TVR CERBERA SPEED 12

TVR  CERBERA  SPEED  12

Problémy ve vývoji vozu TVR Project 7/12 doprovázené měnícími se předpisy FIA pro třídu GT1 zapříčinily, že první - a zřejmě i jediný - vůz TVR SPEED 12 vyjel na britské závodní okruhy až v roce 1998, tedy až v době kdy končila platnost "nekompromisních" technických parametrů na vozy specifikace GT1. Vůz TVR proto musel být prakticky zcela přepracován podle nových předpisů pro vozy Grand Turismo platné od roku 1999. Základní provedení vozu vychází z modelu Cerbera. Vůz nazvaný TVR CERBERA SPEED 12 - ve kterém zbyl z původního "projektu" v podstatě jen motor - je nyní nižší, širší a jeho design je celkově mnohem agresivnější.

British GT Championship 2000

S monstrózním vozem TVR Cerbera Speed 12 poháněným vidlicovým dvanáctiválcem TVR Speed Twelve o obsahu 7,7 litru jezdil v britském šampionátu nazvaném podle titulárního sponzora Privilege Insurance British GT Championship tovární tým TVR Engineering. Jezdeckou sestavu vozu číslo "27" tvořili Ian McKELLAR (Champion TVR Tuscan Challenge 1999) a Bobby VERDON-ROE Champion TVR Tuscan Challenge 1997), který jezdil již s vozem TVR Speed 12 v roce 1998. V prvních čtyřech závodech šampionátu odpadala nová Cerbera Speed Twelve kvůli technickým problémům. Svojí sílu a rychlost však dokázala v Oulton Parku, kde ještě dvě kola před cílem bojovala o pódium. Pak přišel ve druhé polovině května závod na nejslavnějším britském okruhu v Silverstone a první vítězství vozu, který měl  - podle původního projektu 7/12 - bojovat jako rovný s rovným s vozy jako Porsche 911 GT, McLaren F1 GTR či Lister Storm. A na Silvertone se mu podařilo zdolat Lister Storm GT, i když i ten již byl "jiným" vozem než předchozí G´T´jednička - model GTL. V následujícím závodě v Brands Hatch dojíždí Cerbera Speed 12 třetí, když vítězí tovární Lister Storm. Pro továrnu TVR je však tento závod velmi úspěšný protože na druhém místě ve třídě GTO dojíždí Cerbera Speed 6 týmu Rollcentre. V posledním závodě sezóny - opět - v Silverstone se opakují dobré výsledky z Brands Hatch. TVR Cerbera Speed Twelve zakončuje sezónu na třetím místě za dvojicí vozů Lister Storm, se kterými svádí vyrovnaný boj až do posledního kola. Vždyť od druhého místa dělila Cerberu necelá desetina (0,095) a od prvního 14,5 vteřiny.

British GT Championship 2001

K prvnímu závodu nové sezóny Privilege Insurance British GT Championship se Cerbera Speed Twelve #27 vrátila na místo svého - prozatím - jediného vítězství v britském šampionátu s pozměněným názvem týmu (TVR Motosport) a obměněnou posádkou, kterou tvořili Bobby VERDON-ROE - Michael CAINE (Champion TVR Tuscan Challenge 2000). Významnou novinkou byl start  druhého vozu s číslem "12" dvojice Jonathan ROWLAND (Rookie in GT cars) - Ashley WARD (3-rd class GT2 Rolex 24 at Daytona 1998) i když je v prvních čtyřech závodech šampionátu. První umístění na stupních vítězů "přišlo" v Doningtonu, kdy dojela #27 třetí. Následovala další umístění na "bedně" v závodech na okruzích Oulton Park International (3-rd place & #12 4-th place class GT) a Croft Circuit (2-nd place). A pak přišla vynikající série dvojice VERDON-ROE - CAINE svozem TVR Cerbera Speed 12 - vítězství na zcela novém, supermoderním okruhu Rockingham Motor Speedway (start z Pole Position), druhé místo na Castle Combe Circuit (start z  Pole Position), vítězství v Brands Hatch a druhé místo v Donnigton Park. Po třech "slabších závodech" končí sezónu TVR Cerbera Speed Twelve #27 - s mírně pozměněnou posádkou Michael CAINE/Ian McKELLAR - druhým místem na legendárním okruhu Silverstone. 

British GT Championship 2002

Rok 2002 byl v mnohém nový. Šampionát měl nový název (BRDC British GT Championship), objevil se v něm supernový závodní speciál specifikace GTS "ověnčený" úspěchem v 12 Hours of Sebring (Saleen S7-R), tovární tým TVR dostal (staro)nový název (TVR Engineering Limited) a vůz Cerbera Speed Twelve číslo "27" opět novou barvu. A v rámci "tradic" továrny TVR byla i z poloviny nová jezdecká sestava, kterou tvořili Michael CAINE - Rob BARFF (Winner class GTO British GT Championship 2001 - Brands Hatch & Donington with TVR Tuscan T400R Rollcentre Racing). TVR Cerbera Speed Twelve si sice již nepřipisuje vítězství, když mimo jiné třikrát těsně prohrává s vozem Saleen S7-R jehož jedním z jezdců je Ian McKELLAR, bývalý  tovární jezdec vozu Cerbera Speed Twelve. Přesto jsou výsledky poslední sezóny vozu TVR Cerbera Speed 12 na závodních okruzích výborné - tři druhá (Donington, Silverstone, Oulton Park), čtyři třetí (Knockhill, Croft, Snetterton, Donington) a dvě čtvrtá (Rockingham, Thruxton) místa. Králem sezóny na britských ostrovech je americké sportovní monstrum Saleen S7-R slavící mimo jiné čtyři "double" - Knockhill, Rockingham, Snetterton a Thruxton. Pro nevelkou továrnu TVR však znamená sezóna 2002 hodně. Konkrétně tedy přiblížení svého snu o "cestě" do 24 Hours of Le Mans - a to přesto, že to bude se zcela jiným vozem (TVR Tuscan T400R - Winner class GTO British GT Championship 2002 -  Silverstone &Croft), "jen" v rukách soukromých týmů a "pouze" v kategorii GT (GT2).

Souhrn pódiových umístění vozu TVR CERBERA SPEED 12

 3 vítězství

 7 druhých míst

 7 třetích míst

2 vítězství v kvalifikaci

*******
Největší počet odjetých závodů s vozem TVR Cerbera Speed 12
Michael CAINE - 25
Bobby VERDON-ROE - 24
Ian McKELLAR - 13
*******
ROAD VERSION 2005

Silniční varianta vozu TVR CERBERA SPEED TWELVE se "prezentuje" obvyklými firemními výrobními metodami - kostrou z ocelových trubek a hliníku a karbonovou karoserií vážící "jen okolo" 40 kilogramů. Za přední nápravou je umístěn opravdu "ďábelský" dvanáctiválcový agregát o objemu 7.730 ccm, který disponuje výkonem 840 ks. Čistá hmotnost vozu bez paliva je 1.100 kg. Cerbera Speed 12 umí dosáhne stovky za 3,5 vteřiny. Nejvyšší naměřená rychlost tohoto monstra byla úctyhodných 386,2 km/h. O bezpečnost dvoučlenné posádky se stará dvojice "závodních" anatomických sedaček se čtyřbodovými bezpečnostními pásy umístěná v kleci z ocelových trubek, která je vyztužená hliníkovými pláty mezi prostorem posádky a motorem.

TOPlist