McLAREN MP4-12C: FIA GT1/FIA GT

STRÁNKA VE VÝSTAVBĚ

McLaren se vrací k okruhovým závodům ušlechtilých g´t´ček po 12 letech. Vůz označený MP4-12C GT3 je v podstatě "nástupcem" veleúspěšného vozu McLarenu F1 GTR, který se může pochlubit mimo jiné vítězstvím v závodě 24 Hours of Le Mans 1995. Závodní verze se od sériového vozu liší přepracovaným předním nárazníkem s novým centrálně umístěným vstupem vzduchu. Upraven je i tvar a velikost spoilerů na přídi. Pozměněny jsou prahy, přibyly výdechy v přední kapotě a zvětšily se výdechy v předních blatnících nad koly. Nové je i zadní přítlačné křídlo, vstup vzduchu umístěný před ním i difuzor. Výkon 3,8 litrového V8 twin-turbo je kvůli technickým předpisům snížen ze 441 kW (600 k) na 373 kW (500 k)Novinkou je také šestistupňová sekvenční převodovka Ricardo, která váží o 80 kilogramů méně než sedmistupňová dvouspojková převodovka Graziano požitá u sériového vozu.

McLAREN MP4-12C GT3

part two

 

FIA GT1 World Champinship

City Challenge Baku

FIA GT Series

 

Začátkem měsíce dubna 2012 se uskutečnila premiéra britských vozů McLaren MP4-12C GT3 ve FIA GT1 World Championship. Jejich starty "měl na svědomí" francouzský tým Hexis Racing, který na ně přezbrojil po několika letech úspěšného závodění s jinými britskými vozy Aston Martin DBRS9 GT3 a Aston Martin DBR9 GT1.

SEASON 2012

FIA GT1 World Championship 

Hexis Racing

Zatímco v předchozích dvou sezónách FIA GT1 World Championship se posádky vozů Aston Martin DBR9 GT1 často během sezóny měnily, tak u nově používaných vozů McLaren MP4-12C GT3 byly celou sezónu neměnné. Ve voze s číslem "1" se pravidelně střídali Stef DUSSELDORP (NL - 7-th FIA GT1 World Championship season 2011 [team Hexis AMR - Aston Martin DBR9 GT1], 2-nd ATS Formel 3 Cup season 2009 [Van am,ersfoort Racing - Dallara F307]) - Frédéric "Mako" MAKOWIECKI (F - 11-th FIA GT1 World Championship season 2011[team Marc VDS - Ford GT GT1], 10-th class Pro Cup blancpain Endurance Series season 2010 [Hexis AMR - Aston Martin DBRS9 GT3], 3-rd FIA GT1 World Championship season 2010 [Hexis AMR - Aston Martin DBR9 GT1], Champion Porsche Carrera Cup France season 2010 [Luxury Racing - porsche 997 GT3 Cup]). Zpočátku trápily nový vůz McLaren MP4-12C technické problémy, když do prvního závodu vůbec neodstartoval a druhý nedokončil, jezdecký titul  však především "ztratil" až v závodech na Slovakiaringu II. (round 6) a Nürburgringu (round 8) odkud si dvojice Stef DUSSELDORP - Fred MAKOWIECKI odvezla jediný bod za 10. místo na Nürburgringu. Celkem si však McLaren MP4-12C GT3 s číslem "jedna" vyjel dvě Pole Position (Slovakiaring I. a Nürburgring), dvě vítězství (Navarra, Donington Park) v kvalifikačních závodech a tři vítězství (Navarra, Moscow, Donington) v hlavních (Championship Race) závodech.  Po zmíněných bodových výpadcích ve třech hlavních závodech tak super výsledek z Doningtonu (vítězství v obou závodech) stačil dvojici Stef DUSSELDORP - Frédéric MAKOWIECKI "jen" na titul vícemistra světa, tedy na 2. místo ve FIA GT1 World Championship 2012.

 

Posádku vozu McLaren MP4-12C GT3 "2" tvořili Grégoire DEMOUSTIER (F - 18-th FIA GT3 European Championship season 2011 [Graff Racing - Mercedes-Benz SLS AMG GT3], 20-th class Pro-Am Cup Blancpain Endurance Series season 2011 [Graff Racing - Mercedes-Benz SLS AMG GT3]) - Alvaro PARENTE (P - 3-rd class Super GT Spanish GT Championship season 2010 [Team ART - Ferrari 439 GT2], 8-th GP2 Series season 2008 & 2009 [Super Nova Racing/Ocean Racing Technology - Dallara GP2-08], F1 Test Driver season 2008 [ING Renault F1 Team], Champion Formula 3,5 Renault Series season 2007 [Tech1 Racing - Dallara FR35], Champion British Formula 3 season 2005 [Carlin Motorsport - Dallara 305]). Jejich nejlepšími výsledky ve FIA GT1 World Championship 2012 byla dva druhá (Navarra - kvalifikační závod, Moskva - hlavní závod) a dvě třetí (oba závody v Donington Parku) místa. Ve výsledkové listině sezóny 2012 však nevíce vyčnívá Pole Position ze závodního víkendu v Moskvě. Se ziskem pětašedesáti bodů končí Grégoire DEMOUSTIER  a Alvaro PARENTE ve světovém g´t´čkovém šampiontu na děleném 11. místě a přispívají tak k druhému místu týmu Hexis Racing.

City Challenge Baku 

Hexis Racing

Na závěr sezóny se jel v Baku volný - velice slušně finančně dotovaný - podnik City Challenge, do kterého tým Hexis Racing nasadil vozy McLaren MP4-12C GT3 s čísly "17" a "18". složení "sedmnáctky" bylo naprosto stejné jako ve FIA GT1 World Championship - tedy "stříbrná" dvojice Stef DUSSELDORP - Fred MAKOWIECKI, která závodní víkend na okruhu v Baku zcela ovládla. Stef DUSSELDORP a Fred MAKOWIECKI  byli nejrychlejší v kvalifikaci, poté zvítězili v jednoum ze dvou kvalifikačních závodů a nakonec projeli vítězně cíle hlavního závodu.

Posádku vozu McLaren MP4-12C GT3 "18" na městském okruhu v Baku tvořili Rob BELL ​(GB - 2-nd class LMGTE Le Mans Series season 2011 [JMW Motorsport - Ferrari 458 Italia GT3], 2-nd class LMGT2 [JMW Motorsport - Ferrari F430], Champion class LMGT2 Le Mans Series season 2007 & 2008 [Virgo Motorsport - Ferrari F430]) - Alvaro PARENTE, kteří zajeli v kvalifikaci čtvrtý nejrychlejší čas. V kvalifikačních třicetiminutových sprintech potom dojíždějí na třetím a druhém místě. V hlavním závodě však stráví na Streets of Baku City něco málo přes 3/4 hodiny (47:14,381) a Championship Race pro ně tak končí ve třiačtyřicátém kole.

SEASON 2013

FIA GT Series 

Sébastien Loeb Racing

Do FIA GT Series vstoupil se dvěma vozy McLaren MP4-12C GT3 tým Sébastiena LOEBA, který ukončil svojí závodní činnost coby soutěžní jezdec po zisku devátého titulu mistra světa World Rally Championship. ​Ve voze s číslem "9" se po celou sezónu střídali Sébastien LOEB (F - 2-nd place 24 Hours of Le Mans 2006 [team Pescarolo Sport - Pescarolo C60 Hybrid - Judd]) - Alvaro PARENTE. Celá sezóna dvojice Sébastien LOEB - Alvaro PARENTE byla tak trochu jako na houpačce. S trochou nadsázky by se dalo říct - buď vítězství nebo nic. Ono to tak také skoro vypadalo, když jejich McLaren MP4-12C GT3 "9" projel čtyřikrát vítězně cílem závodu (bohužel z toho třikrát v kvalifikačním závodě, který byl "slabě" bodovaný) a jednou na druhém místě. Zbytek umístění na konci Top Ten ve třídě Pro by se dal spočítat na prstech jedné ruky. Celkově tak končí dvojice Sébastioen LOEB - Alvaro PARENTE na děleném 4. místě ve třídě Pro ve FIA GT Championshi season 2013.

Posádku vozu McLaren MP4-12C GT3 "10" týmu Sébastien Loeb Racing tvořili Andreas ZUBER (A - 2-nd place 24H Dubai 2012 [Heico Motorsport - Mercedes-Benz SLS AMG GT3], 6-th ADAC GT Masters season 2011 [Primajob Team Heico - Merceds-Benz SLS AMG GT3], 6-th Formula Reanaul 3,3 Series season 2005 [team Carlin Motorsport - Dalalra T02], Test Driver F1 season 2007 [Honda Racing F1Team/Super Aguri]) - Mike PARISY (F - 15-th FIA GT1 World Championship season 2012 [Exim Bank Team Chna - Porsche 997 GT3-R], 2-nd FIA GT3 European Championship season 2011 [Graff Racing - Mercedes-Benz SLS AMG GT3], 3-rd FIA GT3 European Championship season 2010 [Graff Racing - Chevrolet Corvette Z06R GT3], Champion FFSA French GT Championship season 2009 [Ruffier Racing - Lamborghini Gallardo GT3], 2-nd Porsche Carrera Cup France season 2008 [team AS Events - Porsche 997 GT3 Cup]). V prvních pěti podnicích vcelku pravidelně (až na jednu vyjímku) bodovali a druhým místem v hlavním závodě na okruhu Navarra - kde zvítězili jejich týmoví kolegové Sébastien LOEB - Alvaro PARENTE - pomohli dostat před posledním podnikem tým Sébastien Loeb Racing do boje (i když spíše jen teoretického) o  titulu týmových šampionů. Po nevyvedeném závodě (2x Did Not Finish) na městském okruhu v Baku končí v jezdeckém hodnocení třídy Pro Andreas ZUBER a Mike PARISY na děleném osmém místě a tým Sébastien Loeb Racing na druhém mezi týmy za Belgian Audi Club Team WRT.

Dörr Motorsport

Jen v prvním podniku sezóny (Nogaro, Circuit Paul Armagnac) se představil s vozy McLaren MP4-12C GT3 německý tým Dörr Motorsport, který s dvojicí těchto vozů závodil na Nordschleife (VLN - Langstrecken Meisterscheft Nürburgring, 24-h Rennen Nürburgring). Ve voze s číslem "16" se na francouzském okuhu střídali Daniel KEILWITZ (D - Champion FIA GT3 European Championship season 2010 [Callaway Competition - Chevrolet Corvette Z06R GT3], 2-nd ADAC GT Masters season 2012 [Callaway Competition - Chevrolet corvette Z06R GT3], 5-th Mini Challenge Germany season 2008 & 2009 [Schubert Motorsport/ORMS Racing - Mini Cooper]) - Niklas KENTENICH (D - 10-th ADAC GT Masters season 2011 [Farnabacher ESET Racing - Ferrari 458 Italia GT3], 7-th ADAC GT Masters season 2010 [A-Works/Wieth Racing - Porsche 997 GT3-R]). Po nedojetém kvalifikačním závodě a startu ze zadních pozic dojíždí v mistrovském závodě dvojice německých jezdců Daniel KEILWITZ - Niclas KENTENICH ​na sedmnáctém místě absolutně a na desátém ve třídě Pro.

Ve voze  McLaren MP4-12C GT3 "17" týmu Dörr Motorsport se v Nogaru představili Arne HOFFMEISTER (D - the first start with the car category GT3) - Paul GREEN (D - 2-nd ADAC Procar Series season 2012 [Team Engstler - BMW 320si E90]). Po problémech v kvalifikaci kdy vůz s číslem "17" nezajel jediné rychlé kolo se nakonec dvojice německých "gentlemanů" na startu ani jednoho ze závodů ve francouzském Nogaru neobjevila.

 

Von Ryan Racing

V pátém podniku FIA GT Series se na Circuito de Navarra představila s vozem McLaren MP4-12C GT3 "19" dvojice Grégoire DEMOUSTIER (F - 11-th FIA GT1 World Championship season 2012 [Hexis Racing - McLaren MP4-12C]5-th class Pro-Am Blancpain Endurance Series season 2012 [team ART Grand Prix - McLaren MP4-12C GT3], 13-th class GT3 French GT Championship season 2012  [team ART Grand prix - McLaren MP4-12C]) - Duncan TAPPY (GB - 5-th class Pro-Am Blancpain Endurance Series season 2012 [team ART Grand Prix - McLaren MP4-12C GT3], 3-rd Auto GP season 2010 [DAMS - Lola B05/52-Zytek], Champion formula Renault 2.0 UK season 2007 [Fortec Motorsport - Tatuus FR2000], 7th place Monza 1000 kilometres 2008 [Rollcentre Racing - Pescarolo 01]), která s tímto vozem týmu Von Ryan Racing závodila v Avon Tyres British GT Championship 2013.

Boutsen Ginion

Belgický tým Boutsen Ginion, který již druhým rokem zúčasťnoval  závodů vytrvalostního šampionátu Blancpain Endurance Series se se svými dvěma vozy McLaren MP4-12C vypravil pouze k finálovému podniku FIA GT Series do Baku. Posádku vozu s číslem "15" tvořili - loňský vítěz City Challenge - Stef DUSSELDORP - Alexander SIMS (GB - 10-th clas LMP2 European Le Mans Series season 2012 [Status GP - Lola B12/80-BMW], 6-th GP3 Series season 2011 [Status GT - Dallara GP3/10], 4-th formula 3 Euro Series season 2009 [ART GP - Dallara F308]).

Ve voze McLaren MP4-12C GT3 "22" se na okruhu Streets of Baku City střídali Frederic VERVISCH (B - 3-rd Superleague Formula season 2011 [Team Luxemburg - Panoz DP09], Champion formula 3 Asia season 2007 - 2008 [Team Goddard - Dallara F308]) - Stoffel VANDOORNE (B - Champion Formula 2.0 Renault Eurocup season 2011 [Josef Kaufman Racing - Barazi-Epsilon FR 2.0/10], Champion F4 Eurocup 1.6 season 2010 [Signatech - Renault K4MRS]), tedy dva mladí belgičtí jezdci kteří do roku 2012 závodili pouze ve formulích.

MRS GT Racing

Se dvěma vozy McLaren MP4-12C GT3 se v Azerbajdžánu představil německý tým MRS GT-Racing, který v sezóně 2013 závodil s jedním vozem v Blancpain Endurance Series (class Pro-Am). V Baku nasadil jednu špičkovou profi posádku úspěšných formulových jezdců ve složení Andy SOUCEK (E - 25-th class Pro Cup Blancpain Endurance Series season 2012 [Boutsen Ginion - McLaren MP4-12C GT3], Test Driver F1 season 2006, 2009 & 2010 [Panasonic Toyota Racing/JT&T Williams/Virgin Racing], Champion FIA Formula 2 Championship season 2009 [Williams JPH1], Champion formula 3 Spain season 2005 [Llusia Racing - Dallara F305]) - Oliver TURVEY (GB - Test Driver F1 season 2009 - 2013 [Vodafone McLaren Mercedes], 6-th GP2 Series season 2010 [iSport International - Dallara GP2/08], 4-th Formula Reanaul 3,5 Series season 2009 [Carlin Motorsport - Dallara FR35], 3-rd British F3 International Series season 2008 [Carlin Motorsport - Dalara F308]). 

Druhý vůz McLaren MP4-12C "77" týmu MRS GT-Racing byl v Baku přihlášený do třídy Gentleman a za jeho volantem se střídali Ilya MELNIKOV (RUS - 7-th Vallelunga 6 Hours 2013 [Sportec Motorsport - Porsche 997 GT3 Cup], Did Not Finish Spa 24 Hours 2013 [MRS GT-Racing - McLaren MP4-12C GT3]) - Mark THOMAS (CDN - Winner class G3  Spa 24 Hours 2008 [Mühlner Motorsport - Porsche 997 GT Cup], 8-th place City Challenfe Baku 20012 [Mühlner Motorsport - Porsche 997 GT3-R, with Nick TANDY], 10-th British Touring Car Championship - Production season 2002 [Beacon Motorsport - Honda Accord]), který byl v roce 2008 ve třech závodních víkendech (Monza, Oschersleben, Brno) FIA GT3 European Championship "parťákem Jaromíra JIŘÍKA ve voze Porsche 997 GT-R týmu Mühlner Motorsport, když jejich nejlepším společným výsledkem bylo 8. místo ze druhého závodu na Motosport Arena Oscherleben.

Hexis Racing

V závodech na městském okruhu Baku nechyběl také vůz McLaren MP4-12C "27" týmu Hexis Racing jehož posádku tvořili Robert "Rob" BELL - Kévin ESTRE (F - Champion Porsche Carrera Cup Germany season 2013 [Attempto Racing by Häring - Porsche 997 GT Cup], 2-nd Porsche Mobil1 Supercup season 2012 [Hermes Attempto Racing - porsche 997 GT3 Cup], Champion Porsche Carrera Cup France season 2011 [AS Events - Porsche 997 GT3 Cup]).

Souhrn pódiových umístění vozu McLAREN MP4-12C GT3 v FIA GT1 WC/City Challenge/FIA GT Series

 11 vítězství (5/2/4

 5 druhých míst (3/x/​2)

4 třetí místa (2/x/​2)

5 vítězství v kvalifikaci (3​/1/​1)

* * * * * * *

Největší počet odjetých závodů s vozem McLAREN MP4-12C GT3 v FIA GT1/City Challenge/FIA GT Series

 Alvaro PARENTE - 16 (9/1/6)

Stef DUSSELDORP - 11 (9/1/1)

Fréderic MAKOWICKI - 10 9(/1/x)

Grégoire DEMOUSTIER - 9 (9/x/x)

Sébastien LOEB, Andreas ZUBER, Mike PARISY - 6 (x/x/6)

 

*******

TOPlist