TVR TUSCAN R * TVR TUSCAN T400R - vol.1

TVR  TUSCAN  R

TVR  TUSCAN  T400R

část první

Po úspěchu seriálu TVR Tuscan Challenge hojně "podporovaného" ze strany týmů i jezdců a úspěšného importu vozů TVR Tuscan Challenge do  národních g´t´čkových šampionátů v západní Evropě se v TVR rozhodlo, že nadešel čas vkročit opravdu rázně do nejvyšších pater motoristického sportu s vozem, který by byl dobře připraven i pro nejtěžší vytrvalostní závody jako je 24 Hours of Le Mans.  V letech 2001 (#SDLGA18A11B001227 & #SDLDA18A33B001102), 2002 (#SDLDA18A33B001103), 2003 (#SDLDA18A528001250; #SDTLA18A33B00 1104 & #SDLGA18A528001249) a 2004 (#SDTLA18A33B001105) bylo postaveno sedm vozů TVR Tuscan R (název vozu v letech 2001 -2002), respektive TVR Tuscan T400R (název vozu od roku 2003) pro týmy startující v British GT Championship, tedy seriálu který měl sloužit jako "odrazový můstek" pro start na La Sarthé.

SEASON 2001
British GT Championship

Jako první vstoupil do britského g´tčkového šampionátu (Privilege Insurance British GT Shampionship) s vozem TVR Tuscan R ("99") tým Barclays - DeWalt Racing, jehož vůdčí "duší" byl team principal Race Sports Salisbury Richard STANTON. Druhým jezdcem týmu byl Steve HYDE, třetí v celkovém hodnocení TVR Tuscan Challenge 2000. Tuscan R byl ve své premiérové sezóně úspěšný na dvou frontách. Byl to  okamžitý hit pro fanoušky gétéčkových závodů, neboť řadový šestiválec přidal do startovního pole speciální zvukový vjem.  A především však dokázal být TVR Tuscan R ve své první sezóně opravdu úspěšný. Od pátého závody sezóny "přezbrojil" na TVR Tuscan R ("55") tým Rollcentre Racing, který jezdil druhý rok v šampionátu s vozem TVR Cerbera Speed Six. Jezdci týmu Martin SHORT - Rob BARFF (winner British GT Championship 2000 at Silverstone, class GTO) sváděli se svou "milovanou", ale technicky zastaralou Cerberou Speed Six v prvních závodech roku 2001 "líté" boje (skóre 2:2) - s vozem TVR Tuscan R, zatímco jejich auto se teprve v továrně stavělo. Prvního "dílčího" - ale velice ceněného - úspěchu dosáhnul vůz TVR Tuscan R ve čtvrtém závodě šampionátu na okruhu Croft, když si tým Barclays - DeWalt Racing vyjel Pole Position ve třídě GTO. V následujícím závodě na novém "oválovém" okruhu Rockingham Motor Speedway "přišlo" první pódiové umístění, když posádka STANTON - HYDE s vozem číslo "99" dojela na druhém místě ve třídě GTO.  A v další závodě na o kruhu v Castle Combe se opět zapsal vůz TVR Tuscan R a posádka týmu Barclays - DeWalt Racing výrazně do "síně slávy" nevelké továrny TVR. Dvojice Richard STANTON - Steve HYDE vyjela v závodě první vítězství vozu ve třídě GTO a k tomu jakoby "návdavkem" přidala první pódiové umístění v absolutním hodnocení British GT Championship. Ani tým Rollcentre Racing se svým  vozem TVR Tuscan číslo "55" nijak nezaostával, ba naopak. Jeho série od šestého do devátého závodu seriálu byla vynikající. Čtyři Pole Position ve třídě GTO ve čtyřech závodech a k tomu "navrch" ještě vítězství ve třídě GTO v závodech na Brands Hatch a v Doningtonu.

Přehled pódiových umístění vozu TVR Tuscan R v jeho první sezóně British GT Championship:

Barclays / DeWalt Racing - 1 x vítězství, 2 x druhé místo, 3 x třetí místo, 1 x pole position

Rollcentre Racing - 2 x vítězství, 1 x druhé místo, 4 x pole position

Suzuka 1000 Kilometres

Mezi závody seriálu Privilege Insurance British GT Championship v Knockhillu a Thruxtu "vyrazil" tým Rollcentre Racing "posílený" o Richarda STANTONA do Japonska, kde se vůz TVR Tuscan R představil v prvním mimo britském a zároveň premiérovém vytrvalostním závodě Suzuka 1000 km, který ten rok nebyl součástí žádného mezinárodního šampionátu. Ve třídě INT obsadila posádka Martin SHORT - Rob BARFF - Richard STANTON s TVR Tuscan R #55 výborné druhé místo, když za sebou nechala mimo jiné týmy Chamberlain Motorsport (Chrysler Viper GT-S R) a Marcos Racing (Marcon Mantara LM600) známé z britského g´téčkového šampionátu.

SPARK in 1:43 scale

Firma Spark vyrábí TVR Tuscan R #55 týmu Rollcentre Racing o kterém "tvrdí", že je kopií vozu z roku 2002. Podle dostupných fotografií je však zřejmé, že se jedná o "válečné barvy" týmu z British GT Championship 2001.

 
SEASON 2002
British GT Championship

V roce "2" bylo pro TVR Tuscan R - až na dvě podstatné věci - prakticky vše nové. Tým Martina SHORTA Rollcentre Racing byl na startu nově pojmenovaného šampionátu, který nyní nesl název BRDC British GT Championship. Vůz s číslem "55" měl v tom roce již nový design (bílo-černý namísto modro-zeleného) a nového druhého jezdce, kterým byl dvacetiletý "rychlík" Simon PULLAN (Champion Caterham Eurocup 2001). Naprosto nové pak bylo vše ostatní. Pětačtyřicetiletý John HARTSHORNE, šéf týmu Racesport se stal majitelem prvního vyrobeného vozu TVR Tuscan R. V červeno-černém Tuscanu s číslem "51" se s ním střídal Piers JOHNSON (ride with LMP2 cars Pilbeam MP84 & Denora LMP299). Se zcela novým vozem (třetím vyrobeným) číslo "69" startoval v šampionátu tým Eclipse Motorsport, který těsně před startem prvního závodu ztratil významného sponzora. Celou sezónu tak jezdil vůz posádky Ben McLOUGHLIN (driver Marcos Mantis "Eclipse" #69 in the British GT Championship 2000) - Shane LYNCH (driver Marcos Mantis "Eclipse" #69 in the British GT Championship), tak jak dorazil z továrny, tedy v oranžové barvě a s celoplošnou reklamou motoristického serveru DailySportsCar (dailysportscar.com). Hned v prvním závodě sezóny vybojoval tým Rolcentre, respektive jeho posádka Martin SHORT - Simon PULLAN vítězství ve třídě GTO a druhé místo absolutně, které bylo v tu chvíli nejlepším dosaženým výsledkem vozu TVR Tuscan R v celkovém pořadí závodu britského g´t´čkového šampionátu. Ve čtvrtém závodě v Knockhillu pak přišla první diskvalifikace (nedodržení technických předpisů) po dojezdu závodu na prvním místě ve třídě GTO. Tato nepříjemnost potkala "osudem zkoušený" tým Eclipse Motorsport. První dvojnásobné umístění na "bedně" mohli v továrně TVR v Blackpoolu slavit po závodu na okruhu Castle Rock kdy skočily na druhém a třetím místě vozy týmů Rollcentre Racing a Racesport (harman kardon/OPC/Mobil 1). V desátém a jedenáctém závodě sezóny vystřídala v týmu Eclipse Motorsport dosavadní posádku McLOUGHLIN - LYNCH "osvědčená" dvojice pilotů Tuscanu  (British GT Championship 2001 in the Barclays - DeWalt Racing) Richard STANTON - Steve HYDE (in the British GT Championship 2002 & 24 Hours of Le Mans 2002 with Morgan Aero 8 in the DeWalt - Racesport Salisbury), která pro tým vybojovala dvě třetí místa (Snetterton, Thuxton) ve třídě GTO. Tým Rollcentre bojoval do posledního závodu v Doningtonu o titul šampiona ve třídě GT0, ale po čtyřiceti minutách ho zastavily technické problémy...


Přehled pódiových umístění vozu TVR Tuscan R v jeho druhé sezóně British GT Championship:

Rollcentre Racing - 4 x vítězství, 3 x druhé místo, 1 x třetí místo, 2 x pole position

Racesport (harman kardon/OPC/Mobil1) - 3 x třetí místo

Eclipse Motorsport - 2 x třetí místo (1 x diskvalifikace v prvního místa)

SEASON 2003
British GT Championship

V roce "3" vstoupily do BRDC British GT Championship opět tři týmy s vozy TVR  TUSCAN T400R - Eclipse Motorsport #69 (Piers JOHNSON - Shane LYNCH), Peninsula TVR Team Racesport #23 (John HATRSHORNE - Graeme MUNDY [ex-driver TVR Tuscan Challende]) a CDL (Countdown Developments Limited) Racing #27 (Gareth EVANS [ex-driver TVR Tuscan Challenge] - Steve HYDE). 44-letý gentleman driver Gareth EVANS odkoupil "55" od týmu Rollcentre Racing, který přešel na vozy Mosler MT900 a stal se tím největším soupeřem pro vozy TVR Tuscan T400R. V prvních třech závodech šampionátu dojíždí dvojice Piers JOHNSON - Shane LYNCH (Eclipse Motorsport "69") na třetím místě absolutně (a zároveň také ve třídě GTO, která byla od roku 2003 v šampionátu hlavní) za dvojicí  vozů Mosler. Koncem května se jede britský "závod závodů" Silverstone 3 Hours, tedy vytrvalostní závod ve kterém se bojuje o slavnou - a především mezi britskými jezdci, týmy i výrobci - vysoce ceněnou British Empire Trophy (známou z posledních let jako RAC Tourist Trophy). Vozy TVR Tuscan T400R "zažívají" opravdový závod snů a vítězí "na celé čáře", když dojíždí na prvních  třech místech absolutně a celá "bedna" je jen a jen jejich. V závodě vítězí tým Eclipse Motorsport #69 (Piers JOHNSON - Shane LYNCH - Ben McLOUGHLIN). Na druhém a třetí místě pak dojíždí vozy týmů Peninsula TVR Team Racesport #23 (HARTSHORNE - MUNDY) a CDL racing #27(EVANS - HYDE), pro které to byla jejich jediná pódiová umístění.

V dalším závodě v Castle Combe se v šampionátu prvně na start britského g´t´čkového šampionátu postaví dva ze tří zcela nových vozů TVR Tuscan T400R týmu Richarda STANTONA DeWalt Racesport Salisbury. Na konci závodu pak mohou slavit první týmový "double", když vítězí #92 (Michael CAINE - Richard HAY [double start at 24 Hours of Le Mans 2002/2003]) před #91 (Richard STANTON - Rob BARFF), čímž  si všichni v týmu trochu "spraví náladu" po neúspěchu na La Sarthé. Po vítězství a druhém místě v následujících dvou závodech v Oulton Parku a na Rockingham Motor Speedway si tým Eclipse Motorsport stále udržuje velice reálnou šanci na titul. Na poslední tři závody se do šampionátu vrací tým DeWalt Racesport Salisbury a dojíždí se svým žluto-černým Tuscanem dvakrát na třetím místě. Na okruhu Thruxton v 75-ti minutovém závodě vůz s číslem "91" (Richard STANTON - Mike JORDAN [Champion class GT - British GT Championship 2001]) a na okruhu Spa-Francorchamps ve vytrvalostním závodě "společném" s FIA Sportscar Championship #192 (Rob BARFF - Michael CAINE - Richard HAY), když v absolutním pořadí Spa 1000 Kilometres dojíždí v Top Ten. v posledním závodě šampionátu na Brands Hatch musel tým Eclipse Motorsport zvítězit a doufat v neúspěch Mosleru MT900 týmu Rollcentre. Bohužel to však pro britský tým s vozem TVR Tuscan T400R #69 dopadlo přesně obráceně. V sedmnáctém kole končí Shane LYNCH po jezdecké chybě s #69 ve svodidlech, z vozu jsou "trosky" a o osudu šampionátu je rozhodnuto. Dvojice Piers JOHNSON - Shane LYNCH končí v celkovém hodnocení na třetím místě za jezdci s americkými monstry Mosler MT900. "Zřejmě" by však titul britských g´t´čkových šampiónů za vítězství v tříhodinovce na Silverstone a zisk British Empire Trophy nevyměnili. Vždyť se tak "zapsali" mezi takové velikány britského automobilového sportu jako Stirling MOSS (2-nd overall F1 World Championship 1955 - 1958, 3-rd overall F1 World Championship 1959 - 1961), Martin BRUNDLE (Winner 24 Hours of le Mans 1990), Derek WARWICK (Winner 24 Hours of Le Mans 1992) či Andy WALLACE (Winner 24 Hours of le Mans 1988).

Přehled pódiových umístění vozu TVR Tuscan R v jeho třetí sezóně British GT Championship:

Eclipse Motorsport - 2 x vítězství, 1 x druhé místo, 3 x třetí místo

DeWalt Racesport Salisbury - 1 x vítězství, 1 x druhé místo, 2 x třetí místo

Peninsula TVR Team Racesport - 1 x druhé místo, 1 x třetí

CDL Racing - 1 x třetí místo

12 Hours of Sebring

Richard STANTON se po roce "tápání" s vozy Morgan Aero 8 vrací do kopkitu vozů TVR Tuscan. V Blackpoolu objednal hned trojici zbrusu nových vozů TVR TUSCAN T400R a jeho cíl je jasný 24 Hours of Le Mans 2003. Prvním úkolem týmu DeWalt Racesport Salisbury bylo v závodě 12 Hours of Sebring "zapůsobit" na ACO a dokončit "důstojně" závod. Floridský okruh na bývalém vojenském letišti je díky hrbolatému povrchu a vysokým teplotám k vozům i jezdcům velmi náročný. V důsledku chybného rozhodnutí nechat na voze pevná boční okna se všichni jezdci britského týmu v "nevětraném" kokpitu "pořádně prohřáli" a silně zapotili. Vůz ale fungoval jako "švýcarské hodinky" a měl jeden jediný technický problém, který se objevil až téměř na samém konci závodu a tím byla vadná baterie. Posádka Richard STANTON - Rob BARFF - Richard HAY dojela na výborném sedmém místě v nejnabitější třídě GT (na roštu bylo 20 vozů) a nechala za sebou oba vozy Porsche 911 GT3-R britského týmu P.K. Sport. Celkově dojela britská dravá šelma TVR Tuscan T400R týmu Dewalt Racesport Salisbury na dvacátém místě, což byl mezi pětapadesáti startujícími vozy opravdu výborný výsledek.

24 Hours of Le Mans

Britský tým DeWalt Racesport Salisbury přijel do Le Mans se dvěma žluto-černými vozy TVR Tuscan T400R. Posádku vozu #91 tvořilo osvědčené trio jezdců ze Sebringu (Rob BARFF - Richard HAY - Richard STANTON). Ve voze #92 se střídali Mike JORDAN - Michael CAINE - Tim SUGDEN (Champion British GT 1997 - class GT2 & Champion British GT 1998 - class GT1). Závod 12 Hours of Sebring ukázal, že je s rychlými vozy TVR Tuscan T400R nutno počítat. Sobota však přinesla britským patriotům velké zklamání. Richard STANTON, krátce poté co vystřídal výborně jedoucího Roba BARFFA havaroval po drobném kontaktu s prototypem LMP2 v zátáčkách Porsche a poškodil zadní zavěšení vozu #91 tak, že nebyl schopen dojet do boxů. Naděje Britů na dobrý výsledek se tak upnuly k vozu  #92, který se v nočních hodinách probojoval na páté místo ve třídě. Deset minut před půlnocí se však i druhá šelma z Blackpoolu zastavila na La Sarthé, tentokrát kvůli poruše diferenciálu. Zklamaný Rob BARFF řekl, že věří návrat vozu TVR Tuscan T400R na La Sarthé a doufá, že bude u toho...

 

Le Mans 1000 Kilometres

9. listopadu se na okruhu Bugatti sešlo na startu závodu Le Mans 1000 kilometrů pětatřicet vozů scény Sports Cars (LMP1, LMP2, GTS, GT) aby se představily v závodě, který měl být generálkou na závody připravovaného šampionátu Le Mans Endurance Series 2004. Nejúspěšnější týmy v celkovém pořadí jednotlivých kategorií si tak budou moci vybojovat místo na startu červnového "závodu závodů" a nebudou již tak zcela okázány na pozvánky "rozesílané" pořadatelskou organizací ACO. Jedním z nejsledovanějších vozů na startu byl žluto-černý TVR Tuscan T400R číslo "45" s kompletně "dámskou" posádkou ve složení: Amanda STRETTON (GB - motoring journalist; 3 x winnner class GT British GT Championship 2003 [Donington, Snetterton, Silverstone 3 Hours], winner class GT Cup 1000 km Spa [15-th total ranking]) - Fanny DUCHATEAU (B - winner class SPD Spa 24 Hours 2000 [6-th total ranking]; 2-nd class N2 Rally Boucles de Spa 2003 [40-th total ranking]) - Liz HALLIDAY (USA - 1 x winner class GT Cup [1000 km Spa with Amanda STRETTON] & 2 x podium class GT Cup British GT Championship 2003 [Rockingham, Brands Hatch]). Navíc to bylo poprvé, kdy do vozu TVR Tuscan usedl jiný závodník než z britských ostrovů. Posádku druhého vozu týmu DeWalt-Racesports Salisbury jedoucího s číslem "46" tvořili Michael CAINE - Richard STANTON - Bob BERRIDGE (3 x Champion Historic Formula One - season 1997 - 1999). V důsledku velice špatného počasí byl závod zkrácen na šestihodinový a vítězný vůz tak ujel "jen" necelých 900 kilometrů. Vozy TVR Tuscan T400R skončily v nejpočetněji obsazené třídě GT (15 vozů na roštu) na sedmém (#46), respektive devátém místě (#45). V celkovém pořadí pak dojely jako sedmnáctý a devatenáctý.

SPARK in 1:43 scale

V nabídce firmy Spark najdeme i dvojici veleúspěšných vozů TVR Tuscan T400R ze závodu Silverstone 3 Hours. A to jak vítězný vůz týmu Eclipse Motorsport #69 jehož posádka získala velmi ceněnou British Empire Trophy...

 

... tak i vůz týmu Peninsula TVR Team Racesport #23, který skončil na druhém místě.

Třetím z vozů British GT Championship 2003 je bílý Tuscan T400R týmu CDL Racing s vlajkou Union Jack na střeše. Vůz #27 je však špatně polepen reklamními nápisy a neodpovídá - podle dostupných fotografií - ani jednomu ze závodů roku. Nejvíce se podobá vozu z posledního závodu sezóny 2003 na Brands Hatch.

Firma Spark samozřejmě vyrábí i oba žluto-černé vozy TVR Tuscan T400R týmu DeWalt Racesport Salisbury ze závodu 24 Hours of Le Mans 2003. Tedy jak #91, která nejezdila po okruhu La Sarthé ani celou hodinu...

... tak #92, kterou zastavila v jízdě na páté pozici ve třídě porucha diferenciálu krátce před půlnocí.

pokračování...
TOPlist