TVR TUSCAN R * TVR TUSCAN T400R - vol.2

TVR  TUSCAN  R

TVR  TUSCAN  T400R

část druhá

SEASON 2004

British GT Championship

Do britského šampionátu - který se jede prvně novým systém s dvojicí závodů na jednou okruhu - vstupují ve svém čtvrtém závodním roce tři vozy TVR Tuscan T400R. Se "šelmami" z Blackpoolu jezdí nadále týmy Peninsula TVR #36 (John HARTSHORNE - Graeme MUNDY) a Eclipse Motorsport #60 (Steve HYDE - Piers JOHNSON), který do posledního závodu sezóny 2003 bojoval o titul šampióna. Tým Peninsula TVR pro rok 2004 trochu pozměnil své "bojové barvy", když vyměnil červenou za žlutou (Tuscan T400R byl nyní tedy černo-žlutý). Novým týmem v britském g´t´čkovém šampionátu je RSR Motorsport předního britského podnikatele a velmi nadaného inženýra Lawrence TOMLINSONA, který zakoupil v továrně zcela nový (v pořadí sedmý, tedy poslední vyrobený) závodní vůz. S Tuscanem číslo "40" v opravdu nevšedním měděném zbarvení jezdil společně s druhým jezdcem, kterým byl Nigel GREENSALL (driver TVR Cerbera team Harrogate Horseless Carriages TVR in British GT Championship 1998). Hned ve svém prvním závodním víkendu v Donington Parku dojíždí "měděný" vůz TVR Tuscan T400R #40 posádky TOMLINSON - GREENSALL na vynikajícím druhém místě. Od pátého závodního víkendu v polovině července na okruhu Oulton Park nasazuje tým RSR Motorsport druhý vůz TVR Tuscan T400R #41 (Jonathan COLEMAN [22-year-old rookie in GT cars] - Rob CROYDON [few starts in the FIA Sportscar Championship 2002 in prototype Debora LMP299 & Tampolli SR2]), který Lawrence Tomlinson zakoupil od Richarda Stantona a jeho Race Sports Salisbury. V prvním závodě v Oulton Parku zopakuje své loňské vítězství tým Eclipse Motorsport  s modro-oranžovou #60 a ve druhém přidává třetí místo, ale po  "výpadcích" v první polovině šampionátu již není schopen bojovat s vozem TVR Tuscan o titul šampiónů. V prvním závodě posledního víkendu g´t´čkového šampionátu na legendárním okruhu Brands Hatch si "vzpomenou" vozy TVR Tuscan T400R jak "proháněly" v předchozích letech své soupeře a dojíždění na druhém (RSR Motorsport #40 - TOMLINSON/GREENSALL) a třetím (Eclipse Motorsport #60 - HYDE/JOHNSON) místě.

Přehled pódiových umístění vozu TVR Tuscan R v jeho čtvrté sezóně British GT Championship:

Eclipse Motorsport - 1 x vítězství, 2 x třetí místo

RSR Motorsport - 2 x druhé místo

12 Hours of Sebring

Vozy TVR Tuscan T400R - které Gareth EVANS "převzal" od týmu DeWalt Racesport Salisbury Richarda Stantona - se objevily v Sebringu v krásném fialovém livreji týmu Chamberlain - Synergy Racing. Gareth EVANS si vytýčil stejný cíl jako Richard STANTON o rok před ním, tedy úspěšně absolvovat červnovou závod 24 Hours of Le Mans na La Sarthé. Zatímto pro "dvaadevadesátku" s posádkou ve složení Bob BERRIDGE - Lee CAROLINE (ex-driver TVR Tuscan Challenge) - Michael CAINE končí závod  kvůli závadě na motoru ve 120 kole (po cca 1/3 závodu), tak "jednadevadesátka" s jezdeckou sestavou Christopher STOCKTON (ex-driver TVR Tuscan Challenge) - Gareth EVANS - Amanda STRETTON dojíždí celkově na 24. místě absolutně a dvanáctém v nejpočetněji obsazené třídě GT. V bitvě o nejlepší britský tým ve třídě sice poráží oba vozy Porsche 911 GT3-RS týmu PK Sport i další Porsche 911 GT3-RSR týmu Cirtek Motorsport, ale prohrává s - dalším outsiderem, kterému se nikdy moc nevěřilo - týmem Morgan Works Racing Team a jejich vozem Morgan Aero 8-R.

24 Hours of Le Mans

Přestože byl  na červnový závod na La Sarthé původně "pozván" pořadatelskou společností ACO (Automobile Club de l´Ouest) pouze jediný vůz TVR Tuscan T400R týmu Chamberlain Synergy Motorsport, představily se nakonec - po odřeknutí několika týmů - oba britské fialové vozy. Tedy nejen "osmdesát devítka", ale i "devadesát šestka".  Na rozdíl od prvního startu v 24 Hours of Le Mans  2003 tentokrát obě  šelmy z Blackpoolu dojely do cíle. Ve třídě GT skončily na solidním osmém (#89 - Bob BERRIDGE - Michael CAINE - Christopher STOCKTON), respektive devátém (#96 - Lawrence TOMLINSON - Nigel GREENSALL - Gareth EVANS) místě. V celkovém pořadí dojely britské stíhačky TVR TUSCAN T400R na dvacátém prvním a dvacátém druhém místě.

Le Mans Endurance Series

Na start prvního závodu nově vzniklého šampionátu Le Mans Endurance Series na italské Monze se devátého května postavily dva týmy s britskými "šelmami" - Racesports Salisbury (#91 - Richard STANTON - Graeme MUNDY - John HARTSHORNE) a Chamberlain-Synergy Racing (#89 - Christopher STOCKTON - Bob BERRIDGE - Michael CAINE). Zatímco první tým, který jezdil s vozem stejného výrobního čísla v British GT Championship pod názvem Peninsula TVR, byl přihlášen do celého seriálu, pro posádku fialového vozu to byl ojedinělý start ve vytrvalostním šampionátu a především poslední "příprava" před 24 Hours of Le Mans. Do cíle závodu v Monze dojel jen TVR Tuscan T400R číslo "91", ale ani ten nebyl klasifikován neboť neujel požadovaný počet kol. Pro vůz číslo "89" skončila generálka na "závod závodů" pro závadu motoru po ujetí dvaačtyřiceti kol.

První červencový víkend na Nürburgringu dojíždí černo-žlutá šelma s číslem "91" na devátém místě ve třídě GT a tříadvacátém absolutně.  V polovině července pak na "domácím" okruhu v Silverstone končí na sedmém místě ve třídě a jedenadvacátém absolutně. V Silverstone je na startu závodu i tým Chamberlain Synergy Racing se zcela novou dvojií jezdců Jonny KANE - Warren HUGHES, kteří spolu dvakrát startovali v 24 Hours of Le Mans (2001 & 2002) s vozem MG-Lola EX257 týmu MG Sport & Racing Limited. KANE a HUGHES dojíždějí na dobře známém okruhu v první dvacítce a na velmi slušném šestém místě ve třídě GT. V závěrečném závodě seriálu na okruhu Spa-Francorchamps se na startu objevují dvě fialové britské stíhačky se startovními čísly "40" a "41". Chybí na nich však již reklamy společnosti Synergy a tyto vozy provozuje RSR Racing Lawrence TOMLINSONA, který se po své "začátečnické" závodní sezóně chce v příštím roce představit v kompletním šampionátu Le Mans Endurance Series, který bude začínat právě ve Spa. Oba fialové vozy ale končí na belgickém okruhu velmi brzy -  #40 (Nigel GREENSALL - Jonathan COLEMAN - Michael CAINE) v jedenáctém (závada na brzdovém systému) a #41 (Warren HUGHES - Jonny KANE - Lawrence TOMLINSON) ve dvacátém kole kvůli havárii  u "autobusové zastávky" po střetu s "agresivně" jedoucím Pierre Kafferem v Audi R8.

FIA GT Championship

Koncem června se na domácím okruhu Donington Park, představila domácím fanouškům v šestém závodě seriálu FIA GT Championship dvojice vozů TVR Tuscan T400R. Protože však britské dravé šelmy neměly homologaci FIA pro  skupinu N-GT,  tak startovaly ve třídě SP2 určené pro vozy s homologací pro národní šampionáty, kde si to tak mezi sebou rozdaly o vítězství. Když několik kol před polovinou závodu fialový vůz číslo "154" týmu Synergy Racing (Lee CAROLINE - Bob BERRIDGE - Christopher STOCKTON) havaroval a nemohl pokračovat, tak byla cesta k vítězství - pro vůz číslo "153" týmu RSR (Nigel GREENSALL - Lawrence TOMLINSON) jedoucí v tradičním a velmi efektním "měděném" livreji - volná... V celkové pořadí skončil TVR Tuscan T400R týmu RSR na osmnáctém místě. Mít homologaci FIA skončil by ve třídě N-GT na šestém místě.

SPARK in 1:43 scale

Renomovaná firma Spark má tradičně v nabídce všechny vozy z 24 Hours of Le Mans jedenadvacátého století. Tedy i oba vozy TVR Tuscan T400R týmu Chamberlain-Synergy. Jak #89, která skončila na La Sarthé osmá,

 

tak #96, která dojela hned za ní, tedy na devátém místě ve třídě GT.

SEASON 2005

British GT Championship

Do své páté - a poslední - sezóny vstoupil TVR Tuscan T400R již jen "ve službách" jediného týmu, který nesl název Team LNT. Jednalo se o přejmenovaný tým RSR Motorsport (RSR Racing) Lawrence TOMLINSONA, který ke svým dvěma vozům "přikoupil" pro závodní sezónu 2005 další dva od  týmu Chamberlain-Synergy Racing. Dvojice vozů v fialovoů-oranžovém livreji s čísly "42" a "43" se ale nakonec v britském "mistráku" představila jen v úvodních čtyřech podnicích - dvouhodinovce v Doningtonu, tříhodinovce v Magny-Cours a ve dvou sprintérských víkendech na okruzích Knockhill a Thruxton. Hned v prvním závodě sezóny na britských ostrovech obsadil TVR Tuscan T400R #43 posádky Warren HUGHES - Patrick PEARCE (Champion class GTC - British GT Championship 2003) druhé místo za jedním z vozů Ferrari 360 Modena GTC týmu Scuderia Ecosse. Ve svém posledním závodním víkendu v britském g´t´čkovém šampionátu v Thruxtonu si "šelmy z Blackpoolu připoměly zlaté časy", kdy týmy Rollcentre Racing (2002) a Eclipse Motorsport (2003) bojovaly o titul v šampionátu a v prvním hodinovém  závodě obsadily druhé (#43 -  Warren HUGHES - Patrick PEARCE) a třetí (#42 - Jonny KANE - Andrew THOMPSON [5-th class GT2 12 Hours of Sebring 2005]) místo na stupních vítězů.

Přehled pódiových umístění vozu TVR Tuscan R v jeho páté sezóně British GT Championship:

Team LNT - 2 x druhé místo, 1 x třetí místo

12 Hours of Sebring

V Sebringu představil Lawrence TOMLINSON, šéf týmu LNT "své vize". Velice si pochvaloval tovární podporu ze strany TVR  a vyzdvihnul, že se jim povedlo vylepšit elektroniku, geometrii vozu a tím i jeho jízdní vlastnosti, dále motor včetně všech komponentů hnacího ústrojí a ergonomii kopkitu. Věřil, že jsou schopni velmi reálně bojovat na Floridě - a poté i v jednotlivých závodech Le Mans Endurance Series 2005 - o umístění v Top Five a v případě "dobré konstelace" i o "bednu". Team LNT si vytýčil jeden z nejtěžších cílů v motorsportu  - být na stupních vítězů na 24 hodin Le Mans. "V roce 2006 se chceme dostat do fáze, kdy budou naše vozy TVR TUSCAN T400R schopny bojovat o vítězství v závodě závodů na La Sarthé", řekl Lawrence TOMLINSON. A že berou u týmu LNT vše "opravdu vážně" bylo vidět na Floridě od prvního dne v práci každého člena týmu. A první výsledky začínaly být vidět. Přestože bylo velmi špatné počasí zajížděli jezdci týmu v průměru o tři vteřiny rychlejší časy na kolo než jezdci týmu Synergy Racing v loňském roce. Bohužel však ani jedna z posádek vozů TVR Tuscan T400R cíl neviděla. Důvod byl stejný - závada na motoru. "Čtyřicítka"  (Warren HUGHES - Jonny KANE - Lawrence TOMLINSON) ukončila své účinkování v Sebringu po ujetí 136 kol a "jednačtyřicítka", ve které se střídali Richard DEAN (Champion class GT - British GT Championship 1998) - Patrick PEARCE - Marc HYNES (Champions British F3 1999 &  F3 masters 1999) v polovině závodu, když byla ve třídě GT2 na výborném čtvrtém místě. 

24 Hours of Le Mans

V červnu se na La Sarthé představil jediný vůz TVR Tuscan T400T týmu Racesport Peninsula TVR. V černo-žlutém voze s číslem "95" se střídali Richard STANTON - John HARTSHORNE - Piers JOHNSON. Britský tým za sebou měl několik umístění v Top Ten  v závodech vytrvalostního šampionátu Le Mans Endurance Series (1000 km of Nürburgring & 1000 km of Silverstone 2004, Spa 1000 kilometres 2005), ale v Le Mans mu chyběla rychlost. A to i ve srovnání s fialovými vozy týmu Camberlain-Synergy Racing, které na La Sarthé v roce 2004 překonaly v úseku Mulsanne Straight rychlost 280 km/h. Černo-žlutý Tuscan T400R #95 dosáhnul o rok později na stejném místě - tedy na rovince Mulsanne - své maximální rychlosti jen 274,4 km/h. Pomalejší byl v roce 2005 na okruhu La Sarthé již jen jeden vůz a tím byl Spyker C8 Spyder. Tím bylo vcelku jasné s jakým cílem tým Racesport Peninsula TVR do závodu 24 Hours of Le Mans jde - tedy dojet do cíle a vidět šachovnicový prapor z vozu. Svůj cíl si kompletně britský tým splnil, ale kvůli menšímu počtu odjetých kol nebyl v závodě klasifikován.

Le Mans Endurance Series

Do druhého ročníku Le Mans Endurance Series vstupují v roce 2005 dva britské týmy s vozy TVR T400R Tuscan. Velice ambiciozní Team LNT s dvojicí nepřehlédnutelných fialovo-oranžových vozů s čísly "81" (Warren HUGHES - Jonny KANE - Lawrence TOMLINSON) plus "82" (Marc HYNES - Patrick PEARCE - Jason TEMPLEMAN [3-rd Porsche Carrera Cup Great Britain 2003 & 2004]) a tým Racesport Peninsula TVR s vozem číslo "95" (Richard STANTON - Piers JOHNSON - Daniel EAGLING [3-rd class GTO 1000 km of Spa 2003]). Pro vozy TVR TUSCAN T400R byl závod na okruhu Spa-Francorchamps tím NEJ v dosavadní historii. Ve třídě GT2 slaví tým LNT nejen své první vítězství v mezinárodních vytrvalostních závodech, ale navíc přidává i "double" když vítězí dvojice Warren HUGHES - Jonny KANE (#81 - 8-th total ranking [do posádky "zapsaný" šéf týmu Lawrence Tomlinson se v tomto závodě "nesvezl"]) před posádkou HYNES - PEARCE - TEMPLEMAN (#82 - 10-th total ranking). Černo-žlutá "pětadevadesátka" týmu Racesport Peninsula TVR dojíždí na sedmém místě ve třídě GT2 (17-th total ranking), čímž vyrovnává svůj nejlepší dosavadní výsledek z 1000 km of Silverstone 2004. 

V dalších závodech Le Mans Endurance Series 2005 to však bylo ze strany týmu LNT již výsledkově špatné. A fialovo-oranžové vozy do cíle v drtivé většině závodů - až na jednu výjimku, kdy dojela #82 v Silverstone na jedenáctém místě ve třídě GT2 a jako třiatřicátá absolutně - nedojížděly, když především motor byl velmi poruchový.  Zato tým Racesport Peninsula TVR zajížděl pravidelně svůj "standard" a postupně vylepšoval "krůček po krůčku" svá dosavadní umístění. Na domácím okruhu v Silverstone vyrovnává posádka STANTON - JOHNSON - EAGLING dosavadní nejlepší výsledek sedmým místem (24- th total ranking) ve třídě, které hned v následujícím závodě na Nürburgringu překonává dvojice STANTON - JOHNSON šestým místem (26-th total ranking) mezi "slabšími" g´t´čky. V poslední závodě seriálu v Istanbulu dojíždí posádka černo-žlutého vozu TVR Tuscan T400R ve složení John HARTSHORNE - Richard STANTON - Rick PEARSON (3-rd class LMP2 1000 km of Nürburgring 2004) na pátém místě ve třídě, ale po závodě je #95 vyloučena pro křížení trati na pit lane.

FIA GT Championship

Po vynikajícím úspěchu v závodě Spa 1000 kilometres (Le Mans Endurance Series) se přestavily vozy TVR Tuscan T400R týmu LNT Lawrence Tomlinsona ve dvou závodech  jiného vytrvalostního mezinárodního seriálu - FIA GT Championship. V prvním z nich, který se konal na "svátek práce" na francouzském okruhu Magny-Cours a byl společný s British GT Championship dojely fialovo-oranžové vozy na patnáctém (#80 - KANE/TOMLINSON) respektive osmnáctém místě (#81 - HUGHES/PEARCE) v absolutním pořadí. Ve třídě GT2 obsadily šesté a sedmé místo a v pořadí pro bodování do britského šampionátu čtrvté a páté místo. O čtrnáct dní později (15. května) se při slavné Tourist Trophy na legendárním okruhu Silverstone představila dvojice Jonny KANE - Lawrence TOMLINSON (#80) a zaznamena pro  vůz TVR Tuscan T400R a tým LNT další mezinárodní úspěch, když dojela ve třídě GT2 na výborném třetím místě. Mezi vozy "hostujícími" z britského šampionátu (tento závod však ale nebyl součástí britského g´t´čkového mistráku) dojela fialovo-oranžová šelma z Blackpoolu jako druhá.

Brands Hatch GT 250

Mezi závody Nürburgring 1000 kilometres a Istanbul 1000 kilometres se tým Racesport Peninsula TVR představil ve volném podniku na okruhu Brands Hatch. Závod nazvaný Brands Hatch TAG Heuer GT 250 se skládal ze dvou sprintů po pětačtyřiceti minutách, které byl doplňkovými závody při prvním závodním víkendu seriálu A1 GP sezóny 2005 - 2006. Krátké sprinty na Brands Hatch přilákaly na start třicítku vozů tříd GT2, GT3 a Ferrari Challenge. V černo-žluté dravé šelmě s číslem "95" se na start obou sprintů postavil John HARTSHORNE, který v prvním sprintérském závodě dojel na třetím místě absolutně i ve třídě a ve druhém jako čtvrtý ve třídě GT2.

SPARK in 1:43 scale

V nabídce firmy Spark z Le Mans 2005 nechybí ani TVR Tuscan T400R #95 týmu Racesport Peninsula TVR.

SEASON 2006

Le Mans Series

V roce 2006 byl v provozu jediný vůz TVR Tuscan T400R. Paradoxně to byl právě ten první vyrobený, který úspěšně bojoval již britském ´g´t´čkovém šampionátu 2001. Tým Racesport Peninsula s černo-žlutou "stárnoucí šelmou" s číslem  "95" absolvoval čtyři (Spa, Nürburgring, Donington, Jarama) z pěti závodů vytrvalostního šampionátu Le Mans Series. Ve všech čtyřech závodech se představil "šéf" týmu John HARTSHORNE, kterého v jednotlivých závodech doplnili - Iain DOCKERILL ([39-year-old gentleman driver] Spa, Nürburgring, Donington) a Nigel GREENSALL (Nürburgring, Jarama). Vůz, který měl za sebou již více jak padesát závodů již rychlostně nestačí konkurenci, takže jsou pro jeho jezdce i tým Racesport Peninsula úspěchem dvě devátá místa ve třídě GT2. Shodou okolností při prvním (1000 km of Spa 2005 - 23-th total ranking) a posledním (1000 km of Jarama - 24-th total ranking) startu. Závod  na španělském okruhu Jarama byl vůbec posledním pro "britskou dravou šelmu" z Blackpoolu, která dokázala vcelku velmi dobře bojovat po dobu pěti let s vozy předních výrobců. 

Souhrn pódiových umístění vozu TVR TUSCAN R * TVR TUSCAN T400R

 4 vítězství

 8 druhých míst

 11 třetích míst

 10 vítězství ve třídě

*******
* Piers JOHNSON - Shane LYNCH - Ben McLOUGHLIN * (Eclipse Motorsport) *
WINNER British Empire Trophy * Silverstone 3 Hours 2003
******* 
* Jonny KANE - Warren HUGHES * (Team LNT) *
WINNER Spa 1000 km  * Le Mans Series 2005
*******
Největší počet odjetých závodů s vozem TVR Tuscan R * TVR Tuscan T400R
John HARTSHORNE - 41
Richard STANTON - 34
Steve HYDE, Piers JOHNSON - 32
*******
postskriptum

Lawrence Tomlinson a jeho tým LNT se opravdu v roce 2006 dočkali velkého úspěchu na La Sarthé a splnili tak svůj vytčený cíl, když zvítězili v závodě 24 Hours of Le Mans ve třídě GT2, ale nebylo to již s nespolehlivým a stárnoucím vozem, který měl svá nejlepší léta za sebou, ale s americkým vozem Panoz Esperante GT-LM...

 

TOPlist