TVR CERBERA

TVR  CERBERA

British GT Championship 1995 - 1996

S monstrózním vozem TVR Cerbera GT2 poháněným vidlicovým osmiválcem TVR Speed Eight o obsahu 4,5 litru jezdil v britském G´T´čkovém šampionátu v letech 1995 (BRDC GT Championship) a 1996 (Privilege Insurance GT Championship) tým TVR Engineering. V roce 1995, kdy byl formát britského šampionátu opravdu "sprintérský" s krátkými - většinou 15-ti až 20-ti minutovými - závody stačil týmu jediný jezdec, kterým byl pětačtyřicetiletý Mark HALES (2-nd RAC Dunlop British Touring Car Championship 1987). V nepříliš početně obsazovaném šampionátu bojovala Cerbera #60 o pódiové umístění ve třídě GT2 s dvojicí vozů Marcos LM600 a vozem Porsche 911 GT2. Nejlepšího výsledku dosáhla Cerbera s Markem HALESEM za volantem v šestém podniku sezóny, kdy dojela na okruhu v Thruxtonu na druhém místě ve třídě GT2. Dalšími pódiovými umístěními vozu Cerbera byla třetí místa v Doningtonu (race 2 & 3), Silverstone (race 4 & 5) a Brands Hatch (race 8 & 9).

V roce 1996 se s změnou názvu prodloužily jednotlivé závody na 45 minut a navíc byl šampionát daleko lépe početněji i kvalitativně (McLaren F1 GTR, Jaguar XJ220, Renault Spider V6, Harrier LR9 C GT1/GT2) obsazený. Druhým jezdcem týmu TVR Engineering se stal  Phil ANDREWS (2-nd Great Britain F2 1994 & 4-th Triton Showers Trophy at Donington, Sportscar World Championship 1992). Po čtyřech pódiových umístěních ve třídě GT2 (3-rd Donington - race 2, 2-nd Brands Hatch - race 3, 2-nd Donington - race 4, 2-nd Thruxton (with 3-rd place Overall) - race 5) "přišlo" v šestém závodě  sezóny vítězství s velkým "V", tedy absolutní prvenství na okruhu Snetterton. Za vozem TVR Cerbera tak zůstaly nejen největší konkurenti ve třídě GT2 - tedy vozy Marcos LM600, Porsche 911 RSR, Porsche 911 GT2 a Harrier LR9 C GT2 - ale i všechny speciály GT1 včetně superrychlého vozu Harrier LR9 C GT1 a budoucího celkového vítěze British GT Championship ve řídě GT1, špičkového g´t´čka McLaren F1 GTR. V posledním, osmém závodě sezóny pak tmavě modrá TVR Cerbera #33 týmu TVR Engineering s dvojicí jezdců Mark HALES - Phil ANDREWS vítězí ve třídě GT2 na okruhu Silverstone, když za sebou nechává i vůz Marcos LM6000, celkového vítěze British GT Championship ve třídě GT2.

 
British GT Championship 1997 - 1998

 V letech 1997 a 1998 jezdil v britském šampionátu Privilege Insurance GT Championship s identickým tmavě modrým vozem TVR Cerbera #55 tým Colina BLOWERA Harrogate Horseless Carriage (v některých závodech jezdil tým i pod názvem Colin Blower MS). Zpočátku jezdila s vozem TVR Cerbera dvojice jezdců Colin BLOWER (gentleman driver, narozen v roce 1948) - Carl BLAKELY (v British GT Championship 1996 jezdil s vozem Porsche 911 Turbo ve třídě GT1). Cerbera však více než se soupeři - kterých zase bylo více jak v absolutním hodnocení (Lister Storm GTL, De Tomaso Pantera, Venturi 600 LM, Darrian T90, Ascari FGT, Ultima Sports, Mirage GT1), tak ve třídě (Lotus Esprit V8, Marcos LM500, Venturi 400 GTR, Saleen Mustang, Ultima Mk.4) - "bojovala" s technickými problémy a tak nejlepšími výsledky v první polovině sezóny byla dvě čtvrtá místa ve třídě GT2 (Brands Hatch a Oulton Park). Pro šestý závod sezóny na Doningtonu nahrazuje Carla Blakelyho  pětadvacetiletý Jamie CAMPBELL-WALTER (v letech 1994-1995 jezdil s formulemi Vauxhall) a výsledkem bylo fantastické vítězství v absolutním hodnocení před továrním vozem Lister Storm. Ve zbývajících závodech sezóny však  Cerberu opět provázejí technické problémy a tak posádka BLOWER - CAMPBELL-WALTER již "cíl nevidí". V roce 1998, kdy opět přibylo několik nových konkurentů (GT1 - Quaife R4 GTS, GT2 - Chrysler Viper GTS-R), se vedle Colina BLOWERA "střídají" Tiff NEEDELL (v 24 Hours of Le Mans 1996 19-th place s voze Lister Strorm GTS týmu Newcastle United), Thomas ERDOS (trojnásobná účast v 24 Hours of Le Mans 1995-1997 s vozy GT), Nigel GREENSALL (vítěz EuroBOSS Series 1997). Vůz TVR Cerbera však opět víc než se soupeři bojuje "sám se sebou" a tak nejlepšími výsledky jsou dvě pátá místa (Silverstone, Croft) ve třídě GT2.

International Endurance Races

Týmy jezdící s vozem TVR Cerbera v britském g´t´čkovém šampionátu se v letech 1995 - 1997 pravidelně zúčastňovaly domácích britských závodů mezinárodních seriálů BPR Global GT Endurance Series, respektive FIA GT Championship. Vůz TVR Cerbera dosáhnul svého nejlepšího výsledku hned při svém prvním startu ve čtyřhodinovém vytrvalostním závodě, tedy při Norvich Union Empire Trophy Silverstone 1995. Monstrózní GéTé dvojka #78 týmu TechSpeed  TVR si vyjela v kvalifikaci solidní sedmnácté místo na roštu. V samotném závodě se již posádce Mark HALES - John KENT (druhý v TVR Tuscan Challenge 1990) - Nick WHALE (jezdící v RAC Esso British Touring Car Championship 1990-1991) již tolik nedařilo a skončila na sedmadvacátém místě.

V roce 1996 nechyběl na dvojici domácích čtyřhodinových závodů seriálu BPR Global GT Endurance Championship na okruzích v Silverstone a Brands Hatch vůz TVR Cerbera #94 týmu TVR. Zatímco v prvním závodě Kodak British Empire Trophy Silverstone vůz Cerbera s posádkou Mark HALES - Phil ANDREWS - Dave LOUDON (jedno pódium v RAC Dunlop British Touring Car Championship 1988) dojel  alespoň do cíle, když celkově skončil na sedmatřicátém místě, tak ve druhém nazvaném Gulf Oil Global GT Challenge at Brands Hatch dvojice jezdců Mark HALES - Phil ANDREWS cíl - po startu z 22. místa na roštu - z okna vozu nespatřila.

Jako svůj poslední mezinárodní závod absolvoval vůz TVR Cerbera GT2 na podzim roku 1997 čtyřhodinovku FIA Grand Touring Championship Donington. Dvojice britských jezdců (ostatně jiní jezdci než Britové s vozem TVR Cerbera nejezdili) Colin BLOWER - Jamie CAMPBELL-WALTER však závod s vozem #82 týmu TVR pro poruchu diferenciálu nedokončila, když musela odstoupit po ujetí osmatřiceti kol - tedy necelé hodině závodu.

Souhrn pódiových umístění vozu TVR CERBERA

 5 vítězství

 7 druhých míst

 9 třetích míst

 2 vítězství ve třídě

2 vítězství v kvalifikaci

*******
Největší počet odjetých závodů s vozem TVR Cerbera
Mark HALES  - 21
Colin BLOWER - 17
Phil ANDREWS - 10
TOPlist