TVR SPEED 12

TVR  SPEED  12

V továrně TVR v Blackpoolu se v první polovině 90-let rozhodli postavit nejrychlejší silniční auto na světě a začít závodní program pro British GT Championship. Prvním výsledkem těchto rozhodnutí byl projekt vozu pojmenovaného "jednoduše" Project 7/12, který byl představen v roce 1995. Vůz měl na závodních okruzích soutěžit s vozy Porsche 911 GT1, McLaren F1 GTR, Lister Storm a dalšími vozy třídy GT1. Srdcem vozu měl být vidlicový dvanáctiválcový motor s výkonem 660 ks a neuvěřitelným kroutícím momentem 830Nm. Konstrukce vozu byla založena na zcela novém rámovém páteřním šasí s pevným kokpitem dle FIA předpisů a s karosérií z uhlíkových vláken. Stejně jako u vozu Porsche 911 GT1 mělo být všechno ve voze podřízeno závodění. TVR Project 7/12 byl široké veřejnosti představen na britském autosalonu v říjnu 1996. Všichni v TVR doufali, že bude vůz hotov před 24 Hours of Le Mans 1997. Problémy ve vývoji vozu doprovázené měnícími se předpisy FIA pro třídu GT1 zapříčinily, že první - a zřejmě i jediný - vůz TVR SPEED 12 vyjel na britské závodní okruhy až v roce 1998, tedy až v době kdy končila platnost "nekompromisních" technických parametrů na vozy specifikace GT1.

TVR SPEED 12 (Project 7/12)

https://www.youtube.com/watch?v=Qm6ktGHzC6I

British GT Championship 1998

Jezdci továrního týmu TVR Engineering byli v Privilege Insurance GT Championship 1998 John KENT (TVR test driver) a  Bobby VERDON-ROE (Champion British TVR Tuscan Challenge 1997). Po svém prvním závodě na okruhu Oulton Park International - který byl v šampionátu druhým - kdy vůz TVR Speed 12 nedojel pro poruchu elektroniky následovaly tři umístění v první desítce. Paradoxně toho nejlepšího výsledku dosáhl Speed Twelve hned ve svém druhém závodě (celkově v seriálu čtvrtém) na okruhu Snetterton, kde tým TVR Engineering sice prováděl rozsáhlé testování, ale testovacího jezdce John KENTA pro tento závod nahradil Martin SHORT (British TVR Tuscan Challenge 1995 - 1998). Cerbera prokázala svoji rychlost a dojela ve Snettertonu na výborném čtvrtém místě hned za dvojicí vozů Lister Storm a dalším g´t´čkovým speciálem McLaren F1 GTR špičkového britského týmu EMKA Racing Ltd. V následujících závodech britského šampionátu na Silverstone a v Doningtonu skončil vůz TVR Speed 12 "nekompromisní" specifikace GT1 na sedmém, respektive devátém místě, když oba závody vyhrálo Porsche 911 GT1 týmu Blue Coral - Slick 50 Racing.

Největší počet odjetých závodů s vozem TVR Speed 12
Bobby VERDON-ROE - 7
John KENT - 6
*******

první test na okruhu Snetterton...

https://www.youtube.com/watch?v=IoxPv5yy5Gs

... a sestřih závodu britského šampionátu

https://www.youtube.com/watch?v=vLucYh2O4wY

TOPlist