GB - 6th Sahleens Six Hours of the Glen 2011 [Doran Racing - Dallara DP01], 3-rd class GT3 British GT Championship season 2011 [United Autosports - Audi R8 LMS Utra], 7-th class G4 British GT Championship season 2010 [United Autosports - Ginetta G50], 3-rd Ginetta G20 Eurocup Trophy season 2009 [Reflex Racing GB - Ginetta G20]). Vstup na domácí okruhy měl McLaren MP4-12C GT3 naprosto fantastický, když dvojice Charles BATEMAN - Matt BELL zvítězila hned v jeho prvním závodě v britském g´t´čkovém šampionátu ve kterém se postavil na start. Nedokončení druhého sprintu na okruhu Snetterton si pak posádka Charles BATEMAN - Matt BELL vynahradila vítězstvím v tříhodinovém závodě na Silverstone a poté 3. místem v dvouhodinovce na okruhu Donigton Parku. Přestože dvojice jezdců Charles BATEMAN - Matt BELL absolvovala pouze polovinu závodů britského gétéčkového šampionátu tak díky dvěma vítězství a jedné další "bedně" skončila v celkovém pořadí Avon Tyres British GT Champiponship na výtečném třetím místě. 

V závěrečném podniku sezóny v Donigton Parku byl na startu dvouhodinovky ještě druhý vůz McLaren MP4-12C GT3 týmu United Autosports. Posádku vozu s číslem "27" na kapotě tvořili Zakary "Zak" BROWN (USA - 5-th class LMP2 American Le Mans Series season 2011 [OAK Racing - Pescarolo 01], 6-th class GTS American Le Mans Series season 2000 [Rook Motorsport North America - Porsche GT2], 8-th formula 3 Britain National Class season 1994 [Mark Bailey Racing - Dallara 393]) - Alvaro PARENTE (P - 3-rd class Super GT Spanish GT Championship season 2010 [Team ART - Ferrari 439 GT2], 8-th GP2 Series season 2008 & 2009 [Super Nova Racing/Ocean Racing Technology - Dallara GP2-08], F1 Test Driver season 2008 [ING Renault F1 Team], Champion Formula 3,5 Renault Series season 2007 [Tech1 Racing - Dallara FR35], Champion British Formula 3 season 2005 [Carlin Motorsport - Dallara 305]), který byl vývojový jezdcem vozu McLaren MP4-12C. I ve třetím podniku Avon British GT Championship po sobě dosáhnul vůz McLaren MP4-12C GT3 vítězství v závodě, když tentokráte projel vítězně cílem vůz s číslem "27" za jehož volantem se střídali Zak BROWN - Alvaro PARENTE.

Apex

Ve stěžejním podniku  Britsh GT Championship na legendárním okruhu Silverstone se při tříhodinovce představil s vozem McLaren MP4-12C tým Apex s jezdeckou sestavou Jim GEDDIE (GB - Champion class GT3 British GT Championship season 2011 [CRS Racing - Ferrari 430 GTC], Champion class A Scottish Saloon & Sports Car Championship season 2005) - Glynn GEDDIE (GB - Champion class GT3 British GT Championship season 2011 [CRS Racing - Ferrari 430 GTC], 2-nd class GT3 British GT Championship season 2010 [Trackspeed - Porsche 997 GT RSR], 4-th Porsche Carrera Cup Great Britain season 2010 [Team Parker Racing - Porsche 997 GT3 Cup]). Číslo "jedna" na jejich voze "ukazovalo" na fakt, že jsou úřadujícími britským gétéčkovými šampiony. Po startu ze sedmé řady dojíždějí JIM GEDDIE - Glynn GEDDIE na 5. místě mezi třiadvaceti vozy kategorie GT3.

GT Cup

Apex/ABG Motorsports

Ještě před zářiovým tříhodinovým závodem na Silverstone se jezdci týmu Apex/ABG Motorsport představili se svým vozem McLaren MP4-12C GT3 "77" dvakrát ve sprintérském GT Cup Championship. Nejprve předposlední červencový víkend Jim GEDDIE na krásném přírodním okruhu Oulton Park dvakrát zvítězil po startu z Pole Position. A poté o čtyři týdny později na legendárním okruhu Brands Hatch bylo "scóre" posádky Jim GEDDIE - Glynn GEDDIE dvě Pole Position (race 1 & 3), dvě druhá místa (race 1 & 3) a jedno vítězství (race 2).

SEASON 2013

British GT Championship

Preci-Spark

Po dvou sezónách strávených v britském gétéčkovém šampionátu s vozem Mercedes-Benz SLS AMG GT3 přezbrojil tým Preci-Spark na vůz McLarem MP4-12C GT3. Ve voze s tradičním číslem "22" se střídají bratři Godfrey JONES (GB - Champion class GT3 British GT Championship season 2009 [Preci-Spark - Ascari KZ1R GT3], 7-th place total Spa 24 Hours 2011 [Preci-Spark - Mercedes-Benz SLS AMG GT3]) - David JONES (GB - Champion class GT3 British GT Championship season 2009 [Preci-Spark - Ascari KZ1R GT3], 7-th place total Spa 24 Hours 2011 [Preci-Spark - Mercedes-Benz SLS AMG GT3]). Rodinný tým dosáhnul svého nejlepšího výsledku s novým vozem hned při prvním závodním víkendu na klasickém britském přírodním okruhu Oulton Park, když dvojice Godfrey JONES - David JONES dojela ve druhém sprintu na osmém místě, které bylo nakonec jediným umístěním v Top Ten v sezóně 2013 na britských okruzích. Poté totiž nasledovala umístění mimo nejlepší desítku (12-th place Rockingham 2 Hours, 2x 13-th place Snetterton R1/R2). Po nedokončení závodu na Brands Hatch již tým Preci-Spark k závěrečným dvěma podnikům (Zandvoort, Donington) necestuje.

United Autosports

Od prvního podniku nové sezóny na nádherném přírodním okruhu Oulton Park nasadil tým United Autosports dvojici vozů McLaren MP4-12C GT3. Posádku vozu s číslem "23" tvořili Zak BROWN - Glynn GEDDIE. Po tomto nepříliš úspěšném závodním víkendu (race 1 - Did Not Finish, race 2 - 10-th place) se v "třiadvacítce" ve zbývajících absolvovaných podnicích British GT Championship představila dvojice Zak BROWN - Alvaro PARENTE. Její výsledky byly ale prakticky stejné, neboť jejím nejlepším výsledkem bylo 10. místo z prvního sprintu na Snettertonu (round 4). Pokud k tomu přidáme jedno osmnácté (Snetterton - race 2), jedno devatenácté (Silverstone 500) místo a dva nedokončené závody (Rockingham 2 Hours, Brands Hatch 2 Hours) tak se nelze divit, že se tým United Autosports již posledních dvou podniků Avon British GT Championship vůbec nezúčastnil.

Ve voze s číslem "24" se na okruhu Oulton Park představili Roger WILLS (GB - 9-th place Total Spa 24 Hours 2012 [Von Ryan Racing - McLaren MP4-12C GT3], Winner class GT4 Total Spa 24 Hours 2010 [Team Jota - Aston Martin V8 Vantage GT4]) - Mark BLUNDELL (GB -  winner 24 Hours of Le Mans 1992 [Peugeot Talbot Sport - Peugeot 905 EVO], 2-nd place 24 Hours of Le Mans 2003 [Team Bentley - Bentley Speed 8], 3-rd class GT1 24 Hours of Le Mans 1995 [GTC Gulf Racing - McLaren F1 GTR]). I když výraz představili je v tomto případě opravu velmi nadnesený protože Roger WILLS poslal v Druids svůj McLaren MP4-12C do pneumatik a poškození vozu bylo tak velké, že pro "čtyřiadvacítku" závodní víkend skončil. V následujících dvou podnicíck (Rockingham, Silverstone) se ve voze s číslem "24" za volantem střídali Mark BLUNDELL - Jody FIRT (GB - Champion class GT4 British GT Championship season 2009 [Team WFR - Ginetta G50], 4-th class LMP2 Le Mans Series season 2011 [Top Drive Services - Oreca 03]), kteří však byli v obou vytrvalostních závodech diskvalifikováni za způsobenou havárii. Ve Snettertonu a na Brands Hatch se pak sešla sestava Jody FIRTH - Glynn GEDDIE, která se v prvním sprintu na Snettertonu zasloužila o jediném sezónní umístění v Top Ten, když dojela na osmém místě... po kterém následovalo 14. místo ve druhém sprintu a nedokončení dvouhodinovky na Brands Hatch. Suma sumárum: velmi špatná sezóna po loňském "navnadění" v podobě tří vítězství ze čtyř startů.

Von Ryan Racing

Od druhého podniku sezóny britského g´t´čkového mistráku, kterým byl Rockingham se na domácích okruzích okruzích (týmem byl vynechán šestý podnik šampionátu v belgickém Zolderu) objevil tým Von Ryan Racing. Ve voze McLaren MP4-12C "9" se střídali Grégoire DEMOUSTIER (F - 11-th FIA GT1 World Championship season 2012 [Hexis Racing - McLaren MP4-12C]5-th class Pro-Am Blancpain Endurance Series season 2012 [team ART Grand Prix - McLaren MP4-12C GT3], 13-th class GT3 French GT Championship season 2012  [team ART Grand Prix - McLaren MP4-12C]) - Duncan TAPPY (GB - 5-th class Pro-Am Blancpain Endurance Series season 2012 [team ART Grand Prix - McLaren MP4-12C GT3], 3-rd Auto GP season 2010 [DAMS - Lola B05/52-Zytek], Champion Formula Renault 2.0 UK season 2007 [Fortec Motorsport - Tatuus FR2000], 7th place Monza 1000 kilometres 2008 [Rollcentre Racing - Pescarolo 01]). Po solidním devátém místě na Rockingham Motor Speedway přišlo zklamání v závodě Silverstone 500 (32-nd place). Sprinty na Snettertonu "přinesly" první "bednu" (3-rd place - race 1) a poté jedenácté místo. Ve vytrvalostních dvouhodinovkách dojíždí dvojice Grégoire DEMOUSTIER - Duncan TAPPY nejprve na výborném druhém místě (Brands Hatch) a poté jako sedmá v Donington Parku. V konečném pořadí Avon British GT Championship season 2013 končí Grégoire DEMOUSTIER a Duncan TAPPY na děleném  13. místě jako nejlepší z jezdců s vozy McLaren MP4-12C GT3.

SEASON 2014

British GT Championship

Preci-Spark

Tým Preci-Spark absolvoval v roce 2014 prakticky kompletní (až na 2. podnik na Rockingham Motor Speedway) sezónu domácího gétéčkového "mistráku". Ve voze McLarem MP4-12C GT3 "22" se "tradičně" střídá bratská dvojice Godfrey JONES David JONES. Jejich výsledky však byly ještě horší než v předchozí sezóně, když sezóním maximem bylo jedenácté místo z druhého sprintu z úvodního podniku v Oulton Parku. Navíc se bratrské dvojici amatérských jezdců (Gentleman Driver) příliš nevedlo ani ve vytvalostních podnicích na okruzích Silverstone (15-th place) a Brands Hatch (13-th place). Resumé sezóny - bez jakéhokoliv bodového zisku. 

United Autosports

Stejně jako v roce 2012 se ve stěžejním podniku Avon British GT Championship na legendárním okruhu Silverstone ve tříhodinovém závodě na jeho Grand Prix verzi představili s vozem McLaren MP4-12C GT3 "24" Jim GEDDIE a Glynn GEDDIE. Tentokrát však vůbec na konkurenci nestačili již od kvalifikace, ve které obsadili až dvacáté místo. Samotný závod Silverstone 500 pro ně nakonec končí ve 40. kole v čase 1:30:37,821.

GT Cup

United Autosports

Jim GEDDIE absolvoval s vozem McLaren MP4-12C GT3 "21" týmu United Autosports v roce 2014 kompletní sezónu GT Cup Championship pořádaného společností Bute Motorsport. První dva podniky (Donington, Silverstone International) byly pro celý tým fantastické - tři druhá místa z Donington Parku a tři vítězství (plus jedno Pole Position) ze Silverstone.  Třetím podnikem sezóny byl Snetterton 300, který byl z výsledkového pohledu tím nejslabším podnikem se dvěma druhými místy ("dlouhý" sprint a druhý krátký sprint) a jedenáctým místem z prvního pětadvacetiminutového sprintu. Závody na Silverstone Grand Prix přinesly body za třetí (pětačtyřicetiminutový závod) a dvě vítězstí v krátkých sprintech. Druhé zastavení v Donington Parku sice nebylo tak povedené jako to první (round 1) ale jedno čtvrté ("dlouhý" sprint) a dvě druhá místa v "krátkých " sprintech byla rozhodně dobrým počinem z hlediska konečné účtování. Výsledky posledních dvou "krátkých" sprintů (vítězství v prvním po startu z Pole Position a druhé místo ve druhém pětadvacetiminutovém sprintu) již jen "daly razítko" na titul jezdeckého šampiona v hlavní třídě GTO i v celkovém pořadí GT Cup Championship 2014.

SEASON 2015

Britcar GT

Daniel Gibson

V prvním podniku MSA British Dunlop Endurance Championship se na okruhu Silverstone představil McLaren MP4-12C GT3 "10" týmu Daniel Gibson. Za jeho volantem se ve dvojici devadesátiminutových závodů představila posádka ve složení Daniel GIBSON (GB - 17-th FIA GT3 European Championship season 2007 [Team Berlanga - Ascari KZ1R GT3], 5-th BARC Clubmans Championship - Proto Class season 2014 [Nemesis K11]) - Paul GIBSON (GB - 18-th FIA GT3 European Championship season 2007 [Team Berlanga - Ascari KZ1R GT3], 2-nd BARC Clubmans Championship - Proto Class season 2014 [Nemesis K11]). V prvním závodě na tom NEJ britském okruhu dojíždí MacLaren MP4-12C "10" na jedenáctém místě absolutně, ale zároveň navíc vítězí ve třídě Class 1, která je společná pro vozy kategorie GT3 a prototypy CN. Ve druhé devadesátiminutovce pak na silverstone dojíždí dvojice Daniel GIBSON - Paul GIBSON celkově na třetím místě a druhém ve třídě Class 1.

GT Cup

United Autosports

V roce 2015 se v GT Cup Championship objevil McLaren MP4-12C týmu United Autosports jen v závodním víkendu na okruhu Silverstone Grand Prix (round 3). Za volantem černého vozu s číslem "jedna" odkazujícím na titul z předchozízí sezóny se střídali Jim GEDDIE a Glynn GEDDIE. Výsledky na domovském okruhu British Racing Driver's Clubu byl pro tým United Autosports opravdu vynikající. Po vítězství v první kvalifikaci projíždí dvojice Jim GEDDIE - Glynn GEDDIE vítězně cílem padesátiminutového závodu. Do obou krátkých - tedy pětadvacetiminutových - sprintů startuje McLaren MP4-12C týmu United Autosports z Pole Position. V prvním z nich projíždí Jim GEDDIE vítězně cílem a v tom druhém pak protíná pomyslnou cílovou pásku na druhém místě.

SEASON 2016

Britcar GT

ABG Motorsports

V roce 2016 se  dvojice Jim GEDDIE - Glynn GEDDIE představila na britských okruzích pouze v prvním podniku Britcar Dunlop Endurance Championship na okruhu Silverstone Grand Prix. Jejich McLaren MP4-12C tentokráte startoval po "hlavičkou" rodinného týmu ABG Motorsports a se startovním číslem "77". Již výsledky kvalifikace naznačovaly, že ne ní vše OK, což potvrdil i vlastní závod, ve kterém - po startu z osmé řady - odjel vůz McLaren MP4-12C GT3 "77" pohá tři celá kola a závod vypsaný na devadesát minut tak pro něj skončil v čase 13:24,198.

GT Cup

Jetstream Motorsport

V předposledním podniku GT Cup Championship season 2016 se v polovině září na okruhu Silverstone Grand Prix objevil McLaren PM4-12C GT3 "37" týmu Jetstream Motorsport. Zatímco v kvalifikacích ještě nebyl jednatřicetiletý Graham DAVIDSON (GB - 8-th class GTO GT Cup Championship season 2015 [Jetsream Motorsport - Noble M400]) tím úplně nejrychlejším (čtvrté, druhé a třetí místo), tak oba krátké (pětadvacetiminutové) sprinty výsledkově zcela opanoval. Svého "mistra" pak našel až v závěrečném padesátiminutovém závodě ve kterém se z vítězství radoval Jordon WITT s vozem Bentley Continental GT3.

SEASON 2017

GT Cup

Jetstream Motorsport

Po velmi úspěšném "testovacím" podniku na Silverstone koncem léta 2016 vstupuje Graham DAVIDSON (team Jetstream Notorsport) s vozem  McLaren MP4-12C GT3 "47" do kompletního ročníku GT Cup Championship 2017. První polovině sezóny (Donington Park, Brands Hatch, Silverstone GP, Oulton Park) - s ne zrovna nejnovějším vozem - naprosto jasně dominuje, když vítězí v deseti z jednácti sprint závodů a jeho nejhorším umístěním je druhé místo z padesátiminutového závodu na Silverstone. K těmto super výsledkům pak Graham DAVIDSON přidává sedm vítězství v kvalifikacích (3x Donington, 2x Brands Hatch, 2x Silverstone). Ve druhé polovině sezóny již sice výsledky nejsou takové jako v první polovině, ale co by za ně dal jakýkoliv jiný jezdec GT Cupu. Z páteho podniku (Snetterton) si Graham DAVIDSON odváží jedno vítězství (první pětadvacetiminutový sprint), dvě druhá místa a Pole Position pro "dlouhý" (padesátiminutový) závod. Při druhém zastavení v Donington Parku si Graham DAVIDSON připisuje nejen spoustu bodů za jedno vítězství (první krátký sprint) a jedno druhé místo (druhý krátký sprint) ale také dvě vítězství v kvalifikaci. Jen v "dlouhém" sprintu se nedaří, když dojíždí až na patnáctém místě, ale přesto "bere" body za druhé místo ve třídě GTO. Závěrečným podnikem šampionátu byl Snetterton, kde Graham DAVIDSON vítězí ve všech třech kvalikacích. Ke třem starům z Pole Position pak přidává další body za vítězství v prvním krátkém sprintu a závěrečném dlouhém závodě, když ten prostřední (krátký sprint nedokončuje). Graham DAVIDSON se stává šampionem GT Cup Championship season 2017 nejen ve třídě GTO (náskok 163 bodů před dvojicí Nigel HUDSON - Adam WILCOX - Aston Martin V12 Vantage GT3/HUD Motorsport), ale - vzhledem k fantastickým výsledkům celkem logicky - i v celkovém pořadí.

 

Souhrn pódiových umístění vozu McLAREN MP4-12C GT3 v British GT Championship/Britcar GT/GT Cup

 ​25 vítězství (3x British GT Championship/22x GT Cup)

14 druhých míst (1x British GT Championship/13x GT Cup)

4 třetí místa (2x British GT Championship/1x Britcar GT/1x GT Cup)

1 vítězství ve třídě (1x Britcar GT

21 x vítězství v kvalifikaci (1x British GT Championship/20x GT Cup)

* * * * * * *

* Jim GEDDIE *

Drivers Champion Overall GT Cup Championship 2014

*******

* Jim GEDDIE *

Drivers Champion class GTO GT Cup Championship 2014

*******

* Graham DAVIDSON *

Drivers Champion Overall GT Cup Championship 2017

*******

* Graham DAVIDSON *

Drivers Champion class GTO GT Cup Championship 2017

 

*******

Největší počet odjetých závodů s vozem McLAREN MP4-12C GT3 v British GT/Britcar GT/GT Cup

Jim GEDDIE - 11 (2/1/8) 

Godfrey JONES, David JONES - 10 (10)

Graham DAVIDSON - 8 (8)

Glynn GEDDIE - 76 (5/1/1)

Zak BROWN - 6 (6)

Alvaro PARENTE - 5 (5)

Jody FIRTH, Mark BLUNDELL, Grégoire DEMOUUSTIER, Duncan TAPPY - 4 (4)

Charles BATEMAN, Matt BELL - 3 (3)

*******

TOPlist